Legia dominowała, ale bez efektów. Bezbramkowy remis z Atromitosem

/ By Sofik - Od autora via e-mail (OTRS wysłany), CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17150954

  

Legia dominowała, jednak bramek zabrakło. Dzisiaj piłkarze z Warszawy zremisowali u siebie z Atromitosem Ateny 0:0 w pierwszym meczu 3. rundy kwalifikacji Ligi Europy. Rewanż w środę w godz. 18.00 w Peristeri.

Wicemistrzowie Polski od początku spotkania mieli zdecydowaną przewagę, ale nie potrafili jej wykorzystać. Goście natomiast skupili się jedynie na defensywie. W całym meczu tylko raz zagrozili bramce Radosława Majeckiego. Legioniści w pierwszej połowie nie prezentowali się dużo lepiej.

Groźniejsi byli po przerwie. Na początku drugiej połowy Arvydas Novikovas trafił w poprzeczkę po strzale z rzutu wolnego. W 62. minucie Litwin przeniósł piłkę nad bramką po uderzeniu głową. Swoją szansę miał również Sandro Kulenovic zmieniony chwilę później przez Carlitosa.

Hiszpan w 74. minucie trafił w poprzeczkę, a na dwie minuty przed końcem regulaminowego czasu gry sam na sam z bramkarzem gości znalazł się Novikovas. Litwin ponownie nie znalazł sposobu, aby skierować piłkę do bramki. Węgierski bramkarz Balazs Megyeri był zdecydowanie najlepszym zawodnikiem greckiego zespołu.


Legia Warszawa - Atromitos Ateny 0:0.

Żółte kartki: Atromitos - Dimitris Goutas, Charis Charisis, Madson, Apostolos Vellios.

Legia Warszawa: Radosław Majecki - Marko Vesovic, Igor Lewczuk, Artur Jędrzejczyk, Luis Rocha - Arvydas Novikovas, Andre Martins, Domagoj Antolic, Walerian Gwilia, Luquinhas - Sandro Kulenovic (66. Carlitos).

Atromitos Ateny: Balazs Megyeri - Spyros Natsos, Spyros Risvanis, Dimitris Goutas, Alexandros Katranis - Javier Umbides (61. Farley Rosa), Tal Kahila, Madson, Charis Charissis (73. Roland Ugrai), Giorgos Manoussos (84. Talocha) - Apostolos Vellios.

Sędzia: Manuel Schuettengruber (Austria). Widzów: 15 093.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl


Wczytuję komentarze...

Tramwaj bez motorniczego wyrusza

/ Tama66

  

Powstał pierwszy w Polsce system, który umożliwia jazdę tramwaju bez motorniczego. Pierwszy przejazd, dla zaproszonych gości, odbył się w nocy z poniedziałku na wtorek. Drugi, przeznaczony dla wszystkich zainteresowanych, odbędzie się ok. północy, z wtorku na środę.

"Nie chodzi o wyeliminowanie motorniczych z tramwajów. Ich praca nie jest zagrożona. To system, który w przyszłości ma wspierać pracę motorniczych"

– powiedział dr inż. Maciej Michnej, jeden z twórców projektu. Potwierdził, że jest to pierwszy taki system w Polsce, ale na Zachodzie takie rozwiązania były już testowane, chociaż żadne z nich nie zostało wdrożone.

Podczas przejazdu to komputer decydował o ruszaniu z przystanku, prędkości, otwieraniu drzwi czy włączeniu dzwonka.

Trasa pierwszych pokazowych przejazdów wiedzie z przystanku Muzeum Narodowe do pętli Cichy Kącik, i z powrotem. Jazdy zostały zaplanowane na noce, aby nie utrudniać ruchu w mieście.

Komputerowy system z nadajnikami GPS umożliwiający jazdę tramwaju bez motorniczego nie wymagał budowy nowego, specjalnego tramwaju, a został podłączony do istniejącego już pojazdu, który na co dzień przemierza trasę linii numer 18.

Kolejny pokazowy przejazd tramwaju bez motorniczego jest planowany jeszcze w tym roku, będzie związany z wdrażaniem nowych elementów do systemu, np. udoskonaleniu funkcji monitoringu, dzięki któremu tramwaj np. otworzy drzwi dla osoby dobiegającej do pojazdu.

Zgodnie z komunikatem prasowym magistratu, "ostateczne rozwiązanie zakłada wdrożenie pełnej autonomizacji jazdy tramwaju w ruchu miejskim". Nie ma jednak konkretnych dat, kiedy tramwaje bez motorniczych mogłyby jeździć w mieście, a jeśli będą w bliskiej przyszłości – to na niewielkich odcinkach prawdopodobnie w tunelach.

"Nie ma prawa, które by regulowało i dopuszczało przejazd takiego tramwaju w ruchu regularnym"

– zaznaczył rzecznik krakowskiego MPK Marek Gancarczyk. Dodał, że póki co program będzie mógł pomagać motorniczemu w prowadzeniu, także w płynnym zatrzymaniu, co zwiększy bezpieczeństwo.

Projekt autonomicznego tramwaju realizują: Politechnika Krakowska – Instytut Pojazdów Szynowych, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, firmy: Newag, Cybid i Medcom.

W ramach realizowanego projektu badawczo-rozwojowego został zaprojektowany i wykonany układ sterowania autonomicznego wagonu tramwajowego typu 126N produkcji Newag SA, który komunikuje się z głównym sterownikiem tramwaju umożliwiając jazdę bez motorniczego. System zapewnia precyzyjne sterowanie prędkością, sterowanie drzwiami, dzwonkiem oraz nadrzędnością sygnałów z pokładu pojazdu (np. hamulca bezpieczeństwa, czy hamowania nagłego).

System na podstawie nawigacji satelitarnej oraz pomiaru przebiegu drogi pozwala na automatyczne zatrzymywanie i ruszanie tramwaju z przystanków (otwarcie, zamknięcie drzwi i uruchomienie sygnału ostrzegawczego przed ruszeniem), reaguje na ograniczenia prędkości, izolatory sekcyjne itp.

Projekt ma charakter badawczo-rozwojowy, a jego etapy obejmują: precyzyjne sterowanie jazdą autonomiczną z zastosowaniem systemu nawigacyjnego, zabudowę i testowanie układów wykrywania przeszkód, zaprogramowanie konkretnej trasy liniowej tramwaju, rozpoczęcie eksploatacji nadzorowanej tramwaju z zastosowanym "asystentem motorniczego".

Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski tak skomentował pierwszy w Polsce przejazd autonomicznego tramwaju: "Kraków jest miastem, które cały czas jest zainteresowane innowacyjnymi rozwiązaniami mającymi wpływ na poprawę bezpieczeństwa i komfortu pasażerów oraz prowadzących, a także na środowisko. To właśnie w Krakowie została uruchomiona pierwsza w Polsce regularna linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. To u nas odbył się pierwszy przejazd autonomicznego tramwaju".

Prezydent miasta zapowiedział także, że wkrótce mieszkańcom zostanie zaprezentowany tramwaj, który na dystansie do nawet 3 kilometrów będzie mógł jechać bez sieci trakcyjnej. Te działania są prowadzone jednocześnie z zakupem nowych tramwajów.

Zgodnie z zapowiedziami Majchrowskiego tylko w tym roku do Krakowa zostanie dostarczonych 50 nowych, niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów. W połowie tego roku zapadnie także decyzja w kwestii zakupu kolejnych nowoczesnych tramwajów.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, PAP


Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | Gazeta Polska Podcasts