E-dowód to dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Taki dokument odbierają wszyscy, którzy wniosek o dowód osobisty złożyli 4 marca tego roku i później. Zasadnicza różnica między nowym dowodem a starym jest taka, że e-dowód to także nośnik naszej identyfikacji elektronicznej.

e-liderzy

Warstwa elektroniczna e-dowodu to wbudowany, bezstykowy chip. Dzięki niej właściciel e-dowodu może komunikować się elektronicznie z administracją publiczną. To ona sprawia, że e-dowód umożliwia m.in. zalogowanie się do ePUAP, elektroniczne podpisywanie dokumentów oraz korzystanie z automatycznych bramek granicznych na lotniskach.

- Aktywacja warstwy elektronicznej nie jest obowiązkowa. Jeśli przy odbiorze dokumentu nie zdecydujemy się na to, możemy do tego wrócić w dowolnym momencie i dowolnym urzędzie

– mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Wielu Polaków, bo niemal 40 proc., robi to jednak od razu – dodaje szef resortu.

Co ciekawe, są takie gminy w Polsce, gdzie procent aktywacji wynosi 100. Jakie to gminy? Oto liderzy:

- Rejowiec Fabryczny (powiat chełmski, woj. lubelskie),

- Wyryki (powiat włodawski, woj. lubelskie),

- Bełchatów (powiat bełchatowski, woj. łódzkie),

- Bystra – Sidzina (powiat suski, woj. małopolskie),

- Ceranów (powiat sokołowski, woj. małopolskie),

- Opatowiec (powiat kazimierski, woj. świętokrzyskie),

- Łączna (powiat skarżyski, woj. świętokrzyskie),

- Milejewo (powiat elbląski, woj. warmińsko-mazurskie),

- Obrzycko (powiat szamotulski, woj. wielkopolskie),

- Kaźmierz (powiat szamotulski, woj. wielkopolskie),

- Nowogródek Pomorski (powiat myśliborski, woj. zachodniopomorskie).

Mazowsze i Śląsk górą

Jak aktywować warstwę elektroniczną e-dowodu? Przede wszystkim trzeba wymyślić dwa kody PIN – cztero- i sześciocyfrowy. Kody PIN są potrzebne do tego, by za pomocą e-dowodu móc się uwierzytelniać i podpisać. Czterocyfrowy PIN pozwala na zalogowanie się do e-usług. Sześciocyfrowy – do podpisu pisma.

Znamy już gminy, w których wszyscy mieszkańcy aktywują przy odbiorze e-dowodu jego warstwę elektroniczną. A jak to wygląda w skali wojewódzkiej?

Tutaj na pierwszym miejscu znajduje się województwo wielkopolskie – niemal 56 proc. odebranych e-dowodów ma aktywowaną warstwę elektroniczną. Na kolejnych miejscach są: województwo dolnośląskie (54,81 proc.), łódzkie (52,49 proc.), świętokrzyskie (51,84 proc.) i mazowieckie (50,02 proc.).

A gdzie odebrano najwięcej e-dowodów? W tej kategorii na prowadzeniu jest województwo mazowieckie.

- Do 4 listopada swoje e-dowody odebrało 207 950 mieszkańców Mazowsza. Dowód z warstwą elektroniczną ma także ponad 153 tysiące Ślązaków i przeszło 120 tysięcy mieszkańców Małopolski

– mówi minister Marek Zagórski. – Na kolejnych miejscach w tej kategorii znajdują się województwo wielkopolskie, gdzie odebrano niemal 119 tysięcy e-dowodów i województwo dolnośląskie z przeszło 110 tysiącami – dodaje szef Ministerstwa Cyfryzacji.

Działaj online

Aby polepszyć te statystyki, trzeba złożyć wniosek o nowy dowód. Można zrobić to online. Złożenie przez internet wniosku o dowód osobisty trwa kilka chwil.

Oto instrukcja:

Wejdź na www.gov.pl, profilem zaufanym zaloguj się do konta Mój GOV i tam wybierzcie usługę „Uzyskaj dowód osobisty z warstwą elektroniczną”.

Kolejne kroki:

- Wybierz powód ubiegania się o dowód.

- Wybierz dowolny urząd, w którym odbierzesz gotowy dowód.

- Zaznacz, czy chcesz mieć podpis osobisty. To zaawansowany podpis elektroniczny umieszczany w e-dowodzie. W kontakcie z urzędem (podmiotem publicznym) jest tak samo ważny jak podpis własnoręczny. Możesz go też używać do załatwiania innych spraw – z firmami lub osobami, jeśli zgodzą się na to obie strony.

- Dołącz zdjęcie. (Sprawdź, jakie warunki powinno spełniać zdjęcie do dowodu)

- Sprawdź, czy wpisałeś poprawne dane – znajdziesz je potem na oryginalnym dowodzie (imię lub imiona, nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców, datę urodzenia, płeć).

- Uzupełnij brakujące dane kontaktowe. Upewnij się, że masz w swoim wniosku poprawny e-mail. To na ten adres dostaniesz numer wniosku wraz z nazwą urzędu, w którym odbierzesz dowód.

- Po wypełnieniu formularza system przekieruje Cię do usługi e-podpis na stronie pz.gov.pl.

- Podpisz wniosek profilem zaufanym.