Jak napisano w komunikacie MSWiA, głównym celem zmian w rozporządzeniu jest doprecyzowanie dotychczasowych procedur działania np. Policji.

"Dotyczy to między innymi kwestii miejsc postoju pojazdów organów kontroli ruchu drogowego w czasie kontroli"

- wskazano w komunikacie. W rozporządzeniu zapisano też, że podczas prowadzenia działań kontrolnych dopuszcza się postój radiowozu w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Jak dodali urzędnicy z biura prasowego od listopada kierowcy i funkcjonariusze zyskają nowe obowiązki i uprawnienia. "Policjant, a także inspektor Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariusz Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej oraz Służby Celno-Skarbowej, podczas kontroli drogowej, będzie mógł sprawdzić przebieg zarówno zatrzymanego do kontroli pojazdu, jak i pojazdu przewożonego np. na lawecie" - napisali w komunikacie. Dodali też, że będzie także możliwość, w przypadku zastrzeżeń po wstępnej kontroli technicznej pojazdu użytkowego na przykład ciężarowego lub autobusu, skierowania go na bardziej szczegółowe badania. Według MSWiA pomoże to wyeliminować z dróg niesprawne samochody.

Nowe przepisy rozszerzają również katalog możliwości wpuszczenia kierowcy kontrolowanego pojazdu do radiowozu. Funkcjonariusz będzie mógł to zrobić, jeśli np. kierowca zadeklaruje chęć zapłaty mandatu za pomocą karty płatniczej lub innego instrumentu płatniczego.

Według nowego rozporządzenia policjant w mundurze nie będzie musiał legitymować się każdemu kierowcy podczas przeprowadzania szybkich testów trzeźwości. Zawarte w rozporządzeniu nowe regulacje dotyczą ponadto zrywania plomb w celu kontroli przewożonych odpadów. "W razie wątpliwości co do przewożonego ładunku wolno będzie kontrolującemu zerwać plombę zabezpieczającą" - przekazało MSWiA.

Przepisy określają także warunki wykonywania kontroli transportu odpadów przez inspektorów Inspekcji Ochrony Środowiska oraz procedury dotyczące kontroli pojazdów służb specjalnych.

Tak jak obecnie, do kontroli będą mogli zatrzymać kierowców: policjanci, inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariusze Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej, Służby Celno-Skarbowej, straży gminnych, straży leśnych oraz straży parku, jak również osoby działające w imieniu zarządcy drogi w obecności policjanta lub inspektora. "Nowym uprawnionym do kontroli w zakresie transportu odpadów, w obecności wybranych uprawnionych, np. policjanta są inspektorzy Inspekcji Ochrony Środowiska" - dodali w komunikacie.

Według MSWiA konieczność wydania rozporządzenia wynika z dostosowania przepisów do ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym. Ustawa ta wdraża do prawa krajowego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej dotyczącą drogowej kontroli technicznej pojazdów użytkowych. "Obecnie zamieszczony projekt znajduje się jeszcze w fazie uzgodnień międzyresortowych, dlatego też ostateczne zapisy mogą ulec zmianie" - dodano.