Minister edukacji dementuje doniesienia ws. "Karty nauczyciela". "Chcemy rozmawiać o rozwiązaniach"

Dariusz Piontkowski / By Sejm RP - cropped from: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wies%C5%82aw_Kozielewicz_i_Dariusz_Piontkowski.JPG, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=83458105

  

Nie chcemy zlikwidować Karty nauczyciela, chcemy rozmawiać ze związkami zawodowymi i samorządowcami o awansie zawodowym i ocenie nauczycieli, o systemie ich wynagradzania i finansowaniu oświaty – powiedział dzisiaj minister edukacji narodowej Dariusz Piontkowski.

Podał, że rozmowy mają się toczyć w ramach zespołu trójstronnego, w którego skład wchodzą przedstawiciele rządu, związków zawodowych zrzeszających nauczycieli i pracowników oświaty oraz korporacji samorządowych. Zaznaczył, że nie ma jeszcze ostatecznych rozwiązań, tylko chce je wspólnie wypracować. Wyraził nadzieję, że stanie się to do połowy roku tak, by do końca roku przygotować projekty zmian.

Dzisiaj na posiedzeniu senackiej Komisji Nauki, Edukacji i Sportu minister Piontkowski przedstawiał informację na temat planowanych działań resortu.

- Trzeba wyraźnie powiedzieć, że zarówno w Ministerstwie Edukacji Narodowej, jak i w każdym innym ministerstwie ogromna część działań to jest kontynuacja tych działań, które funkcjonowały w ostatnich latach. Szkolnictwo nie lubi – moim zdaniem – gwałtownych rewolucji przeprowadzanych zbyt często. Stąd mogę spokojnie państwa zapewnić, że jeśli chodzi chociażby o strukturę szkół nie przewidujemy tutaj jakiś kolejnych poważnych zmian, tym bardziej że zmiana dokonana w poprzedniej kadencji, związana ze zmianą struktury szkolnej i organizacją szkół, ciągle trwa (...). Doszło do wygaszenia gimnazjów, a we wrześniu ub.r. reforma do szkół średnich. Dzięki temu możemy odtwarzać czteroletnie liceum i pięcioletnie technikum, a to było jedno z ważniejszych założeń reformy

 – powiedział Piontkowski.

- Tutaj nie będziemy przeprowadzać żadnych zmian. Ta reforma będzie kontynuowana przez kolejne lata i w końcówce kadencji będzie ona na ukończeniu – dodał.

Przypomniał, że ze zmiana strukturalną związana jest zmiana programowa. Uczniowie, którzy ukończyli 8-letnią szkołę podstawową i rozpoczęli we wrześniu naukę w czteroletnich liceach i pięcioletnich technikach uczą się w nich zgodnie z nowymi podstawami programowymi, w kolejnych latach zgodnie z nimi uczyć się w szkołach ponadpodstawowych będą kolejne roczniki. Jednocześnie zaznaczył, że uczniowie, którzy ukończyli gimnazja, w szkołach średnich kontynuują naukę zgodnie z dotychczasowymi podstawami programowymi. Realizowane są one równolegle w dwóch grupach uczniów w zależności, jaki typ szkoły skończyli.

- Na pewno będziemy też kontynuowali reformę szkolnictwa zawodowego (...). Jest ona próbą dostosowania naszego szkolnictwa branżowego do zmian gospodarczych, społecznych i technologicznych, które się wokół nas dokonują

– wskazał minister.

Piontkowski zapewnił też, że kontynuowane będą programy rządowe takie, jak m.in. Ogólnopolska Sieć Edukacyjna, Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, "Posiłek w szkole i w domu" oraz "Bezpłatny podręcznik i wyprawka szkolna", dzięki, którym uczniowie szkół podstawowych mogą korzystać z bezpłatnych podręczników użyczanych im przez szkoły oraz bezpłatne podręczniki mają wszyscy uczniowie z niepełnosprawnościami niezależnie od typu szkoły, w której się uczą.

Zapowiedział też kontynuację programów dokształcających dla nauczycieli z zakresu wykorzystania nowych technologii w nauczaniu oraz wprowadzenie szkoleń dla nauczycieli pracujących z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

- Element, o którym już kilkakrotnie mówiłem w rozmowach z dziennikarzami, to jest powrót do tego fragmentu reformy, która została zaniechana przez moją poprzedniczkę (Annę Zalewską). Dotyczył on pragmatyki zawodowej nauczycieli

 – wskazał.

- Wbrew temu, co niektóre gazety sugerują, nie chcemy zlikwidować Karty nauczyciela. Natomiast chcemy rozmawiać o tym, czy te rozwiązania związane z awansem zawodowym nauczycieli, oceną nauczycieli, systemem wynagradzania są najbardziej optymalne. W najbliższych kilku miesiącach chcemy rozmawiać m.in. ze związkami zawodowymi, korporacjami samorządowymi o tych elementach, pokazując różne możliwe rozwiązania, słuchając także głosów, a potem przygotowując projekty zmian legislacyjnych

 – powiedział Piontkowski.

Mówił, że konsekwencją takich zmian powinny być również propozycje związane z systemem wynagradzania.

- W ramach tego warto również porozmawiać o finansowaniu oświaty

 – dodał.

- W żadnych z tych pól, o których wspomniałem przed chwilą, nie mamy jeszcze ostatecznych rozwiązań. Natomiast chcemy rozmawiać, w którym kierunku można byłoby pójść, a potem zaproponować jakieś kompleksowe rozwiązania – zaznaczył.

Minister edukacji zapowiedział, że pierwszym tematem, jakim zajmie się zespół, ma być sprawa postępowań dyscyplinarnych.

- Temat dosyć gorący w ostatnich tygodniach. Część środowisk sugeruje, że zmiany legislacyjne, które nastąpiły w czerwcu ub.r., spowodowały tutaj duże zaburzenia. Chcemy się temu przyjrzeć i już w końcu stycznia będziemy proponowali zarówno związkom zawodowym, jak i korporacjom spotkanie na te tematy i być może zaproponujemy jakieś zmiany legislacyjne, a potem stopniowo w kolejnych miesiącach, podobnie chcemy się spotykać i rozmawiać o kolejnych elementach związanych z finansowaniem oświaty oraz z pragmatyką zawodową

 – powiedział Piontkowski.

Zapewnił, że za kilka lub kilkanaście miesięcy resort chciałby zaproponować poważne zmiany związane z tym, w jakich warunkach pracuje nauczyciel.

- Wiem, że pojawiły się postulaty całkowitej likwidacji Karty nauczyciela, ale uważam, że są to postulaty, które nie biorą pod uwagę specyfiki zawodu. Jest wiele zawodów, które mają swoje przepisy szczegółowe regulujące warunki pracy: sędziów, policjantów, strażaków i wielu, wielu innych zawodów. Nauczyciele też mają specyficzny zawód i trudno ich tylko i wyłącznie traktować jako pracownika sfery przedsiębiorczości czy przemysłu i wydaje mi się – i jest to przekonanie zdecydowanej większości kierownictwa ministerstwa i rządu – że powinny być jednak jakieś reguły prawne, które dookreślą funkcjonowanie tego zawodu

 – mówił szef MEN

Dopytywany, kiedy planowane jest zakończenie prac zespołu trójstronnego, powiedział, że ma nadzieję, że stanie się to około połowy roku.

"Chcielibyśmy, aby w drugiej połowie 2020 r., bądź najpóźniej na początku 2021, pojawił się kompleksowy program zmian, dotyczący pragmatyki zawodowej i związanego z tym systemu wynagradzania i finansowania oświaty" – powiedział.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Będą sankcje UE za tureckie wiercenia

/ pixabay.com /Creative Commons CC0/NakNakNak

  

- Unijni ministrowie spraw zagranicznych dali w poniedziałek zielone światło na przygotowanie sankcji w związku z tureckimi wierceniami wokół Cypru - poinformował wysoki przedstawiciel ds. zagranicznych Josep Borrell.

"Cypryjski minister spraw zagranicznych przekazał nam najnowsze informacje w sprawie tureckich wierceń i zgodziliśmy się, by poprosić odpowiednią grupę roboczą Rady, by sfinalizować prace nad umieszczeniem na liście (sankcyjnej) osób i podmiotów zaangażowanych w te nielegalne działania"

- powiedział Borrell na konferencji prasowej w Brukseli.

UE jeszcze w listopadzie 2019 r. przyjęła ramy prawne umożliwiające wprowadzenie sankcji w związku z tureckimi wierceniami wokół Cypru, ale do tej pory nikt nie został objęty restrykcjami. Od tamtego czasu sytuacja się pogorszyła. Turcja i Libia zawarły porozumienie o granicy między nimi na Morzu Śródziemnym, które ignoruje prawa Cypru. Zdaniem prezydenta Turcji Recepa Tayyipa Erdogana jego kraj i Libia mogą prowadzić odwierty w poszukiwaniu złóż ropy i gazu na spornych obszarach Morza Śródziemnego, a nawet mogą rozszerzyć je na Morze Czarne i wody międzynarodowe.

Unijne ramy pozwalają objąć sankcjami osoby lub podmioty odpowiedzialne za odwierty związane z poszukiwaniem i produkcją węglowodorów, prowadzone bez zgody Cypru na morzu terytorialnym, w wyłącznej strefie ekonomicznej i na szelfie kontynentalnym tego kraju.

Zdaniem UE w ramach takich odwiertów, w przypadkach gdy granice wyłącznej strefy ekonomicznej lub szelfu kontynentalnego nie zostały wytyczone zgodnie z prawem międzynarodowym, prowadzone działania mogą zagrozić osiągnięciu porozumienia w sprawie wytyczenia granic.

Restrykcje mogą objąć osoby lub podmioty, które dostarczają finansowego, technicznego lub materialnego wsparcia dotyczącego odwiertów, a także osoby lub podmioty z nimi powiązane.

Sankcje względem osób mają polegać na zakazie wjazdu do UE i zamrożeniu aktywów, a względem podmiotów – na zamrożeniu aktywów. Ponadto osoby i podmioty z UE nie będą mogły udostępniać funduszy osobom i podmiotom objętym sankcjami. Przygotowaniem odpowiednich list zajmą się teraz unijni ambasadorowie.

Jeszcze w lipcu 2019 roku w reakcji na uznane za nielegalne tureckie poszukiwania podmorskich złóż gazu koło Cypru ministrowie spraw zagranicznych podjęli decyzję o zmniejszeniu przekazywanych Turcji funduszy unijnych oraz wstrzymaniu prowadzonych z nią rokowań w sprawie umowy o ruchu lotniczym. Kroki te nie powstrzymały jednak Ankary przed dalszą eskalacją sporu.

Turcja prowadzi odwierty w poszukiwaniu podmorskich złóż u wschodnich i zachodnich wybrzeży Cypru w imieniu Republiki Tureckiej Cypru Północnego. Uznawane na arenie międzynarodowej władze cypryjskie, które również zgłaszają roszczenia do tych akwenów, uważają te wiercenia za nielegalne, ale Ankara z tymi zarzutami się nie zgadza.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | Gazeta Polska Podcasts