Warto przypomnieć, że obecnie NATO poszukuje następcy wiekowych samolotów wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej Boeing E-3 Sentry, które maja być wycofane do roku 2035. Wśród potencjalnych następów E-3 wymienia się samoloty Boeing E-7, które zakupiła już Wielka Brytania.

E-7 jest na tyle duży, aby można było umieścić w nim aparaturę umożliwiającą realizowanie zadań związanych z obsługą bezzałgowych statków powietrznych 

— zauważył już w czerwcu Michael Gschossmann, dowodzący natowskim komponentem Lotniczego Systemu Ostrzegania i Kontroli (Airborne Warning & Control Systems - AWACS).

NATO dysponuje obecnie 14 samolotami E-3A. Pierwsze z jednostek trafiły do Europy w 1982 r. i od tego czasu regularnie są modernizowane. Samoloty operują w ramach dwóch eskadr NATO (Flying Squadron 1 i Flying Squadron 2) a stacjonują na co dzień w niemieckiej bazie Geilenkirchen. Do tej pory na program AWACS Sojusz Północnoatlantycki przeznaczył 6.8 mld dolarów.