Dlaczego kandydat KO na prezydenta, Rafał Trzaskowski i inni politycy PO, atakują inwestycję, jaką jest Centralny Port Komunikacyjny?

Mam nadzieję, że ta krytyka płynie z niewiedzy na temat tego bardzo potrzebnego Polsce i projektu, a nie z prostej kalkulacji, żeby zaatakować coś, czego się do końca nie rozumie i liczyć na to, że inni też tego nie rozumieją.

Co w praktyce wniesie w życie przeciętnego Polaka uruchomienie CPK?

Tak naprawdę mówimy nie tylko o lotniczym porcie przesiadkowym, ale o całym nowym systemie transportu publicznego w Polsce, na który składać się będzie prawie 1,8 tys. km nowych linii kolejowych i ponad 400 km dróg szybkiego ruchu. Dzięki naszym inwestycjom powstanie nowoczesna i wygodna alternatywa dla poruszania się samochodem. Program inwestycyjny CPK zakłada budowę sieci nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości, które połączą większość regionów Polski z Warszawą i planowanym CPK w czasie do 2,5 godz. To oznacza, że między niemal wszystkimi miastami wojewódzkimi będzie można wygodnie, szybciej i bezpieczniej podróżować koleją, niż samochodem. Wielkie programy inwestycyjne tworzą dziesiątki tysięcy miejsc pracy już w momencie realizacji, a kilkakrotnie więcej już po ich uruchomieniu. Przykłady z całego świata wskazują na to, że tego typu inwestycje są nie tylko bardzo dochodowe, ale też jednoznacznie  pozytywnie oddziałują na cały region, w którym są położone. 

Kiedy zakończy się budowa CPK?

Planujemy rozpoczęcie przygotowawczych robót budowlanych w 2023 r. Lotnisko – zgodnie z koncepcją  rządu – powinno być gotowe pod koniec 2027 r., i to wtedy mają wystartować z niego pierwsze samoloty. Do końca 2027 r. powinno zostać oddane również ponad pół tysiąca kilometrów  tras kolejowych, a następnie – w kolejnych latach, aż do 2034 r. – będziemy uruchamiali kolejne odcinki kolejowe. To oznacza, że po upływie dwóch unijnych perspektyw budżetowych, z których każda trwa siedem lat, będziemy mieć w Polsce nowy system transportu, na który złożą się nowe lotnisko przesiadkowe, sieć nowych linii kolejowych w różnych regionach Polski, które uzupełnią istniejącą i modernizowaną infrastrukturę, i kilkaset kilometrów dodatkowych dróg szybkiego ruchu.