Rynek sztuki online do tej pory w Polsce w zasadzie nie istniał. Pojawiały się na nim zazwyczaj prace tańsze, a nawet gorszej jakości. DESA Unicum jako pierwsza postanowiła wystawić wyłącznie do sprzedaży online obiekty najważniejszych twórców sztuki współczesnej takich jak: Ryszard Winiarski, Wojciech Fangor, Henryk Stażewski, Victor Vasarely czy Julian Stańczak. Licytować można było poprzez stronę internetową (bid.desa.pl) i za pomocą mobilnej aplikacji, którą DESA Unicum, jako pierwsza na polskim rynku sztuki, uruchomiła na początku tego roku.

Aukcja zanotowała bardzo wysoki obrót, a cena za pracę Fangora w żaden sposób nie ustępuje kwotom osiąganym na licytacjach tradycyjnych. Jestem pewien, że to jednak dopiero początek rozwoju rynku sztuki online w Polsce. Wkrótce może on stanowić znaczący procent całej sprzedaży

– mówi Juliusz Windorbski, prezes Domu Aukcyjnego DESA Unicum.

Dynamika rozwoju rynku w skali globalnej jest bardzo duża. Według raportu działającej od 30 lat European Fine Art Foundation za rok 2018, światowy rynek sztuki online osiągnął wartość 6 mld dolarów. To wzrost o 11% w stosunku do roku poprzedniego. Udział sprzedaży internetowej w całym rynku sztuki to dziś już 9%. Aukcje online są też kluczową metodą pozyskiwania nowych klientów. Według raportu ponad połowa nowych klientów pozyskiwana jest z działalności domów aukcyjnych w internecie. Z kolei aż 70% uczestników rynku sztuki wskazało, że w ich przekonaniu w przyszłości to aukcje online będą generować większość obrotu rynku sztuki.