Dereszowska dzieli się smutnym wspomnieniem z dzieciństwa. "W wieku 9 lat straciłam mamę"

Anna Dereszowska / https://www.facebook.com/annadereszowskaofficial/photos/a.757479907658194/934432726629577/?type=1&theater

  

Anna Dereszowska ze swojego doświadczenia wie, jak trudno kilkuletniemu dziecku zmierzyć się ze stratą najbliższej osoby. Wspomina też, że choć długo nie mogła pozbierać się po śmierci mamy, to mogła w tym czasie liczyć na wyrozumiałość nauczycieli i rówieśników, którzy zawsze mieli dla niej dobre słowo i pomocną dłoń. Aktorka wie, jak ważna w takich przypadkach jest odpowiednia reakcja otoczenia. Szkoła to dla uczniów drugi dom, dlatego też wychowawcy powinni starać się zrozumieć świat dziecka skrzywdzonego.

Anna Dereszowska od kilku lat jest ambasadorką Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce. Aktorka nie ukrywa, że kampania „Problemy dorosłych obciążają codzienność dzieci” porusza niezwykle bliski jej temat, ponieważ sama ma za sobą traumatyczne przeżycia z dzieciństwa.

– Sama byłam w pewnym stopniu dzieckiem dotkniętym traumą. Straciłam mamę w wieku 9 lat, na szczęście trafiłam na wrażliwych i mądrych nauczycieli i nie czułam się wyobcowana w szkole po tej stracie, po pogrzebie mamy. Dzieci nie traktowały mnie jak zgniłego jaja, nie byłam odrzucona, nie byłam traktowana w jakiś inny sposób 

– mówi agencji Newseria Lifestyle Anna Dereszowska.

Aktorka jest wdzięczna swoim nauczycielom i rówieśnikom, że w tamtym momencie dali jej poczucie bezpieczeństwa. Dzięki odpowiedniemu nastawieniu ani przez chwilę nie poczuła się gorsza, słabsza czy bardziej samotna.

– Byłam wtedy w III klasie szkoły podstawowej, więc nie wiedziałam, jak to się odbyło, ale przypuszczam, że nauczyciele odbyli rozmowę z moimi rówieśnikami, uwrażliwili ich na to, że mogę wrócić nieco inna, bardziej wrażliwa, może bardziej płaczliwa albo bardziej nerwowa, albo bardziej wyciszona i żeby otoczyli mnie w jakiś sposób opieką i troską. I to się rzeczywiście wydarzyło, za co bardzo serdecznie dziękuję 

– mówi Anna Dereszowska.

Aktorka tłumaczy, że każde dziecko ma inną wrażliwość, kieruje się innymi emocjami oraz niesie ze są inny bagaż doświadczeń i przeżyć, dlatego też reakcje małoletnich na poszczególne sytuacje mogą być skrajnie różne.

Niemal każde dziecko przeżywa jakąś traumę. Może to być utrata rodzica, rozwód rodziców, przemoc w domu, alkoholizm. Rodzice czasem nieświadomie, czasem świadomie obciążają swoje dzieciaki również rozmowami o kredycie, którego nie są w stanie spłacać, albo o tym, że tata za późno wraca do domu. I dzieciaki niosą potem ten ciężki bagaż, przeżywają to czasem, nie pokazując w domu, że coś jest nie tak, ale w szkole zachowują się inaczej 

– mówi Anna Dereszowska.

Zdaniem Anny Dereszowskiej nauczyciele powinni wiedzieć, jak rozpoznać, że uczeń boryka się z jakimś problem. Czasem już na pierwszy rzut oka można zauważyć, że coś jest nie tak i wtedy konieczna jest szczera rozmowa z dzieckiem.

– Dzieci odreagowują traumę w bardzo różny sposób, czasami się wyobcowują, w ogóle nie biorą udziału w kontaktach z rówieśnikami, w zabawach, czasami wręcz przeciwnie, są narzucające, bywają nawet agresywne, zwracają na siebie uwagę, bo potrzebują kontaktu. Myślę, że nawet wielu rodziców, którzy mają bardzo dobry kontakt ze swoimi dziećmi i dużo czasu z nimi spędzają, jest w stanie przeoczyć, że z dzieckiem dzieje się coś nie tak 

– mówi Anna Dereszowska.

Aktorka jest mamą dwójki dzieci – w wieku szkolnym i przedszkolnym, i ze swoich obserwacji wie, że w szkołach panują różne relacje na linii nauczyciel-uczeń. 

– To są bardzo delikatne i indywidualne zagadnienia, bo bywają szkoły publiczne, w których w klasie jest 30 dzieci, ale nauczyciel, wychowawca jest tak uwrażliwiony i umiejętnie patrzący na dzieci, że jest w stanie wychwycić nawet wśród tej wielkiej gromady, że coś dzieje się nie tak. A są też, przypuszczam, szkoły prywatne, gdzie uczęszcza 15 dzieci do klasy i tam dzieją się różne, często patologiczne sytuacje, więc to są bardzo indywidualne sprawy 

– mówi Anna Dereszowska.

Dlatego też Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce przygotowało specjalny przewodnik zatytułowany „Szkoła wrażliwa na traumę. Jak wspierać dziecko z doświadczeniem traumy w procesie edukacji”. W przewodniku znajdują się kluczowe zasady pracy nauczyciela z dzieckiem po doświadczeniach traumatycznych oraz informacje pomagające wychowawcom zrozumieć zachowania uczniów i odpowiedzieć na ich potrzeby.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: newseria.pl, niezalezna.pl,

Tagi

Wczytuję komentarze...

W piątek finał konkursu poświęconego Gustawowi Herlingowi-Grudzińskiemu

/ fot. wikipedia

  

W piątek w Łodzi odbędzie się finał konkursu poświęconego postaci Gustawowa Herlinga-Grudzińskiego. Wzięli w nim udział uczniowie szkół ponadpodstawowych. Wydarzenie zorganizował łódzki oddział Instytutu Pamięci Narodowej.

Jak poinformowała w czwartek Marzena Kumosińska z łódzkiego IPN celem konkursu jest upowszechnienie wiedzy o postaci Gustawa Herlinga-Grudzińskiego oraz dziejach Polski w latach II wojny światowej ze szczególnym uwzględnieniem losów obywateli II Rzeczpospolitej w ZSRS.

Konkurs podzielony był na dwa etapy. W pierwszym trzyosobowe drużyny przygotowywały audycję radiową lub gazetę szkolną poświęconą tematowi wydarzenia. Etap drugi będzie miał formę turnieju sprawdzającego wiedzę o życiu bohatera oraz historii Polski.

Kandydatów zgłaszano do 4 października 2019 r., nadsyłanie prac zakończyło się 28 października. Decyzją jury do finału ogólnopolskiego konkursu "Człowiek jest ludzki w ludzkich warunkach. Gustaw Herling-Grudziński na tle historii Polski" zakwalifikowało się dziewięć drużyn: I LO Brzozów w składzie: Katarzyna Folta, Martyna Florek, Hubert Fijałka; ZPSM Kraków (Katarzyna Kołodziej, Ida Świątek, Julia Kosek); ZS nr 3 Kutno (Damian Drzewiecki, Hubert Nowakowski, Gerard Podlewski); XXVI LO Łódź (Ignacy Kański, Ewelina Sobczak, Jakub Dworakowski); XXVI LO Łódź (Patrycja Jachimek, Klaudia Rosiak, Dawid Borkowski); I LO Piotrków Tryb. (Anna Lasek, Maria Madej, Anna Pabich); PZS nr 1 Rumia (Zuzanna Lewandowska, Rafał Wąż, Michał Skowroński); LO Staszów (Anna Jastrząb, Daria Golonka, Jakub Piątek) oraz XIII LO Szczecin (Filip Karpiński, Jakub Niedziółka, Tomasz Nowak).

Gustaw Herling-Grudziński urodził się 20 maja 1919 roku w Kielcach. Przed wojną przez dwa lata studiował polonistykę na Uniwersytecie Warszawskim. Wtedy też rozpoczął współpracę literacką z kilkoma czasopismami. W marcu 1940 roku podjął próbę przedostania się z Grodna na Litwę, skąd chciał dotrzeć na Zachód. Został aresztowany przez Sowietów i skazany na 5 lat obozu. Trafił m.in. do łagru w Jercewie koło Archangielska. Opisał go w wydanym w 1951 roku w Londynie "Innym świecie".

Został zwolniony z łagru w 1942 roku po długim strajku głodowym. Przyłączył się do armii generała Andersa. Z II Korpusem przeszedł szlak bojowy, walczył m.in. pod Monte Cassino. Pozostał we Włoszech. Związał się z założonym w Rzymie w 1946 roku Instytutem Literackim i z wydawaną przezeń "Kulturą".

Od 1947 roku mieszkał w Londynie, a następnie pracował w Radiu Wolna Europa w Monachium. W Neapolu osiadł w 1955 roku, gdy ożenił się z córką wybitnego włoskiego filozofa Benedetto Croce - Lidią.

Za dzieło jego życia uważany jest - obok "Innego świata{ - "Dziennik pisany nocą", wydawany od lat 70. i przetłumaczony m.in. na włoski.

Po raz pierwszy po wojnie pisarz odwiedził Polskę po 1989 roku. W 1998 roku został odznaczony Orderem Orła Białego. Zmarł 4 lipca 2000 roku w Neapolu. Został pochowany na tamtejszym cmentarzu Poggioreale w kaplicy rodziny Croce.

W lipcu ubiegłego roku Sejm ustanowił rok 2019 Rokiem Gustawa Herlinga-Grudzińskiego.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl


Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl