Horała o CPK: Dziesięć lat na budowę to rekord światowy! "My, Polacy, nie jesteśmy gorsi"

/ PrtSc/ TVP Info

  

Dziesięć lat na tego rodzaju projekt - od podjętej decyzji, że będzie - to jest rekord światowy. Chiny tak budują, Turcja, państwa spoza jurysdykcji unijnej - mówił w programie Michała Rachonia pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała. Jego zdaniem, wśród tych, którzy krytykują inwestycję króluje podejście, że "my, Polacy, jesteśmy gorsi - że są państwa poważne, jak Niemcy, Japonia, i one mogą mieć duże lotniska, a my nie bo z jakiegoś powodu nie może się inwestycja udać".

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Według rządu, budowa CPK przebiega zgodnie z harmonogramem, jednak obecny etap prac wymaga, by pokierowała nimi osoba, która będzie miała "siłę polityczną".

Stąd też pełnomocnikiem rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego został Marcin Horała, który już zaznaczył, że pierwsze loty z Centralnego Portu Komunikacyjnego planowane są na lata 2028-29. Pełna funkcjonalność nastąpi dwa lata później.

Inwestycja jest na tyle duża, że opozycja powątpiewa, czy w Polsce się uda - bo przecież "Niemcy mają problem".

Projekt CPK to nie jest samo lotnisko, to jest całe miasteczko lotniskowe, to jest też choćby kwestia doprowadzenia mediów - chociażby paliwa lotniczego w dużych ilościach - komunikacji kolejowej, drogowej

- mówił w programie Michała Rachonia Marcin Horała.

Kolejny krok, jakiego dokonaliśmy, to rozstrzygnięcie przetargu na firmy, które będą pracowały przy inwentaryzacji środowiskowej, nie tylko całego terenu CPK, ale również inwestycji w całe linie kolejowe, które będą prowadzić

- powiedział, dodając, że dużym krokiem mającym być zrealizowanym w tym roku jest wybór doradcy strategicznego, który przygotuje master plan lotniska.

Tu rozmawiamy z największymi firmami przesiadkowymi na świecie. Wybierzemy partnera, który zarządza dużym lotniskiem przesiadkowym w Singapurze, Tokio, może z Korei Południowej, w Amsterdamie, Kopenhadze, Paryżu

- poinformował. 

Jak przypomniał Michał Rachoń, Brytyjczycy są zainteresowani partycypacją w projekcie, kredytowania tego przedsięwzięcia.

Ta inwestycja ma bardzo dużą stopę zwrotu, jest rentowna. Finansowanie rynkowe, zewnętrzne też będzie pozyskane

- zaznaczył Horała.

Dziesięć lat na tego rodzaju projekt - od podjętej decyzji, że będzie - to jest rekord światowy. Chiny tak budują, Turcja, państwa spoza jurysdykcji unijnej

- stwierdził.

Zdaniem Horały, wśród tych, którzy krytykują inwestycję króluje podejście, że "my, Polacy, jesteśmy gorsi". "Że są państwa poważne, jak Niemcy, Japonia, i one mogą mieć duże lotniska, a my nie bo z jakiegoś powodu nie może się inwestycja udać".

 

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Cele Wielkiej Brytanii po wyjściu z UE

/ pixabay.com /Creative Commons CC0/Elionas2

  

- Rząd Wielkiej Brytanii publicznie przedstawi swoje cele w negocjacjach na temat przyszłych relacji z Unią Europejską - zapowiedział rzecznik brytyjskiego rządu, dodając, że premier Boris Johnson powinien wygłosić przemówienie na ten temat na początku lutego.

"Publicznie przedstawimy, co chcemy osiągnąć"

- powiedział rzecznik rządu w odpowiedzi na pytanie o przyszłe relacje handlowe po wyjściu Wielkiej Brytanii z UE, co nastąpi 31 stycznia.

Rzecznik dodał, że choć na początku po brexicie Wielka Brytania będzie nadal podlegała unijnym regulacjom, docelowo nie chce się dostosowywać i będzie dążyć do zawarcia umowy o wolnym handlu podobnej do tej między UE a Kanadą.

Wraz z wystąpieniem Wielkiej Brytanii z UE rozpocznie się 11-miesięczny okres przejściowy, podczas którego w praktyce stanie się ona niegłosującym członkiem UE. Formalnie nie będzie już w Unii, ale nadal będzie członkiem jednolitego unijnego rynku, co oznacza też swobodę przepływu osób, nadal będzie częścią unii celnej, będzie płaciła składki do unijnego budżetu i pozostanie związana unijnymi prawami. W ciągu tych 11 miesięcy powinny się rozpocząć i zakończyć negocjacje w sprawie przyszłych relacji handlowych między Wielką Brytanią a UE.

W przeszłości, zwłaszcza za rządów poprzedniczki Johnsona, Theresy May, przywódcy UE często narzekali, że nie jest właściwie jasne, co Wielka Brytania chce osiągnąć w negocjacjach w sprawie warunków brexitu.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | Gazeta Polska Podcasts