Dzisiaj rano ujawniono wyniki wszystkich krajów, które uczestniczyły w tym badaniu.

Wyniki badania z 2018 r. mogą budzić w nas spory optymizm. Pokazują wyraźny wzrost poziomu umiejętności naszych młodych uczniów

 – powiedział minister edukacji na konferencji w Warszawie.

Poinformował, że średni wynik polskich uczniów w tej edycji badania w czytaniu ze zrozumieniem to 512 punktów. W poprzedniej, w 2015 r., wynik ten wynosił 506 punktów.

Średni wynik polskich uczniów w rozumowaniu matematycznym w tej edycji badania to 516 punktów. W poprzedniej – 504 punkty.

Średni wynik polskich uczniów w rozumowaniu w naukach przyrodniczych to w tej edycji badania 511 punktów. W poprzedniej było 501 punktów.

To wyraźnie cieszy, bo kilka lat temu było pewne załamanie. Być może wynikało ono z tego, że po raz pierwszy używano testów elektronicznych, komputerowych. Tym razem widać, że nie sprawia to żadnego poważniejszego problemu

– ocenił szef MEN.

Dla nas to wyraźna wskazówka, że dzieje się dobrze w polskiej edukacji, także na tle innych państw i innych systemów, które dotąd były uważane za najlepsze nie tylko w Europie, ale też na świecie

– zaznaczył.

Badanie PISA (Programme for International Student Assessment) to największe badanie umiejętności uczniów na świecie, realizowane co trzy lata we wszystkich krajach członkowskich OECD, a także w kilkudziesięciu innych państwach. Badanie PISA pokazuje poziom i zróżnicowanie umiejętności piętnastolatków, które rozwijane są w trakcie edukacji szkolnej i poza szkołą.

W 2018 r. w badaniu uczestniczyło 79 krajów i regionów, a liczba przebadanych uczniów przekroczyła 660 tys. Polskę reprezentowało 5653 młodych Polaków z 227 szkół. Byli to w większości uczniowie III klas gimnazjów, przedostatni rocznik gimnazjalistów.