Kolej wygrywa ofertą. Inwestycje w tabor, infrastrukturę kolejową i dworce przynoszą rezultaty

/ Zbyszek Kaczmarek/Gazeta Polska

  

Od kilku lat w polskim kolejnictwie nareszcie para nie idzie w gwizdek. Chociaż uruchomione programy kolejowe to działania przewidziane na lata, to już teraz wielomiliardowe nakłady na inwestycje w infrastrukturę kolejową, dworce czy tabor przynoszą rezultaty. Dostrzegają to pasażerowie, którzy coraz chętniej korzystają z kolei.

Jak poinformował Urząd Transportu Kolejowego, krajowe kolejowe przewozy pasażerskie w latach 2015–2018 wzrosły o 11 proc. W 2015 r. koleje przewiozły 280 mln pasażerów, by w 2018 r. osiągnąć ponad 310 mln. Tylko od stycznia do lipca 2019 r. kolej przewiozła już blisko 189 mln osób, co zapowiada kolejny najlepszy roczny wynik.

– Rekordowe 310 mln pasażerów nie wzięło się stąd, że nie ma dla kolei alternatywy, ale z tego, że kolej ma bardzo dobrą ofertę

– skomentował wynik Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A. podczas 13. Międzynarodowych Targów Kolejowych Trako 2019.

Największe w Polsce i drugie w Europie wydarzenie w branży transportu szynowego stało się okazją do przybliżenia stanu polskiej kolei i wyzwań, które na nią czekają.
Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., spółki która zarządza infrastrukturą kolejową, podkreślił, że PLK są  już w połowie realizacji Krajowego Programu Kolejowego. – To największy w historii plan inwestycyjny o wartości prawie 76 mld zł, który zakłada modernizację m.in. 9 tys. km torów oraz kilkuset stacji i przystanków. Efektem stają się zarówno szybsze i sprawniejsze  przewozy pasażerskie i towarowe, jak również poprawa dostępności kolei – tłumaczył Merchel.

Z kolei prezes PKP Intercity Marek Chraniuk zaznaczył, że pasażerów na kolej przyciąga coraz bardziej komfortowy tabor.  W nowych pociągach pasażerowie korzystają z licznych udogodnień, m.in. z klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE, bezprzewodowego internetu. Nowe składy dostosowane są do potrzeb osób z niepełnosprawnością i wyposażone m.in. w windy ułatwiające wsiadanie podróżnym na wózkach, a także toalety z przewijakami dla niemowląt.

Prezes PKP Cargo S.A. Czesław Warsewicz zauważył, że w Polsce potrzeba powołania krajowego operatora logistycznego, który będzie integrował cały sektor transportu i usług logistycznych. Przewozy towarowe rosną bowiem w równie szybkim tempie co przewozy pasażerskie. W 2015 r. kolej przewiozła prawie 225 mln ton towarów, zaś w 2018 r. ponad 250 mln ton, co stanowi 11-proc. przyrost. Wynik liczony od stycznia do lipca 2019 r. – 138,5 mln ton towarów oznacza, że kolej osiągnie znowu wysokie wyniki przewozowe.

– To Polska, a nie Niemcy powinna być głównym hubem logistycznym dla Europy

– zwrócił uwagę członek zarządu PKP SA, Mirosław Antonowicz.

W tegorocznych rekordowych targach, w kilku halach AmberExpo w Gdańsku, podczas czterech dni, blisko 800 wystawców z całego świata zaprezentowało się potencjalnym kontrahentom, dziennikarzom oraz miłośnikom kolei. Aby móc zaprezentować sprzęt, który wystawcy zabrali ze sobą, trzeba było w pobliżu hal targowych ułożyć ponad kilometr tymczasowego torowiska i podkładów kolejowych. Targi pokazały aktualny poziom rozwoju systemów transportowych oraz infrastruktury kolejowej w Polsce, Europie i na świecie.

Trako to doskonała okazja do promowania transportu szynowego oraz logistyki kolejowej, które są ekonomiczne i przyjazne dla środowiska, a do tego odciążają zatłoczone drogi.

Tegorocznej imprezie, zorganizowanej przez Grupę PKP, towarzyszył bogaty program debat tematycznych. Relacje z dwóch najważniejszych przedstawiamy w oddzielnych tekstach.

Artykuł sponsorowany

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl


Wczytuję komentarze...

Skończył się załadunek na misję w Libanie

zdjęcie ilustracyjne, / szczecin.tvp.pl,

  

Zakończył się w szczecińskim porcie załadunek na statek pojazdów wojskowych, które zostaną przetransportowane w rejon misji ONZ w Libanie.

O zakończeniu załadunku sprzętu poinformował oficer prasowy 12. Brygady Zmechanizowanej ze Szczecina kapitan Błażej Łukaszewski.

Załadunek z Nabrzeża Czeskiego w Porcie Szczecin rozpoczął się w nocy z niedzieli na poniedziałek. Do Libanu popłynie m.in. 13 Rosomaków, 7 Hummerów i 15 specjalistycznych pojazdów zabezpieczenia. Pojazdy specjalnie na misję ONZ pomalowane na biało będą służyć żołnierzom Polskiego Kontyngentu Wojskowego.

I Polski Kontyngent Wojskowy sformowany do udziału w misji w Libanie wyleci 10 listopada z lotniska w Goleniowie. Cztery dni wcześniej w koszarach 12. Brygady Zmechanizowanej planowane jest jego uroczyste pożegnanie.

Jak poinformował Łukaszewski dowódcą I zmiany PKW Liban będzie dowodzący 3. batalionem piechoty zmotoryzowanej w Stargardzie ppłk Paweł Bednarz. Ponad 200 żołnierzy pozostanie na misji pół roku. Następnie ich zadanie przejmie na kolejne pół roku równie liczna II zmiana.

Zadanie sformowania obu zmian PKW Liban otrzymała 12. Brygada Zmechanizowana ze Szczecina. Kontyngenty powstają na bazie 3. batalionu piechoty zmotoryzowanej ze Stargardu. W ich skład wejdą również specjaliści m.in. łączności, logistyki i spraw personalnych z innych jednostek wojskowych.

W Libanie Polacy będą przede wszystkim wspólnie działać z irlandzkimi oraz węgierskimi żołnierzami (I zmiana PKW wejdzie w skład irlandzkiego batalionu).

Wojsko Polskie po 10 latach nieobecności, powraca do udziału w misji budowania pokoju i bezpieczeństwa w Libanie w ramach mandatu ONZ jako Tymczasowe Siły ONZ w Libanie.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl,


Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl