W maju 2018 roku spółka PKP Intercity S.A. podpisała z NEWAG S.A. umowę na zakup 20 nowych lokomotyw elektrycznych Griffin, która następnie została rozszerzona we wrześniu br., zamawiając dodatkowo 10 nowoczesnych pojazdów w tzw. prawie opcji. Wartość kontraktu po rozszerzeniu wzrosła do 551,4 mln zł brutto.

Owocna współpraca polskich spółek - PKP Intercity i firmy NEWAG - to impuls do ciągłego rozwoju całego sektora kolejowego w Polsce. Wielomiliardowe inwestycje naszego narodowego przewoźnika i zakup nowoczesnych pojazdów produkowanych w Polsce służą zarówno gospodarce, jak i pasażerom. Każda umowa przybliża nas bowiem do celu, do jakiego bezustannie dążymy, czyli kolei komfortowej, punktualnej i bezpiecznej

- mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Producent w ramach kontraktu przeprowadził szkolenia dla pracowników  wskazanych przez PKP Intercity w zakresie obsługi pojazdów, świadczenia usług ich utrzymania na drugim, trzecim i czwartym poziomie oraz świadczenia usług gwarancyjnych na naprawę lokomotyw na czwartym poziomie utrzymania. Zakup pojazdów EU160 Griffin jest elementem projektu. 

„Przyspieszamy komfortowo - unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” i zostanie sfinansowany w części ze środków unijnych.

- Stale rosnąca liczba pasażerów pokazuje jasno, że od kilku lat Polacy coraz chętniej wybierają kolej. To nie dziwi, gdy spojrzymy na to, jak wielką pracę wykonują spółki z sektora kolejowego, aby udoskonalać swoje usługi i produkty. Wszystko po to, aby z myślą o dłuższych podróżach, Polacy w pierwszej chwili zawsze pomyśleli o pociągu

– zapewnia Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Bezpieczne przyspieszenie na torach w całej Polsce

Nowe pojazdy będą rozwijać prędkość do 160 km/h. Pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Będą to także najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne
w Polsce. Zostaną one wykorzystywane do obsługi połączeń w całej Polsce, m.in. na trasach:

Przemyśl - Lublin - Warszawa - Bydgoszcz - Gdynia/Piła - Kołobrzeg/(Gorzów Wielkopolski)
Suwałki - Białystok/Lublin - Warszawa - Poznań - Szczecin/Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra.

Naszymi pociągami podróżuje coraz więcej osób. Uruchamiamy kolejne połączenia, zatrzymujemy się w coraz większej liczbie miast i miejscowości.

- Intensywne inwestycje w nowoczesną flotę pozwolą nam na dalszy, stabilny rozwój. Wszystko po to, aby zapewnić społeczeństwu wysokiej jakości usługi transportowe. Najnowocześniejsze lokomotywy
w Polsce od firmy NEWAG istotnie się do tego przyczynią

- mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Lokomotywy elektryczne Griffin spełniają wymagania rygorystycznych, europejskich przepisów Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności. Pojazdy są wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu pierwszego i drugiego, który znacząco wpływa na podniesienie standardów bezpieczeństwa na torach i spełnia wymagania IV pakietu kolejowego Agencji Kolejowej Unii Europejskiej, którego przepisy zaczną obowiązywać od 16 czerwca 2020 r. Lokomotywy posiadają również system zdalnej diagnostyki, który pozwoli na monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym, co przełoży się na ich efektywną eksploatację.

Zgodnie z zawartą umową, producent zobowiązany jest do realizacji zamówienia w okresie 30 miesięcy od podpisania umowy. Do PKP Intercity wszystkie pojazdy trafią więc pod koniec 2020 roku.

- Jesteśmy przekonani, że najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne w Polsce, które produkujemy dla PKP Intercity, będą znaczącym wzmocnieniem floty przewoźnika. Zastosowane w nich rozwiązania techniczne pozwolą zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa oraz niezawodności, co przełoży się na sprawną obsługę pasażerów

- mówi Zbigniew Konieczek, Prezes NEWAG S.A.

Największe inwestycje w historii

Zakup 30 nowoczesnych lokomotyw to element konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki. Program „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” zostanie wdrożony do 2023 roku, a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Dzięki realizacji programu, po jego zakończeniu w 2023 r. tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet.