Sytuacja w Małopolsce opanowana

Woda w miejscowości Wola Radziszowska w gminie Skawina / / Twitter.com/@Malopolski_UW

  

W tej chwili sytuacja w Małopolsce jest opanowana; nasze główne działania to pompowanie wody z rozlewisk tam, gdzie napłynęła, a nie może znaleźć ujścia w rzece - poinformował rzecznik małopolskiego komendanta wojewódzkiego PSP mł. bryg. Sebastian Woźniak.

Możemy powiedzieć, że w tej chwili sytuacja w Małopolsce jest opanowana. Cały czas mamy na uwadze to, że na ośmiu wodowskazach stany alarmowe w dalszym ciągu są przekroczone. Nasze główne działania teraz są takie, jakie były prowadzone do tej pory - czyli pompowanie wody z rozlewisk wszędzie tam, gdzie napłynęła ona z pól, łąk, rowów melioracyjnych, a nie może znaleźć ujścia w rzece, ponieważ stan wody w rzekach jest wysoki i zamknęły się śluzy 

- poinformował dziennikarzy rzecznik małopolskiego komendanta wojewódzkiego PSP mł. bryg. Sebastian Woźniak. Jak wyjaśnił, straż przy pomocy pomp wysokiej wydajności, pomp szlamowych zbiera wodę z tworzących się rozlewisk, zagrażających budynkom i tłoczy ją do rzek.

Sobota to piąta doba działań strażaków na terenie województwa małopolskiego, w związku z intensywnymi opadami deszczu, które przeszły nad regionem. Według informacji przekazanych przez mł. bryg. Woźniaka, do zdarzeń związanych z wypompowywaniem wody z zalanych piwnic i posesji oraz do tworzących się rozlewisk strażacy wzywani byli łącznie ponad 2600 razy. Podtopionych zostało ponad 1600 budynków, a ponad pół tysiąca razy służby wzywano do udrażniania przepustów drogowych, tak, aby umożliwić przejezdność, najczęściej na drogach lokalnych i gminnych. W tej chwili prowadzone są również działania związane z wypompowywaniem wody z tworzących się rozlewisk.

Był to rzeczywiście ogromny wysiłek ludzki. W przeciągu tych pięciu dób łącznie, statystycznie zaangażowanych było ponad 13 tysięcy zarówno strażaków Państwowej Straży Pożarnej, jak i druhów Ochotniczych Straży Pożarnych 

- ocenił mł. bryg. Woźniak. Dodał, że podczas przebiegu akcji na terenie województwa siły i środki dysponowano na teren powiatu, gdzie była potrzebna pomoc.

Rzecznik małopolskich strażaków przypomniał, że początkowo najtrudniejsza sytuacja była na terenie powiatu dąbrowskiego i tarnowskiego, gdzie wystąpiły intensywne opady deszczu. "Musieliśmy tam, również za pomocą łodzi, ewakuować ludzi, łącznie ponad 30 osób z zalanych posesji zostało ewakuowanych, głównie tych, które nie były w stanie poruszać się o własnych siłach" - wyjaśnił mł. bryg. Woźniak. Następnie dużą liczbę interwencji odnotowano na terenie powiatu krakowskiego i wielickiego, a kolejno działania musiały skupić się na terenie powiatów nowosądeckiego, oświęcimskiego i wadowickiego, czyli tam, gdzie w związku ze wzrostem poziomu stanu wód i zamknięciem się śluz powstawały rozlewiska.

Do głównych zadań straży należało przede wszystkim wypompowywanie wody z zalanych piwnic i posesji oraz udrażnianie przepustów drogowych.

Z ponadstandardowych, nietypowych działań, jakie prowadziliśmy wczoraj było, wspólnie z innymi służbami, między innymi policją, usuwanie konarów drzew i całych, dużych, spróchniałych pni, które płynęły wartkim nurtem Wisły i mogłyby na przykład zagrozić budowanemu mostowi kolejowemu w Krakowie 

- wyjaśnił mł. bryg. Woźniak. Jak zaznaczył, "musimy pamiętać, że podczas powodzi rzeka to nie tylko podniesiony jej poziom, wysokość, ale to również zwiększony przepływ i ogromna ilość wody".

Pytany o najbliższe dni, które ponownie mogą przynieść deszcze, odpowiedział: "Jesteśmy w pełnej gotowości". "Na tę chwilę nie posiadamy ostrzeżeń meteorologicznych, także wszystko wskazuje na to, że ta sytuacja jest stabilna. Natomiast musimy mieć na uwadze to, że gleba jest nasiąknięta, nie ma ona większej zdolności retencyjnej, dlatego każdy większy deszcz jest zagrożeniem" - wyjaśnił rzecznik. W nocy z piątku na sobotę odwołano alarm przeciwpowodziowy w Krakowie.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl,


Wczytuję komentarze...

Szef Boeinga przyznaje się do błędu

Zdjęcie ilustracyjne / By Crashy - Fotografia własna, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=14187225

  

Szef Boeinga Dennis Muilenburg przyznał, że jego firma "popełniła błąd" przy wdrażaniu w samolotach Boeing 737 MAX systemu automatycznie zapobiegającemu przeciągnięciu. Zapowiedział dążenie do odzyskania zaufania klientów.

Kłopoty z tym systemem są prawdopodobną przyczyną dwóch katastrof tych maszyn - w Indonezji i w Etiopii - w których zginęło łącznie 346 ludzi.

Muilenburg powiedział dziennikarzom w Paryżu przed rozpoczynającym się tam w poniedziałek Międzynarodowym Salonem Lotniczym, że komunikacja Boeinga "nie była spójna" i że jest to "nie do przyjęcia". Zarazem brał w obronę generalne podejście inżynieryjne do opracowania systemu MCAS zapobiegającego przeciągnięciu.

AP odnotowuje, że amerykańska Federalna Agencja Lotnictwa (FAA) zarzuciła Boeingowi, iż przez ponad rok nie informował o wadliwym wskaźniku bezpieczeństwa w kokpicie 737 Max.

Muilenburg, zapytany, jak to możliwe, że procedury nie wychwyciły oczywistych wad w oprogramowaniu systemu MCAS i w budowie czujników, odpowiedział: "To jasne, że możemy wprowadzać poprawki, rozumiemy to i będziemy je wprowadzać".

Wyraził przekonanie, że samoloty Boeing 737 Max, uziemione po wypadkach w Indonezji i w Etiopii, powrócą do latania w tym roku, po zaakceptowaniu przez organy sprawujące nadzór nad bezpieczeństwem lotnictwa. Przyznał zarazem, że odzyskanie zaufania klientów będzie wymagało czasu. Wyrażał przekonanie, że poprawione oprogramowanie systemu MCAS nie dopuści do takich katastrof, jak w Indonezji i w Etiopii. Podkreślił, że poprawione oprogramowanie systemu MCAS bęzie korzystało z danych z dwóch czujników, a nie z jednego. Poinformował, że 90 proc. linii lotniczych mających boeingi 737 Max korzysta już z symulatora lotów z aktualnym oprogramowaniem.

Agencja dpa zwraca uwagę, że planowane modyfikacje systemu MCAS w samolotach Boeing 737 Max są analizowane przez różne organy nadzorcze, w tym przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Dpa wskazuje, że dotychczas zdawano się przede wszystkim na ekspertyzy FAA, ale amerykańska agencja jest krytykowana w związku z dopuszczeniem maszyn 737 Max do lotów.

Boeingi 737 Max uziemiono w rezultacie dwóch katastrof - w Indonezji w październiku ub.r. i w Etiopii w marcu br. - w których łącznie zginęło 346 ludzi. Przyczyną tych katastrof było najprawdopodobniej oprogramowanie kontrolujące system MCAS automatycznie zapobiegający przeciągnięciu (utracie siły nośnej). Wszystkie samoloty 737 Max, będące w posiadaniu linii lotniczych na całym świecie, zostały wycofane z eksploatacji do czasu uzyskania nowego certyfikatu dopuszczającego je do lotów z pasażerami.

Boeing poinformował w zeszłym miesiącu, że zakończył pracę nad aktualizacją tego oprogramowania. Wprowadzono też poprawki w oprogramowaniu symulatora lotów dla maszyn 737 Max.

Na początku maja FAA zapowiadała, że proces certyfikacji oprogramowania systemu MCAS może potrwać kilka miesięcy.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl,


Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl