Testują transport medyczny dronami

/ Image by andri333 from

  

Zamknięte dla postronnych testy transportu medycznego wykonywanego dronem odbędą się w środę w ramach programu DroneLAB Transport, zainicjowanego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Celem będzie sprawdzenie bezpieczeństwa misji realizowanej przez testowanego drona.

DroneLAB Transport jest elementem Centralnoeuropejskiego Demonstratora Dronów (CEDD). Metropolia uczestniczy w nim od ub. roku wraz z Urzędem Lotnictwa Cywilnego i Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, przy zaangażowaniu Ministerstwa Infrastruktury.

Założeniem Centralnoeuropejskiego Demonstratora Dronów jest m.in. testowanie i rozwój rozwiązań związanych z technologiami dronowymi, służących poprawie jakości życia w mieście. Jednym z celów CEDD ma być też umożliwienie w przyszłości poruszania się bezzałogowych statków powietrznych nad miastami w trybie automatycznym lub autonomicznym.

Celem prac w ramach DroneLAB Transport jest m.in. wypracowanie procedur lotu zapewniających najwyższe bezpieczeństwo misji, a także wsparcia dla pilotażowych zastosowań bezzałogowych statków powietrznych. Obecnie w warunkach poligonu trwają prace z pierwszą firmą, która przygotowuje się do pilotażowego lotu w mieście.

„Teraz testujemy te rozwiązania na obszarze testowym. Mamy obszary wyznaczone strefami w przestrzeni powietrznej, co daje nam bezpieczeństwo, że w danym momencie nikt nie pojawi się w tej przestrzeni – i możemy takie loty wykonywać poza miastem”

- powiedział kierownik projektu „Drony nad Metropolią” Marcin Dziekański.

„W środę będziemy poprawiać pewne niedociągnięcia, które pojawiły się przy pierwszym teście” - zaznaczył Dziekański, odnosząc się do pierwszych lotów, sprzed kilku tygodni.

Jak uściślił, testy wykonywane są według ustalonego scenariusza. Loty odbywają się automatycznie, jednak przy ciągłej obserwacji i możliwości przejęcia kontroli. Testowane są m.in. utrzymywanie toru lotu, automatyczne starty i lądowania czy też tryby awaryjne, w tym np. rozpoznawanie sytuacji, w której dron musi przerwać lot i znaleźć miejsce do lądowania.

„To elementy, które są nam potrzebne do przetestowania systemu już w mieście – dla pełnego bezpieczeństwa” - podkreślił Dziekański. Przedstawiciele CEDD wyjaśniają, że transport ładunków dronami, testowany pod kątem potencjalnego wykorzystania w transporcie medycznym w miastach, ma uzasadnienie ze względu m.in. na niewielkie rozmiary przesyłek i potrzebę szybkości.

Jak zaznaczyła pełnomocniczka ministra infrastruktury ds. Bezzałogowych Statków Powietrznych i Programu CEDD Małgorzata Darowska, transport dronowy, wykonywany przez drony autonomiczne, choć obecnie wciąż we wczesnym etapie, jest przyszłością w niektórych obszarach.

„Jak wskazują prowadzone przez Ministerstwo Infrastruktury badania, transport autonomiczny będzie przynosił konkretne korzyści gospodarcze, a także miał pozytywny wpływ na bezpieczeństwo oraz środowisko. To także nowe zawody jak i wdrożenia nowych, najbardziej innowacyjnych technologii, tworzonych w Polsce. DroneLAB Transport ma istotne znaczenie w pracach nad strategią dla sektora dronowego”

- dodała Darowska.

W ramach CEDD jest realizowany już także DroneLAB Środowisko, a planowane są kolejne DroneLAB-y. Każdy ma odnosić się do konkretnego zagadnienia, uwzględniającego potrzeby i doświadczenia różnych interesariuszy. Przedstawiciele GZM sygnalizują, że może to być np. koordynacja i wsparcie akcji ratunkowych, monitorowanie ruchu drogowego czy infrastruktury.

W ub. tygodniu w ramach DroneLAB Środowisko wykonywano w Katowicach loty testowe pod kątem pomiaru kubatury składowisk, analizy ryzyka pożaru, a także analizy nasłonecznienia w kontekście potencjału technologii źródeł odnawialnych. Wcześniej w ramach tego projektu wypracowano standardy dla prowadzenia przy użyciu dronów badań zanieczyszczeń powietrza.

Ustanowienie na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Centralnoeuropejskiego Demonstratora Dronów (czyli jednego z europejskich obszarów rozwoju i testowania technologii dronowych), zapoczątkowało zawarte we wrześniu 2018 r. porozumienie GZM z Urzędem Lotnictwa Cywilnego i Polską Agencją Żeglugi Powietrznej.

Następnie Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia porozumiała się nt. prowadzenia konkretnych projektów pilotażowych w obszarze demonstratora z Polskim Funduszem Rozwoju.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, PAP


Wczytuję komentarze...

Tragiczny wybuch gazu w Szczyrku. Koniec identyfikacji ofiar

zdjęcie ilustracyjne / fot. bielsko.slaska.policja.gov.pl

  

Prokuratura zakończyła identyfikację wszystkich ofiar wybuchu gazu, do którego doszło 4 grudnia w domu jednorodzinnym w Szczyrku. Eksplozja zabiła osiem osób, wśród nich czworo dzieci. Zakończenie sekcji zwłok i identyfikacji otwiera możliwość zorganizowania pogrzebów ofiar katastrofy.

- Identyfikacja została zakończona. Nie ma już przeszkód do wydania ciał ofiar rodzinie

- powiedziała dziś rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Bielsku-Białej Agnieszka Michulec.

Sekcje zwłok zmarłych przeprowadzono w ubiegłym tygodniu w Zakładzie Medycyny Sądowej w Katowicach. Termin pogrzebów ofiar nie został jeszcze ustalony - będzie to decyzja rodziny zmarłych.

Bielska prokuratura prowadzi śledztwo w sprawie sprowadzenia zdarzenia zagrażającego życiu i zdrowiu wielu osób oraz mieniu w wielkich rozmiarach. Prok. Michulec przypomniała w poniedziałek, że dla dobra toczącego się postępowania, na obecnym etapie śledczy nie udzielają bliższych informacji o jego przebiegu.

Prokuratura czeka na pisemne opinie powołanych w tej sprawie biegłych z zakresu fizykochemii, budownictwa, gazownictwa, geodezji i geologii.

Przed tygodniem śledczy potwierdzili, że jest związek między wybuchem gazu w Szczyrku a pracami budowlanymi prowadzonymi pod ulicą, przy której stał zniszczony dom. Podczas oględzin georadarem ujawniono miejsce przerwania gazociągu, które później zostało odsłonięte i poddane szczegółowym oględzinom.

Prokuratura nie komentuje pojawiających się w mediach już krótko po tragedii informacji, że prowadzone w pobliżu domu prace budowane powinny być - zgodnie z wydanym zezwoleniem - wykonywane metodą otwartego wykopu, a nie podziemnego przewiertu.

- Informacje w tym zakresie są częścią ustaleń śledztwa, których na obecnym etapie nie ujawniamy

- wyjaśniła prokurator.

Do tragedii w Szczyrku doszło 4 grudnia wieczorem. Wybuch gazu zniszczył całkowicie trzykondygnacyjny dom. Ratownicy znaleźli w gruzach osiem ciał ofiar, w tym czworga dzieci.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl