Premier powiedział, że część pomysłów zgłaszanych podczas obrad jest już wdrażana lub są na tyle uzgodnione, że mogą zostać wdrożone szybciej.

"Jeżeli są propozycje, to będziemy starali się je w formułę prac ustawowych czy zmian rozporządzeń ujmować jak najszybciej. Oczywiście, uwzględniając też element holistyczny tam, gdzie należy, to trzeba kilka rzeczy ze sobą powiązać, skorelować"

– powiedział premier.

Morawiecki wskazał, że należy zastanowić się nad jakością i oceną pracy nauczycieli oraz zróżnicowaniem wynagrodzeń.

"Nauczyciel, który tak się mocno stara, mozoli, przykłada, który jest więcej niż 40 godzin zaangażowany, powinien móc zarabiać również więcej. Jednak bardzo wiele osób wskazuje tutaj, że nie wszyscy nauczyciele aż tak pracują i dlatego może np. dobrze by było przyjąć model szwedzki, czyli każdy nauczyciel przez 40 godzin w tygodniu jest w szkole"

– powiedział premier.

Wskazał, że obecnie pensum polskiego nauczyciela jest najniższe w Unii Europejskiej i w Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Premier mówił także m.in. o efektywności uczenia, wyposażeniu szkół i o odpowiednim przygotowaniu nauczycieli.

Premier na konferencji prasowej podziękował uczestnikom obrad okrągłego stołu, wskazując, że "było bardzo wiele ciekawych głosów".

"Te głosy nadbudowywały nad tym, co do tej pory było dyskutowane. Ja też wychwyciłem kilka pomysłów, które już niedługo będą gotowe do ubrania w formułę zmian w prawie, w odpowiednim też procesie konsultacji społecznych"

– mówił.

Mateusz Morawiecki podkreślił, że podczas obrad podstolików "bardzo mocno wybrzmiała rola rodziców".

"Nie do końca wszyscy są zgodni, ale rodzice rzeczywiście chcą mieć większy wpływ na szkołę, chcą być bardzo mocno obecni w szkole, chcą mieć wpływ na ocenę nauczycieli"

– powiedział.

Premier wskazał też na ocenę jakości pracy nauczyciela, a także jakość tej pracy i powiązanie jej z wynagrodzeniami.

"Wszyscy się właściwie zgodzili, że nauczyciele nie powinni być nagradzani tylko na zasadzie automatycznego awansu związanego z upływem czasu pracy. Nauczyciele z pasją, którzy traktują swój zawód jak misję, powinni być wynagradzani lepiej"

- podkreślił.

"Mieliśmy też podstolik dotyczący nowoczesnej szkoły. Tu wybrzmiało zarówno cyberbezpieczeństwo i walka z cyberprzemocą, jak również używanie instrumentów informatycznych dla jak najszybszego przyswajania wiedzy"

- zaznaczył premier Morawiecki. Dodał, że przedmiotem debaty była też charakterystyka procesu uczenia się.

"Temat, na który nie mamy jeszcze odpowiedzi, bo głosy tu dzielą się mniej więcej po równo, to czy rola dyrektora szkoły powinna być większa niż jest, czy mniejsza"

– wskazał. Dodał, że wszystkie wypracowane wnioski zamierza "spiąć na koniec klamrą".