Przy "okrągłym stole" zaczął się postkomunizm – Festiwal NNW

Dziś w Gdyni rozpoczął się XI Festiwal Filmowy Niepokorni Niezłomni Wyklęci. Swoje filmy i spektakle teatralne zaprezentowała młodzież w ramach projektu Młodzi dla Historii. W ramach konkursu głównego wyświetlono m.in. poruszającą „Drogę” Andrzeja Kałuszki, „Konzentrationslager Stutthof” Leszka Ciechońskiego, „Ocalałem z rzezi” Tadeusza Arciucha i Macieja Wojciechowskiego. W konkursie międzynarodowym widzowie mogli zobaczyć „Cudzoziemców w powstaniu warszawskim” Małgorzaty Bramy czy „Z Gruzji do Krakowa” Piotra Warischa.

1 dzień XI Festiwalu Filmowego Niepokorni Niezłomni Wyklęci
festiwalnnw.pl

Kinga Hałacińska poprowadziła rozmowę po filmie Krzysztofa Nowaka „Tu jest Polska”, w której udział wzięli Jarema Dubiel, Piotr Semka i Piotr Jegliński. Czym był "okrągły stół", jakie są jego skutki, dlaczego wielu Polaków czuje ciągle w sobie sprzeciw, dlaczego czują się wykorzystani? – jak powiedział reżyser, film miał pomóc ludziom zobaczyć inną narrację dotyczącą wyborów 4 czerwca i "okrągłego stołu", miał pokazać, że przy Okrągłym Stole zaczął się postkomunizm, że to był sojusz starego reżimu z tą częścią opozycji, która uznała, że ma wspólny pogląd z komunistami na przyszłą Polskę.

Goście z USA wylądowali w Gdyni

Ze Stanów Zjednoczonych doleciała dziś młodzież, która będzie prezentować swój film „Powstanie w Getcie Warszawskim”. To uczestnicy konkursu organizowanego co roku przez National History Day, największą amerykańską organizację pozarządową zajmującą się promowaniem nowoczesnego nauczania historii. W konkursie bierze udział 200 tys. uczniów z USA. Na Festiwal NNW od trzech lat zapraszamy tych, którzy podjęli w swej pracy polskie wątki. Gościem specjalnym jest dr Cathy Gorn, pomysłodawca i Executive Director NHD oraz Pat Ramsey, członek zarządu NHD. Z Long Island przylecieli: nauczycielki Melissa Jacobs i Samantha Gerantabee oraz czterech uczniów – Abhinav Goyal, Prameet Vijay Shah, Aarya Shiv Agarwal, Aditya Lodha. „Musimy nadać historii odpowiednią wagę i pokazać, że przez naukę o przeszłości mogą lepiej zrozumieć teraźniejszość. Istotne jest, żeby nauczyć uczniów, jak umieszczać dzisiejsze wydarzenia w szerszej, historycznej perspektywie, żeby zrozumieli jak współczesne problemy i zagadnienia polityczne zmieniły się na przestrzeni lat i dlaczego. Jak zwykłam mawiać moim uczniom: poznawajcie przeszłość, żeby zrozumieć teraźniejszość i kształtować przyszłość” – powiedziała Cathy Gorn. Amerykańskich gości przywitał dyrektor Festiwalu NNW Arkadiusz Gołębiewski.

Czym jest polskość? Spotkanie ze Stefanem Tompsonem

Spotkanie ze Stefanem Tompsonem, filmowcem, pijarowcem, youtuberem zaczęło się nietypowo od pytania do zgromadzonych na sali – „Czym jest polskość?”. Jak sam powiedział to pytanie zaczęło go nurtować kilka lat temu, kiedy zaczął myśleć o wyborze swojej dalszej drogi. Rodzina Tompsona znalazła się w Wielkiej Brytanii w latach 30. XX wieku. Jego pradziadek był wówczas ambasadorem na Wyspach. Urodzony w Londynie, jak o sobie mówi Stefan – pół Polak, pół Południowoafrykańczyk – szukał swojego miejsca i tożsamości. Obserwował mamę, babcię, które mimo lat spędzonych na obczyźnie, podtrzymywały swoją polskość. A dla niego polskość to było wyzwanie. „Wychowywałem się na Zachodzie, w zlaicyzowanym środowisku, które kusiło swoimi nihilistycznym podejściem, obietnicą łatwej przyjemności. Ale doszedłem do wniosku, że wierzę w prawdę obiektywną, więc jestem, muszę być konserwatystą. Babcia i mama pielęgnowały swoją polskość, bo było w nich głębokie poczucie obowiązku wobec pokoleń, które były przed nami, a które poświęciły się, abyśmy mogli żyć w Polsce. Kiedy to zrozumiałem, wróciłem do kraju, do mojej ojczyzny” – powiedział.

Warsztaty branżowe Pitching Forum

Podglądaliśmy dziś jeden z zespołów filmowych podczas treningu/warsztatów pitchingu. Prowadzą je nasi eksperci, m.in. Grzegorz Pacek i Darek Dikti. Filmowcy mogą u nas liczyć na konstruktywne rady i wspólną ciężką pracę nad prezentacją projektów. Przed nimi bowiem trudne zadanie – będą mieli jutro zaledwie kilka minut, aby zainteresować swoim pomysłem na film potencjalnych inwestorów czy redaktorów programowych z telewizji. W tym czasie muszą przedstawić spójny i atrakcyjny sposób fabułę filmu, plan produkcji, dystrybucji i ogólny kosztorys. Po wstępie zespoły prezentują przygotowane trailery filmów. Możemy się pochwalić dużą skutecznością w przygotowaniu twórców filmowych do pitchingów. W ubiegłym roku, na 12 pitchingujących projektów, aż 5 znalazło finansowanie, wśród nich już zrealizowany i wielokrotnie nagradzany w Polsce i za granicą film „Milczące Pokolenie”.

Jutro kolejny dzień Festiwalu NNW i jeszcze więcej filmów, spotkań, dyskusji.

 

 

 


Źródło: festiwalnnw.pl

#Festiwal NNW #XI edycja #1 dzień #National History Day

Magdalena Łysiak/Lidia Skrzyniecka
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo