Polska popiera eurodążenia krajów bałkańskich

zdjęcie ilustracyjne / Capri23auto CC0

  

Polska ma nadzieję, że w marcu UE wyrazi zgodę na rozpoczęcie negocjacji akcesyjnych z Albanią i Macedonią Północną - oświadczył dziś w Brukseli minister ds. europejskich Konrad Szymański.

- Mamy nadzieję na to, że impas zeszłoroczny, impas, w jaki wprowadziły UE niektóre państwa członkowskie, które były niezdolne do podjęcia oczywistej decyzji o rozpoczęciu negocjacji akcesyjnych z Macedonią Północną i Albanią, będzie w marcu zakończony; że wyjdziemy z tego kryzysu i będziemy mogli podjąć prace negocjacyjne z tymi dwoma krajami - powiedział dziennikarzom w Brukseli Szymański.

Chorwacka prezydencja chce w marcu podjąć próbę przyjęcia decyzji w tej sprawie na posiedzeniu Rady ds. Ogólnych - tak, by później została ona zatwierdzona na szczycie UE pod koniec marca.

Kluczowe w tej kwestii będzie stanowisko Francji, a także Holandii, które w ubiegłym roku były najbardziej sceptyczne w sprawie otwarcia negocjacji z Albanią i Macedonią Płn. Według medialnych doniesień stanowisko Paryża uległo jednak od tamtego czasu zmianie. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Francji, Komisja Europejska przedstawiła na początku lutego propozycję zmiany metodologii oceny gotowości krajów, które chcą dołączyć do UE.

- Jeśli to nie pomoże temu procesowi, to już nic nie pomoże, więc zakładam, że te deklaracje prasowe, na razie niewygłaszane oficjalnie, pełnymi zdaniami jak byśmy chcieli, są zapowiedzią zmiany stanowiska Paryża

- powiedział Szymański.

Nadzieje Albanii i Macedonii Płn. na rozpoczęcie negocjacji w sprawie członkostwa w UE zostały w październiku 2019 roku zablokowane głównie przez francuskiego prezydenta Emmanuela Macrona. Spowodowało to głębokie rozczarowanie w obu krajach bałkańskich i wywołało negatywne komentarze unijnych przywódców, zarzucających Paryżowi historyczny błąd.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...


Wirus dotyka kierowców londyńskich autobusów. Już dziewięciu z nich zmarło na COVID-19

zdjęcie ilustracyjne / pixabay.com

  

Pracownicy transportu publicznego w Londynie, zwłaszcza kierowcy autobusów, skarżą się na brak odpowiedniej ochrony przed koronawirusem. Jak poinformował w środę burmistrz Sadiq Khan, dotychczas zmarło 9 kierowców. Łączna liczba ofiar wśród pracowników transportu wynosi 14 osób.

Laburzystowski burmistrz brytyjskiej stolicy powiedział, że "naprawdę ważne jest żebyśmy traktowali pracowników transportu publicznego jak bohaterów", a zapytany o to, czy kierowcy autobusów byli niewystarczająco zabezpieczeni, gdy pojawiła się epidemia, odparł, że "to jest pytanie, które sam sobie i moim współpracownikom zadaję cały czas". "Musimy zapewnić, że mamy w Londynie najlepsze możliwe środki bezpieczeństwa" - podkreślił.

Transport for London (TfL), miejska spółka zarządzająca transportem publicznym w stolicy, zapowiedziała w środę, że na niektórych trasach testowo wprowadzona zostanie możliwość wchodzenia do autobusów tylko przez środkowe drzwi, zamiast przez przednie, aby ograniczyć kontakt z kierowcami (w praktyce to oznacza, że nie będą także pobierane opłaty za przejazd, bo czytniki kart miejskich znajdują się koło kierowców).

Khan mówił także o częstszej dezynfekcji autobusów oraz o obowiązkowym zostawaniu wolnych miejsc koło kierowców, którzy i tak oddzieleni są od pasażerów szybą.

Jednak zdaniem związku zawodowego Unite, do którego należy 20 tys. kierowców londyńskich autobusów, potrzebne są pilne i bardziej zdecydowane działania. Chodzi zwłaszcza o zapewnienie im odzieży ochronnej.

Tymczasem w brytyjskich mediach coraz więcej jest relacji kierowców autobusów opowiadających, że dezynfekcja, o której mówi Khan, jest obecnie fikcją.

Autobusy nie są dokładnie czyszczone, widzimy, że nie są nawet dotykane. Kierowcy nie dostają teraz masek ani nawet rękawic, ponieważ każe się nam myć ręce wiele razy w ciągu dnia, co byłoby wspaniałe, ale ponieważ wszystkie sklepy są zamknięte, ogromna większość z nas nie ma nawet dostępu do toalet ani umywalek do mycia rąk

 - opowiada stacji Sky News jeden z kierowców, James, którego 56-letni kolega zmarł pod koniec marca po zakażeniu koronawirusem. Jak dodaje, kolejnym problemem jest to, że z powodu dużej liczby kierowców na zwolnieniach, pozostali muszą więcej pracować, przejmując ich dyżury.

(Sadiq Khan) musi wyjść na zewnątrz, przyjrzeć się autobusom i zobaczyć, w jakich warunkach pracują kierowcy. Oni są narażeni na ryzyko, mój syn był narażony na ryzyko, niestety zmarł. Dostał płyn do mycia rąk, ale nie miał maski, rękawic, nic. Nie chcę listu ani telefonu, chcę, żeby on (Khan) zobaczył prawdziwe oblicza tragedii, czyli mnie i rodzinny wszystkich innych kierowców autobusów, którzy stracili życie

- mówiła z kolei w stacji ITV Anne Nyack, której 36-letni syn, Emeka Nyack Ihenacho jest jednym z tych dziewięciu zmarłych kierowców.

W połowie marca Khan podjął decyzję o ograniczeniu częstotliwości kursowania transportu publicznego i zawieszeniu niektórych linii, co miało skłonić ludzi, by zrezygnowali z korzystania z niego. Jednak do czasu, gdy 10 dni później rząd zabronił wychodzenia z domów i przemieszczania się bez uzasadnionej przyczyny, przyniosło to odwrotne skutki do zamierzonych, bo w szczególnie w metrze ludzie byli bardziej ściśnięci niż do tej pory.

Jak podał TfL, po wprowadzeniu tych ograniczeń, liczba przejazdów autobusami spadła o 85 procent w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku. W podobnym stopniu zmniejszyło się korzystanie z metra.

 

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, PAP

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | Gazeta Polska Podcasts