PGE: nowy blok nr 5 w Elektrowni Opole przekazany do eksploatacji

/ Materiały prasowe

  

31 maja 2019 r. blok nr 5 o mocy 900 MW rozpoczął pracę w Krajowym Systemie Energetycznym. PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna, spółka z Grupy Kapitałowej PGE, wydała dziś Świadectwo Zakończenia Realizacji i przejęła do użytkowania i eksploatacji blok nr 5. Wczoraj, tj. 30 maja, PGE GiEK otrzymała koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej z jednostki. Przejęcie bloku nr 5 do eksploatacji odbyło się tym samym przed terminem (wyznaczonym na 15 czerwca 2019 r.), uwzględnionym w aneksie do umowy z Generalnym Wykonawcą.

Blok nr 5 w Elektrowni Opole zostaje oddany do pełnej eksploatacji pół miesiąca przed terminem przewidzianym obowiązującym obecnie harmonogramem. Konsekwentnie zwiększamy swoją rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa energetycznego kraju, a nowoczesna technologia wykorzystana przy budowie bloków pozwala na znaczne ograniczenie oddziaływania elektrowni na środowisko, w tym redukcję emisji dwutlenku węgla o ok. 25 proc. na jednostkę wyprodukowanej energii

– mówi Henryk Baranowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej. 

Jesteśmy na końcowym etapie największego projektu inwestycyjnego w Polsce po roku 1989  roku. 15 stycznia odbyła się pierwsza synchronizacja bloku nr 5 w Elektrowni Opole z Krajowym Systemem Energetycznym, a dziś oficjalnie nowa jednostka została przekazana do eksploatacji. Ta inwestycja to duma naszej spółki

– mówi Robert Ostrowski, prezes PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna.

W ostatnich miesiącach, oprócz prowadzonych niezbędnych pomiarów technicznych, optymalizowania procesu spalania i regulacji układów pomocniczych, zostały  przeprowadzone pomiary gwarancyjne oraz trzydziestodniowa próba nieprzerwanej pracy. Było to niezbędne do sprawdzenia prawidłowego funkcjonowania wszystkich elementów bloku energetycznego. Blok nr 5 został wyposażony we wszystkie układy oraz instalacje podstawowe i pomocnicze zapewniające funkcjonalne działanie, w powiązaniu z układem istniejących bloków energetycznych nr 1-4. 

Nowoczesna technologia, która została wykorzystana do budowy opolskiej „piątki” uwzględnia obowiązujące krajowe i unijne normy z zakresu ochrony środowiska. – Zastosowanie najlepszych technologicznych rozwiązań, w tym montaż wysokiej klasy elektrofiltrów czy instalacji mokrego odsiarczania spalin sprawią, że elektrownia będzie jeszcze bardziej przyjazna środowisku – mówi Robert Ostrowski. 

Budowa bloków energetycznych w Elektrowni Opole była dużym wyzwaniem nie tylko technicznym, ale także projektowym, logistycznym i koordynacyjnym. Skalę przedsięwzięcia obrazuje chociażby liczba przepisów i standardów stosowanych w trakcie budowy. Mowa tu o 2,4 tys. obowiązujących normach prawnych, w oparciu o które wykonawca realizował prace. Imponująca jest również ilość wykorzystanych do budowy bloków konstrukcji stalowych, którą można porównać do konstrukcji nowojorskiego EmpireStateBuilding (65 tys. ton), oraz betonu, którego wystarczyłoby z kolei do postawienia drugiego Pentagonu (250 tys. ton). 

Uwagę zwraca również się wygląd chłodni kominowych, które obsługiwać będą nowe bloki. Na powłoce zewnętrznej powstał ogromny rysunek – tęczy, słońca i nut – z jednej strony nawiązujący do sąsiadujących z nią chłodni, a z drugiej do Opola – stolicy polskiej piosenki. Ta nietypowa „praca plastyczna” wymagała pomalowania aż 4,5 ha powierzchni, czyli większej niż powierzchnia sześciu boisk do piłki nożnej.

Nowy blok nr 5, o mocy brutto 900 MW, to jeden z dwóch bloków budowanych w Elektrowni Opole.  Po ukończeniu inwestycji elektrownia znajdzie się w czołówce najnowocześniejszych elektrowni na świecie, ale również znacznie zwiększy swoją rolę w polityce bezpieczeństwa energetycznego Polski. Nowe bloki produkować będą do 12,5 TWh energii elektrycznej rocznie, co pozwoli na zaspokojenie potrzeb ponad 4 mln gospodarstw domowych. Termin przekazania do eksploatacji bloku nr 6 pozostaje bez zmian, zgodnie z zawartym aneksem do umowy, tj. 30 września 2019 r.

Warto podkreślić , że rozbudowa Elektrowni Opole to nie tylko powiększenie aktywów Grupy PGE, ale również rozwój polskich przedsiębiorstw. Aż 70 procent wartości wszystkich zamówień trafiło do polskich firm, a z każdej wydawanej przez PGE złotówki 70 groszy pozostaje w Polsce. 

Opolska inwestycja o wartości ponad 11,6 mld zł brutto realizowana jest przez PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna, spółkę z Grupy Kapitałowej PGE. Na zlecenie PGE wykonawcą kontraktu jest konsorcjum w składzie: Rafako, Polimex-Mostostal, Mostostal Warszawa oraz GE Power, który jest generalnym projektantem, dostawcą kluczowych urządzeń oraz pełnomocnikiem konsorcjum.
 

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl


Wczytuję komentarze...

Poznań: powstanie nowa trasa tramwajowa

/ poznan.pl/

  

W latach 2021 i 2022 planowana jest budowa trasy tramwajowej w ciągu ulicy Ratajczaka w Poznaniu. Władze miasta podpisały umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej.

Poznański magistrat poinformował, że kompletna dokumentacja projektowa dla budowy trasy tramwajowej wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego na ul. Ratajczaka ma być gotowa w ciągu roku.

Umowa obejmuje pełne zaprojektowanie linii tramwajowej od skrzyżowania ulicy Niezłomnych z Królowej Jadwigi w kierunku ul. Św. Marcin. Do obowiązku wyłonionego w przetargu projektanta będzie należało również pełnienie nadzoru autorskiego nad inwestycją.

"Przystępujemy do kolejnego etapu prac związanych z rewitalizacją centrum miasta. Budowę planujemy po zakończeniu projektowania i uzyskaniu wszystkich pozwoleń, od 2021 do końca 2022 r. Będzie ona skoordynowana z innymi inwestycjami, które toczyć się będą w Poznaniu"

– powiedział wiceprezydent miasta Mariusz Wiśniewski.

Jak dodał, prace na ul. Ratajczaka rozpoczną się po zakończeniu przebudowy ronda Rataje i skrzyżowania al. Niepodległości z ul. Św. Marcin.

Do opracowania projektu dla trasy tramwajowej w ciągu ul. Ratajczaka wybrana została firma SAFEGE S.A.S.

Zastępca dyrektora Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta Katarzyna Parysek przypomniała, że projekt budowy trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka wiąże się z dużym dofinansowaniem, które miasto uzyskało z UE na jego realizację. "To prawie 60 mln zł, a wartość całego projektu to 130 mln zł. Jesienią odbędą się konsultacje, na które zaprosimy wszystkich zainteresowanych" – powiedziała.

Projekt budowy trasy tramwajowej wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego na ulicy Ratajczaka posłuży do realizacji drugiego etapu Programu Centrum, w ramach którego do tej pory przebudowano ul. Św. Marcin na odcinku od ul. Gwarnej do ul. Ratajczaka.

Dzięki inwestycjom śródmieście Poznania ma się stać przyjazną przestrzenią publiczną. Celem przebudowy jest też uspokojenie ruchu samochodowego w centrum miasta na rzecz transportu publicznego, ograniczenie hałasu i zanieczyszczeń powietrza, przygotowanie przyjaznych rozwiązań przestrzennych dla pieszych i rowerzystów oraz mieszkańców, przedsiębiorców, lokalnych usług i gastronomii. 

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, PAP


Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl