Informując o umowie PKN Orlen wyjaśnił, że "współpraca zakłada działania na rzecz rozwoju technologii transportu zeroemisyjnego".

- Obejmie wymianę informacji oraz badania, które doprowadzą do opracowania przez Pesa Bydgoszcz pojazdu szynowego wyposażonego w napęd oparty na wodorowych ogniwach paliwowych

- zapowiedział koncern.

- Obie firmy przeprowadzą testy pojazdów szynowych zasilanych wodorem i docelowo wdrożą je do komercyjnych rozwiązań

- podał Orlen. Wyjaśnił, że technologia ta będzie mogła zostać wykorzystana zarówno w lokomotywach towarowych, jak i pojazdach szynowych przeznaczonych do przewozu osób.

Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek podkreślił, że koncern, świadomy zmian globalnych, podobnie jak inne tego typu podmioty paliwowe, "przygotowuje się do transformacji energetycznej".

- Dlatego koncentrujemy nasze działania i plany inwestycyjne między innymi na rozwoju sektora petrochemicznego, inwestycjach w odnawialne źródła energii oraz na rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych

- powiedział. Przypomniał, że spółka podjęła decyzję o budowie instalacji do doczyszczania wodoru, która powstanie w zakładzie w Trzebini, należącym do spółki Orlen Południe.

Obajtek zapowiedział, że rozpoczęcie produkcji czystego paliwa wodorowego, które wykorzystywane będzie do napędu pojazdów elektrycznych, w tym lokomotyw, planowane jest w 2021 r.

- Podpisany drugi w bieżącym roku, po Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, list intencyjny z Pesa Bydgoszcz to kolejny etap, służący rozwojowi transportu opartego na ekologicznej technologii

– dodał szef PKN Orlen, cytowany w komunikacie spółki.

Koncern przypomniał jednocześnie, że wodór jest jednym z kluczowych źródeł czystej energii wspieranych przez Unię Europejską w celu budowy gospodarki zeroemisyjnej.

- Rozwiązanie to jest sukcesywnie wdrażane w całym transporcie osobowym i towarowym

- podkreślił koncern.