Podstawowa sprawa to robić sobie częste przerwy, wstać, przejść do innego pomieszczenia, by nie trwać zbyt długo w tej samej pozycji.

Bardzo ważne jest dobranie odpowiedniego krzesła. Powinno ono zapewnić dobre podparcie kręgosłupa, prawidłowe ułożenie ramion i nadgarstków. Pamiętajmy by unikać pozycji  półleżącej bo przeciąża ona nasz kręgosłup.

Skuteczną alternatywą jest używanie od czasu do czasu piłki gimnastycznej. Siedząc na niej wzmacniamy nasze mięśnie i dbamy o właściwą postawę. Korzystanie z piłki ułatwia nam ruch podczas siedzenia, możemy więcej się ruszać wykonywać skręty szyi, bioder lub krążenia ramion. Ruch jest szczególnie ważny dla odcinka lędźwiowo-krzyżowego kręgosłupa.

Objawem długiego siedzenia w niewłaściwej pozycji i nadmiernego pochylania głowy i barków w stronę monitora są bóle karku, szyi i ramion.By uniknąć tej sytuacji należy ustawić ekran na wysokości wzroku, dopasowując wysokość krzesła, lub używać podstawkę pod komputer lub ekran.

Ból może również pojawiać się w odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Wynika on z długiego siedzenia i pochylania ciała do przodu, braku ruchu, braku wygodnego podparcia.

Z niewłaściwej postawy pojawia się napięcie w biodrach. Sprzyja temu brak odchylenia tułowia. Odpowiednio dobrane krzesło pozwala bardziej odciążyć biodra. Idealnym rozwiązaniem jest korzystanie z wcześniej wspomnianej piłki gimnastycznej. Warto wstawać co 20 minut i wykonywać ćwiczenia rozciągające.

Wśród innych dolegliwości mogą pojawić się bóle nadgarstków, skurcze nóg, uczucie zmęczonych oczu, ich zaczerwienienie, swędzenie, pieczenie, ból głowy. By uniknąć tych objawów warto zadbać o właściwą ilość snu, przewietrzyć mieszkanie, raz na 20 minut oderwać wzrok od monitora, wyjrzeć przez okno i spojrzeć na oddalone miejsca, na kilkadziesiąt sekund  zamknąć i zasłonić oczy.
Istotnym jest właściwa dieta bez niedoboru witamin i minerałów takich jak wapń, potas czy magnez, odpowiednie nawodnienie organizmu.