Dymisja ministra transportu. W tle wielomilionowe zamówienie i brak przetargu

/ zdjęcie ilustracyjne / pixabay.com

  

Czeski premier Andrej Babisz odwołał z funkcji ministra transportu Vladimira Kremlika. Powodem jest kosztujący ponad 15 mln euro system informatyczny dla elektronicznych winiet autostradowych. Zamówienie bez przetargu otrzymała firma Asseco Central Europe.

Firma Asseco dostała kontrakt bez przetargu i w trybie niejawnym. Sposób jego przyznania oraz koszt inwestycji krytykowali politycy opozycji, eksperci, a także sam Babisz. 

Nie można w ten sposób rozporządzać środkami podatników i urzędnicy nie mogą robić, co chcą, podczas gdy obowiązuje ich ustawa o służbie państwowej” – podkreślił szef rządu, wyjaśniając przyczyny dymisji Kremlika. 

Ministerstwem transportu ma odtąd kierować wicepremier i minister przemysłu i handlu Karel Havliczek. Nie ma to być rozwiązanie tymczasowe, ale zmiana na stałe, na którą zgodził się prezydent Milosz Zeman. 

Babisz krytykował nie tylko sposób podjęcia decyzji o rozstrzygnięciu przetargu, ale również brak wcześniejszej informacji o planowanych rozwiązaniach. „Rozmawiałem z panem ministrem, który uważa, że nie popełnił błędu. Jest pracowity, ale, krótko mówiąc, nie poradził sobie z tym projektem” – ocenił premier. Jego zdaniem ewentualną dymisję powinni rozważyć wiceminister transportu Tomasz Czoczek oraz dyrektor Państwowego Funduszu Infrastruktury Drogowej (SFDI) Zbyniek Horzelica. 

Zdaniem premiera zamówienie dla Asseco powinno zostać unieważnione lub znacząco ograniczone. O stanowisku szefa rządu poinformował w poniedziałek po spotkaniu z Babiszem informatyk i przedsiębiorca Tomasz Vondraczek, który w internecie apelował do programistów o stworzenie systemu sprzedaży elektronicznych winiet. Zamiar uczestniczenia w tak zwanym hackathonie zgłosiło kilkaset osób. Po zakończeniu prac gotowy i działający system uczestnicy chcą bezpłatnie przekazać państwu. Po opublikowaniu apelu Vondraczek został zaproszony do siedziby rządu. 

Według niektórych ekspertów zamówienie powinno opiewać na kwotę dziesięciokrotnie niższą niż ponad 15 mln euro - napisała agencja CTK. System ma obowiązywać od stycznia 2021 roku, kiedy w Czechach dowodem opłaty za korzystanie z autostrad przestaną być papierowe winiety naklejane na szyby pojazdów. SFDI informowała, że na kwestionowaną kwotę ponad 15 mln euro składają się m.in. system sprzedaży online, telefoniczne centrum reklamacji, system kontroli tablic rejestracyjnych, który ma otrzymać policja, oraz system tradycyjnego wnoszenia opłat, np. na stacji benzynowej. 

W komentarzach media zwracają uwagę, że treść umowy ma charakter niejawny. Ma to wynikać z faktu, że w systemie rozpoznawania numerów rejestracyjnych pojawią się dane samochodów wykorzystywanych przez służby specjalne.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl


Wczytuję komentarze...

Jeździecka Cavaliada w Krakowie. Organizatorzy liczą na rekordową frekwencję

/ cavaliada.pl

  

Cykl zawodów Cavaliada Tour po raz drugi zawita do Krakowa. Od czwartku do niedzieli w Tauron Arenie 200 zawodników i ponad 300 koni rywalizować będzie w czterech konkurencjach jeździeckich: skokach przez przeszkody, WKKW, powożenia i ujeżdżenia. Organizatorzy liczą, że w sobotę zostanie pobity rekord frekwencji tych zawodów. Łączna pula nagród wynosi 311 tysięcy złotych.

Cavaliada Tour to jedyny w Polsce cykl halowych zawodów jeździeckich autoryzowany przez Międzynarodową Federację Jeździecką (FEI) i jedna najważniejszych imprez w Europie, mająca rangę eliminacji Pucharu Świata. W tym sezonie pierwsze zawody odbyły się na przełomie listopada i grudnia minionego roku w Poznaniu, a pod koniec stycznia i na początku lutego rywalizowano w Lublinie. Po krakowskiej imprezie zawody kończące cykl zaplanowano w Warszawie (12-15 marca).

Tauron Arena to największa arena Cavaliady. W zeszłym roku na trybunach zasiadło łącznie 14 tysięcy kibiców.

Pierwsza edycja Cavaliady w Krakowie spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem wśród zawodników, kibiców, sponsorów i wystawców. Co roku wypełniamy trybuny w Poznaniu, Lublinie i Warszawie, wyprzedając bilety jeszcze przed rozpoczęciem imprezy. Naszym marzeniem jest teraz wypełnienie trybun Tauron Areny, największej hali w Polsce. Chcielibyśmy w tym roku poprawić rekord frekwencji na zawodach jeździeckich w Polsce

– powiedział dyrektor Cavaliada Tour Radosław Kulupa.

Tegoroczna edycja krakowskiej imprezy zyskała większy prestiż, zwłaszcza w części skokowej. Niedzielny konkurs Grand Prix zaliczany będzie również do kwalifikacji Pucharu Świata. Będzie to jednocześnie przedostatni etap Ligi Europy Centralnej.

Najważniejszymi konkursami części skokowej będą: czwartkowe Venus vs. Mars, piątkowa Duża Runda i Potęga Skoku, sobotnie Speed&Music i finał Średniej Rundy, a przede wszystkim niedzielna Grand Prix o nagrodę Prezesa Zarządu PKO Banku Polskiego, pod patronatem Prezydenta Miasta Krakowa. Zwycięzcą pierwszego Grand Prix Krakowa w zeszłym roku był Wojciech Wojcianiec na koniu Cassio Melloni.

Wojcianiec, po przerwie na zawody w Lublinie, pojawi się w Krakowie. Nie stracił on jeszcze nadziei na kwalifikację do igrzysk w Tokio. Według najnowszego rankingu FEI jest sklasyfikowany jako pierwszy rezerwowy.

W programie zawodów jest też Cavaliada Future dla młodzieży w wieku 9-11 lat, rywalizującej na kucach.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | Gazeta Polska Podcasts