Minister, występując na jednej z sesji Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, odniósł się do komentarza jednego z prelegentów wydarzenia, który na pokładzie pociągu InterCity Premium z Warszawy nie mógł skorzystać z internetu – wobec braku sieci bezprzewodowej na pokładzie i luk w zasięgu operatorów komórkowych wzdłuż Centralnej Magistrali Kolejowej.

„Okazuje się, że podobnie, jak trudno jest kupić samochód osobowy spełniający wymogi rodziny, lub konkretną część garderoby – szczególnie wiedzą o tym kobiety; okazuje się, że taką samą trudność stanowi zakup pociągu, który powinien wypełniać wszystkie oczekiwania zamawiającego. Zamówiono pociągi za kilka miliardów złotych, niestety bez wi-fi”

- przypomniał szef Ministerstwa Infrastruktury.

„A wi-fi, okazuje się, w pociągu, jak nas producent przekonał – przekonaliśmy się, prowadząc bardzo trudne negocjacje z Alstomem – to bardzo skomplikowana operacja, zwłaszcza w sytuacji, kiedy gwarant ma pełne prawa do tego, aby udzielać lub nie udzielać zgody na montaż takiej instalacji”

- relacjonował Adamczyk.

„Ale zapewniam (…), że na przyszłe forum, w przyszłym roku wszystkie pendolino pojadą z wi-fi. Jutro siódmy pociąg pendolino będzie wyposażony w tę instalację. A instalacje realizowane są wówczas, kiedy składy przechodzą tzw. przeglądy okresowe, co wymaga kilkudniowego wyłączenia; nie stać nas na to, by specjalnie wyłączać pendolino z podróży”

- wyjaśnił minister.

Spółka PKP Intercity kupiła pociągi serii ED250 (potocznie nazywane pendolino) od koncernu Alstom w maju 2011 r. Koszt 20 pociągów sięgnął ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro objął także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. Na trasy składy zaczęły wyjeżdżać od końca 2014 r.

Inauguracja przejazdu pierwszego składu pendolino wyposażonego w sieć wi-fi odbyła się pod koniec ub. roku. Minister Adamczyk zapewniał wówczas, że bezprzewodowy internet będzie dostępny we wszystkich pociągach Pendolino do listopada 2019 r.

W połowie marca br. spółka PKP Intercity informowała, że sieć Wi-Fi – prócz stopniowo montowanych instalacji w pociągach pendolino - była wówczas dostępna w 44 innych jej elektrycznych zespołach trakcyjnych (dart i flirt) oraz 225 wagonach. Zgodnie z planami spółki, do 2023 r. bezprzewodowy internet ma być standardowym wyposażeniem niemal 80 proc. jej składów, a docelowo – we wszystkich.