"To nie była tylko armia i walka, ale i cała administracja, sądownictwo, a także, co jest niezwykle istotne – tajne szkolnictwo i działania wychowawcze. Chcieliśmy pokazać to wszystko, a także fakt, że za każdym takim działaniem stoi człowiek lub grupa ludzi, którzy nie tylko poświęcają swój czas, ale też codziennie ryzykują życiem"

– powiedziała współtwórczyni gry dr Zofia Fenrych z Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej IPN w Szczecinie. Dodała, że gra ma pomóc nauczycielom i uczniom "poznać i zrozumieć, czym było Polskie Państwo Podziemne i czego może nas dzisiaj nauczyć".

Jak zaznaczył współautor gry Maciej Frycz, nie jest to gra strategiczna o skomplikowanej instrukcji.

"Stworzyliśmy kilka wariantów, ale już teraz widzimy, że materiał, dzięki swojej stylistyce, a także tematyce, ma duży potencjał do tworzenia dalszych możliwości rozgrywek".

Gra adresowana jest do uczniów od 10 roku życia.

"Widząc jednak jej potencjał i możliwości wykorzystania, uważamy, że można z niego skorzystać także w szkołach średnich"

– zaznaczyła dr Fenrych. Jak stwierdzili autorzy gry, jej tworzenie było dla nich "nieustającą przygodą".

Szatę graficzną przygotował autor komiksów Tomasz Bereźnicki. Premiera gry odbędzie się w piątek, w 80. rocznicę powstania Polskiego Państwa Podziemnego, w szczecińskim Centrum Edukacyjnym IPN "Przystanek Historia".

Polskie Państwo Podziemne, działając w latach 1939-1945 na terenach okupowanych przez Niemców i Sowietów, było fenomenem w ogarniętej wojną Europie. Jego początkiem było utworzenie 27 września 1939 r. Służby Zwycięstwu Polski, przekształconej w Związek Walki Zbrojnej, a następnie w AK.