W Hadze o zbrodniach w Birmie

gmach Międzynarodowego Trybunału Karnego w Hadze / OSeveno; https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en

  

Międzynarodowy Trybunał Karny w Hadze wyraził zgodę, aby jego prokuratorzy wszczęli śledztwo w sprawie wypędzenia muzułmańskiej mniejszości Rohingja z Birmy do Bangladeszu i ustalili, czy była to zbrodnia przeciw ludzkości.

W 2017 roku ponad 700 tysięcy Rohingjów uciekło do Bangladeszu przed przemocą ze strony birmańskich sił zbrojnych oraz buddyjskich milicji. Jak wynikało z ustaleń misji rozpoznawczej ONZ, podczas ucieczki Rohingjowie padali ofiarą masowych zabójstw oraz gwałtów zbiorowych, dokonywanych przez birmańskie wojsko. Działania władz Birmy wobec Rohingjów spotkały się z powszechnym potępieniem na świecie. Władze birmańskie zaprzeczają jednak, by miały tam miejsce czystki etniczne.

Pierwszy wniosek prokuratury w tej sprawie pojawił się w kwietniu 2018 roku. Wówczas prokurator MTK Fatou Bensouda zwróciła się do sędziów o otwarcie wstępnego śledztwa wyjaśniającego, czy deportacje Rohingjów były zbrodnią przeciwko ludzkości i czy jurysdykcja MTK obejmuje tę sprawę, skoro Birma nie jest członkiem Trybunału. Sędziowie argumentowali, że członkostwo Bangladeszu w MTK oraz transgraniczny charakter deportacji były wystarczającymi podstawami do uznania, że MTK ma prawo zająć się tą sprawą.

We wrześniu 2018 roku MTK uznał, że jest uprawniony do zbadania sprawy.

"Jurysdykcja Trybunału w zakresie zbrodni przeciwko ludzkości obejmuje sprawę domniemanej deportacji ludności Rohingja z Birmy do Bangladeszu, ponieważ miała częściowo miejsce na terytorium państwa będącego stroną (tj. Bangladeszu - PAP)"

- argumentowali wówczas sędziowie.

W czwartkowym oświadczeniu MTK stwierdził, że prokuratorzy otrzymali pozwolenie na zbadanie czynów, które mogą kwalifikować się jako powszechne lub systematyczne zbrodnie przeciwko Rohingjom, w tym deportacji, zabójstw oraz prześladowań ze względu na pochodzenie etniczne lub wyznanie.

MTK jest drugim sądem międzynarodowym, który bada domniemane zbrodnie przeciwko Rohingja. W poniedziałek Gambia wniosła do Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości (MTS) pozew przeciwko Birmie w sprawie ludobójstwa na mniejszości muzułmańskiej. MTS jest najwyższym sądem ONZ do rozstrzygania sporów między państwami.

Zanim rozpoczęła się ucieczka Rohingjów, ich liczbę w Birmie szacowano na około milion. Stanowili oni większość w leżącym na zachodzie tego kraju stanie Arakan (Rakhine). Według ONZ są oni jedną z najbardziej prześladowanych mniejszości etnicznych na świecie.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl


Wczytuję komentarze...

Wracają bezpośrednie połączenia kolejowe Warszawa – Lublin

/ https://www.plk-sa.pl/

  

Od niedzieli 15 grudnia przywrócone zostaną bezpośrednie połączenia kolejowe Warszawa – Lublin. Ruch będzie się odbywać po jednym torze modernizowanej obecnie linii kolejowej nr 7. Zakończenie wszystkich prac na tej linii planowane jest w 2022 r.

„Mówimy o zakończeniu pewnego etapu inwestycji, który przywraca obsługę pasażerską na jednym torze. Tam już są zrobione przystanki, jesteśmy gotowi do tego, żeby nowy rozkład jazdy, który będzie obowiązywał od weekendu, przywrócił pociągi na ten odcinek”

– powiedział na briefingu prasowym w środę w Lublinie członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Arnold Bresch.

Bresch powiedział, że przywrócona zostanie komunikacja „bezpośrednio, tą najkrótszą drogą” z Lublina do Warszawy, a także przywrócony zostanie ruch regionalny na odcinku między Nałęczowem a Lublinem.

Obecnie pociągi na trasie Lublin – Warszawa kursują objazdem przez Lubartów, Parczew i Łuków. W nowym rozkładzie jazdy PKP od 14 grudnia po zmodernizowanym torze przez Puławy i Dęblin na trasie Lublin-Warszawa pojedzie 11 par pociągów PKP Intercity oraz cztery pary pociągów Przewozów Regionalnych. Dodatkowo dwie pary pociągów będzie jeździło dalej trasą przez Parczew i Łuków.

Czas przejazdu najszybszym pociągiem po zmodernizowanym torze – jak informuje PKP - wyniesie ok 2 godz. 16 minut. „To jeszcze nie jest jakieś szalone przyspieszenie. Nie można tu mówić jeszcze o przyspieszeniu ze względu na to, że jeszcze prowadzone są roboty, są ograniczenia prędkości. To jest nadal plac budowy” - powiedział dziennikarzom dyrektor zakładu linii kolejowej PKP PLK w Lublinie Andrzej Matysiewicz.

Obecnie trwają prace przy budowie drugiego toru linii nr 7, który ma być gotowy do końca przyszłego roku. Prowadzone są też roboty przy budowie łącznicy kolejowej między liniami 7 i 68. To połączenie, nowym torem, linii prowadzącej z Lublina do Stalowej Woli z linią do Warszawy umożliwi omijanie stacji Lublin przez pociągi towarowe, a to z kolei da możliwość uruchomienia kolei aglomeracyjnej.

Pierwotny termin zakończenia inwestycji przewidziany był na początek 2020 r., ale ze względu na zejście z budowy głównego wykonawcy prac w 2018 r. ostateczny termin został zmieniony i przesunięty do 2022 roku.

Firma Astaldi jesienią ub. roku zaprzestała wykonywania kontraktu na prace między Dęblinem a Lublinem. W końcu marca tego roku PKP-PLK podpisała umowy z nowymi wykonawcami: firmą Budimex na odcinek Dęblin–Nałęczów oraz z firmą Track Tec Construction na odcinek Nałęczów–Lublin.

„Mniej więcej rok temu byliśmy w sytuacji, gdy ta budowa była bez wykonawcy. Mieliśmy wtedy też wielki problem z podwykonawcami, którzy zostali pozostawieni przez wykonawcę bez rozliczenia. Te wszystkie problemy udało nam się rozwiązać”

– powiedział Bresch.

Modernizacja linii nr 7 Lublin – Warszawa jest jednym z największych projektów w Krajowym Programie Kolejowym. Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu najszybszego pociągu między Lublinem a Warszawą skróci się do około 1h 30 min. Pociągi pojadą z prędkością do 160 km/h. Powstanie 77 nowych peronów i 11 nowych podziemnych przejść dla pieszych, które poprawią komfort obsługi.

Wartość projektu „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap I” wynosi ponad 3,5 mld zł, z czego kwota dofinansowania unijnego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to ponad 2,9 mld zł. 

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, PAP


Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl