Niezbędne dla zdrowia tłuszcze

/ Pexels

  

Tłuszcze są niezbędnym składnikiem diety. Błędna jest opinia, która utarła się na przestrzeni dziesiątek lat, że tyjemy od tłuszczów. Tyjemy od nadmiaru energii lub braku równowagi organizmu. Brak równowagi (inaczej homeostazy) możemy spowodować nieodpowiednim spożyciem tłuszczów!

Do czego są nam potrzebne tłuszcze?
1. Jako źródło energii – są najbardziej energetyczną jednostką odżywczą. Z tego względu znakomicie sprawują się jako zapasowy rezerwuar energetyczny. Organizm ma świetnie wykształcone mechanizmy, aby magazynować tłuszcz, ale również, aby z niego korzystać w okresach mniejszej dostępności pożywienia.

2. Niezbędne do syntezy hormonów – cholesterol (jeden z podstawowych tłuszczów) potrafi zjeżyć włos na głowie niejednej osoby. Przypisuje mu się bardzo negatywne funkcje. Z cholesterolu powstają hormony płciowe, ponadto wielu innych hormonów o działaniu miejscowym biorących udział w reakcjach obronnych organizmu.

3. Jako źródło NNKT – czyli niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3, które muszą być dostarczone wraz z codzienną dietą, ponieważ organizm ludzki nie jest w stanie wytworzyć ich sam. Niedobór tych tłuszczów jest niebezpieczny dla zdrowia, a szczególnie mózgu.

4. Jako transportery witamin – witaminy A, D, E i K mają możliwość wniknięcia do organizmu TYLKO przy użyciu tłuszczów. W przypadku ich braku witaminy te odbiją się od ścian żołądka, jelita i zostaną wydalone. A to dlatego, że nie rozpuszczają się w wodzie tylko w tłuszczach.

5. Umożliwiają prawidłową pracę komórek i tkanek – ponieważ to właśnie z tłuszczów i białek większość komórek jest zbudowana, w tym również komórki mózgowe.

6. Układ nerwowy i mózg – komórki nerwowe, aby sprawnie działać, zatopione są w otoczce mielinowej. Dzięki temu sprawnie przesyłane są impulsy elektryczne. Ta ważna część struktury mózgu zbudowana jest z między innymi z lipidów, a dokładnie z glikolipidów.

7. Odpowiednia termoregulacja za którą w organizmie również odpowiedzialne są tłuszcze.

8. Prawidłowa praca serca i układu krwionośnego.

9. Istotna rola immunologiczna – wchodzą w skład płynów ustrojowych. Decydują również o właściwościach błony komórkowej.

10. Poprawiają walory smakowe potraw – tłuszcz jest jedną z najlepszych przypraw! Najlepsi kucharze doskonale o tym wiedzą! Tłuszcze wpływają też na sytość potraw.

Ani za dużo, ani za mało
Mikołaj Choroszyński w swojej książce pt. „Dieta mind. Sposób na długie życie” pisze o znaczeniu pozytywnej roli tłuszczów w zdrowej diecie. Aktualne trendy promują często bardzo szczupłe sylwetki zawierające minimalne ilości tłuszczu. Niestety niewiele osób jest fizjologicznie w stanie utrzymać tak niski poziom tkanki tłuszczowej. Organizm ludzki jest stworzony do posiadania tkanki tłuszczowej. W normalnych warunkach tłuszcze stanowią 10–15% masy ciała mężczyzny oraz 15–25% masy ciała u kobiety. Redukcja tkanki tłuszczowej poniżej tych norm może być niezwykle niebezpieczna dla zdrowia ze względu ingerencję w homeostazę organizmu. Jednak takie działania dla przeciętnej kobiety mogą przypominać walkę z wiatrakami, ponieważ ciało będzie za wszelką cenę dążyło do osiągnięcia poziomu tkanki tłuszczowej na bezpiecznym poziomie.Mózg zbudowany jest w dużej mierze z tłuszczów! Około 30% suchej masy stanowią tłuszcze. Aby wszystkie procesy mogły sprawnie zachodzić, powinniśmy regularnie dostarczać niezbędne tłuszcze. Ważnym wskaźnikiem zdrowia w organizmie jest nie sam poziom ogólny cholesterolu, lecz stosunek jego frakcji LDL do HDL.

Co z obniżonym samopoczuciem i depresją?
Otóż NNKT mają istotne znaczenie w funkcjonowaniu mózgu. Ich niedobór wpływa na pogorszenie samopoczucia, nastroju, a w dłuższej perspektywie prowadzi do depresji. Szczególnie chodzi o tłuszcze z rodziny omega-3 i niedobór witaminy D, która: wchłania się dzięki tłuszczom,  jest naturalnie syntetyzowana między innymi z cholesterolu! Lecz tłuszcz tłuszczowi nierówny. Badania pokazują, że spożywanie dużej ilości tłuszczów trans powiązane jest z częstszym występowaniem depresji.

Tłuszcz a zdrowie serca
Na wzrost zachorowań dotyczących układu krążenia i serca największy wpływ mają stany zapalne, a nie – jak wcześniej sądzono – spożycie tłuszczów wraz z dietą. Nie jest wszystko jedno, jakie tłuszcze organizmowi dostarczamy. Dotyczy to jednonienasyconych tłuszczów, pozytywnie wpływających na ogólny stan organizmu. Wpływ tych tłuszczów na zdrowie jest zauważalny i obejmuje poprawę ciśnienia krwi, lepszy stosunek HDL do LDL, lepszą wrażliwość insulinową oraz poprawę gospodarki cukrowej! Przestrzeganie zasad tego modelu odżywiania daje efekt w postaci 5–8-procentowego obniżenia ciśnienia krwi, ryzyka choroby wieńcowej oraz udaru.

Podsumowanie
Od 2015 roku zalecenia żywieniowe pod kątem podaży tłuszczów zmieniły się. Tłuszcze są bardzo potrzebne i powinny dostarczać 25–35% energii w diecie. 
Ważna jest jak najlepsza jakość zjadanych tłuszczów. W przeciwieństwie do innych składników odżywczych, jak białka i węglowodany, tłuszcze są wchłaniane w jelicie bezpośrednio, przedostają się do układu krwionośnego, gdzie są wraz z substancjami w nich zawartymi transportowane są przez serce po całym organizmie. Białka i węglowodany transportowane są wcześniej przez wątrobę, gdzie zachodzi swego rodzaju filtracja, zanim przedostaną się dalej do krwi. Tłuszcze przedostają się naczyniami krwionośnymi do mózgu, gdzie bariera krew–mozg jest jedyną granicą. Jednak bariera ta nie blokuje przenikania tłuszczów, ponieważ to lipidy są między innymi transporterami przenikającymi przez nią. Niskiej jakości tłuszcze, czyli inaczej związki lipidowe, mają zatem niczym nieograniczoną drogę i mogą przedostać się wprost do mózgu! 
 

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Stanowiska w KRS obsadzone. Posłowie zdecydowali bezwzględną większością głosów

  

Sejm wybrał w czwartek w nocy posłów PiS Marka Asta, Arkadiusza Mularczyka, Bartosza Kownackiego i Kazimierza Smolińskiego na członków Krajowej Rady Sądownictwa. Głosowanie miało burzliwy przebieg i zostało powtórzone.

Do KRS izba wybrała zgłoszonych przez PiS posłów Marka Asta (uzyskał 234 głosy), Arkadiusza Mularczyka, Bartosza Kownackiego oraz Kazimierza Smolińskiego (wszyscy trzej po 233 głosy).

Niezbędnej większości nie uzyskały zgłoszone przez Koalicję Obywatelską Kamila Gasiuk-Pihowicz (199 głosy) oraz przez Lewicę Joanna Senyszyn (196 głosów).

Było to drugie z głosowań nad kandydaturami do KRS. Pierwsze z głosowań zostało przerwane przez marszałek Witek.

"Jest prośba posłów PO, że nie działa (system do głosowania)" - powiedziała Witek. "Wyniki, wyniki" - skandowali posłowie opozycji. "Decyzją marszałka anuluję głosowanie" - powiedziała Witek.

Przeprowadzone zostało powtórne głosowanie, w którym wybrano czterech posłów PiS do KRS. Powtórzenie głosowania wywołało oburzenie posłów opozycji.

"Ponieważ był wniosek o reasumpcję tamtego głosowania ogłoszę krótką przerwę i zwołam konwent seniorów"

- powiedziała Witek po ogłoszeniu wyników. Po przerwie marszałek powiedziała: "Nie będzie reasumpcji głosowania".

Krajowa Rada Sądownictwa jest organem kolegialnym. Składa się z 25 członków. W jej skład wchodzą: I prezes Sądu Najwyższego, prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego, osoba powołana przez Prezydenta RP, Minister Sprawiedliwości, czterech posłów, dwóch senatorów i 15 sędziów wybranych przez Sejm.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, PAP

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl