Kolejka od lat jest jedną z największych atrakcji turystycznych miasta i jednym z symboli Poznania. Ozdobą jej taboru jest niemiecki parowóz Borsig Bn2t z 1925 roku. W ten weekend MPK Poznań świętuje 20 lat jej pracy na torach Maltanki.

Główną atrakcją "Dni Pary" będą przejazdy składami prowadzonymi przez parowozy. Z okazji jubileuszu Borsiga, do Poznania sprowadzony został parowóz Lowa, wypożyczony od Towarzystwa Wyrzyskiej Kolei Wąskotorowej w Białośliwiu.

Lokomotywa jeżdżąca na trasie Maltanki została wyprodukowana w lutym 1925 roku w berlińskich zakładach Augusta Borsiga. W okresie międzywojennym lokomotywka była prawdopodobnie m.in. własnością poznańskiego magistratu. Po wojnie trafiła do chorzowskich Zakładów Azotowych; po trzech dekadach trafiła na emeryturę i na pomnik. Do Poznania sprowadził ją Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, który zebrał środki na odremontowanie parowozu i przywrócenie go do życia. Remont lokomotywki trwał do 1999 roku, parowóz został dopuszczony do ruchu, pierwszą jazdę z pasażerami Maltanki odbył 28 sierpnia tego samego roku.

"Od tej pory Borsig budzi niesłabnący zachwyt wśród małych podróżnych oraz fascynację wielu dorosłych. A ponieważ nadszedł zmierzch kolei wąskotorowych, zwłaszcza tych o szerokości 600 mm – najwęższej spotykanej na kolejach - Maltanka jest jedyną i niepowtarzalną okazją podróży zabytkowym parowozem"

– powiedziała Iwona Gajdzińska z MPK Poznań.

Maltanka kursuje od 1972 r. i w każdym sezonie przewozi ponad 100 tys. pasażerów. Tor kolejki o szerokości 600 mm i długości 3850 m łączy Rondo Śródka z poznańskim ogrodem zoologicznym. Trasa biegnie wzdłuż brzegu Jeziora Maltańskiego. Kolejka rozpoczyna drogę od przystanku "Maltanka", później zatrzymuje się na stacjach "Ptyś" i "Balbinka", a kończy w "Zwierzyńcu".

W taborze Maltanki, poza Borsigiem, znajdują się trzy lokomotywy spalinowe. W ub. roku kolejka przewiozła niemal 140 tys. pasażerów. Maltanka kursować będzie do końca września.