Kopiec Kościuszki przechyla się w jedną stronę

Kopiec Kościuszki, 1930

  

Kopiec Kościuszki – jeden z symboli Krakowa - przechyla się i osuwa. Jego remont jest niezbędny - powiedziała Małopolska Wojewódzka Konserwator Zabytków Monika Bogdanowska. Inwestycja planowana przez Komitet Kopca Kościuszki była omawiana przez członków Wojewódzkiej Rady Ochrony Zabytków, która ma wydać opinię w tej sprawie.

Wszyscy jesteśmy zgodni, że remont trzeba zrobić. Prace są niezbędne, ale były sugestie, by skonsultować je dodatkowo ze specjalistami z AGH – mówiła Monika Bogdanowska. Jak podkreśliła, dzięki nowoczesnym metodom badawczym możliwe było określenie, co dzieje się wewnątrz kopca i przygotowanie symulacji komputerowej, co stanie się w przyszłości. Kopiec zsuwa się w jedną stronę – powiedziała konserwator.

Zbocza kopca mają być wzmocnione przy wykorzystaniu technologii stosowanej m.in. na poboczach autostrad. Polega ona na nałożeniu siatki przestrzennej 3D, wypełnieniu jej grysem kamiennym, pokryciu ziemią, która następnie jest obsadzana trawą.

Górna część bryły kopca, która nie jest oryginalna, zostanie rozebrana i zbudowana na nowo z lżejszych materiałów a zbocza będą zabezpieczone przed infiltracją wody i erozją poprzez zastosowanie systemu mat przestrzennych całkowicie zakrytych humusem. 

– wyjaśnił Cierpiałowski.

Zlikwidowany ma być wadliwy system odwodnienia mi.in. rury i membrany PCV oraz betonowe koryta, a ścieżki wyremontowane w taki sposób, by możliwe było odprowadzanie wody. Wykonana zostanie także instalacja nawadniająca na zboczach najsilniej nasłonecznionych.

Jest nadzieja, że po tych pracach kopiec zyska właściwą sylwetę – zostanie wysmuklony.

 – podkreśliła Monika Bogdanowska.

Kopiec Kościuszki istnieje od 1823 roku. Został usypany jako symboliczna mogiła w hołdzie Tadeuszowi Kościuszce. W mogile złożono ziemię z pól bitewnych powstania kościuszkowskiego - Racławic i Maciejowic oraz z miejsc walki Kościuszki o niepodległość Stanów Zjednoczonych.

Po ulewach w 1997 r. kopiec wymagał pilnego remontu. Na nowo, choć z tej samej ziemi, z której był usypany wykonano wówczas jego stożek, a konstrukcję budowli wzmocniono. Kopiec wyposażono w instalację odwadniającą oraz iluminację. W 2010 roku po kolejnych ulewach nastąpiło oberwanie ścieżek na południowym zboczu. Dwa lata później na Kopcu Kościuszki przeprowadzono dokładne badania geologiczne i zainstalowano nowoczesny systemu monitorowania, który pozwala nadzorować, co dzieje się wewnątrz jego bryły.

W 2019 zabytek odwiedziło ok. 150 tys. osób, z czego ok. 70 proc. to obcokrajowcy.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: pap.pl
Tagi

Wczytuję komentarze...

Utrudnienia na linii kolejowej pod Tatry

zdjęcie ilustracyjne / pixabay

  

Od poniedziałku zostaną wznowione prace budowlane na linii kolejowej prowadzącej do Zakopanego. Trasa będzie częściowa zamknięta, a pasażerowie pociągów na odcinku Chabówka – Zakopane przesiądą się do autobusów – poinformował Zespół Prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Od poniedziałku 24 lutego pociągi dalekobieżne i regionalne będą dojeżdżać do stacji w Chabówce. Tam podróżni przesiądą się do autobusów komunikacji zastępczej, która będzie obsługiwać trasy Chabówka – Szaflary oraz Chabówka – Zakopane. Na odcinku Szaflary – Zakopane będą kursować pociągi Podhalańskiej Kolei Aglomeracyjnej.

Prace na torach pomiędzy Chabówką a Szaflarami potrwają do końca czerwca. W tym czasie zostaną wymienione szyny na odcinku Sieniawa – Nowy Targ. Zmodernizowany zostanie też peron w Nowym Targu. Na trasie zostanie zamontowana nowa sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym, oraz wyremontowane zostaną przejazdy kolejowo-drogowe, mosty i wiadukty kolejowe.

Zespół Prasowy PKP PLK poinformował, że w czasie zimowego wypoczynku, od 21 grudnia do 20 lutego z kolejowej trasy do zimowej stolicy Polski pasażerowie skorzystali z niemal 3,5 tys. pociągów. W tym czasie na linii były prowadzone prace w pobliżu torów, tak aby nie było konieczności zamykania tej popularnej trasy kolejowej w czasie największego zainteresowania podróżami pod Tatry.

Na modernizację kolejowej „zakopianki”, w ramach projektu „Prace na liniach do Zakopanego nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka Zakopane”, PKP PLK przeznaczają przeszło 1,1 mld zł netto. W ramach tego projektu zakończyły się już roboty budowlane między Skawiną a Suchą Beskidzką. W grudniu PKP PLK podpisały umowę na realizację ostatniego odcinka, pomiędzy Suchą Beskidzką a Chabówką. Obecnie trwa faza projektowa inwestycji, a roboty budowlane ruszą w drugiej połowie roku. Zakończenie wszystkich prac planowane jest do 2023 r.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl


Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | Gazeta Polska Podcasts