Miłośników Moniuszkowskich pieśni powinny zainteresować trzy koncerty z cyklu „Śpiewnik domowy w obcych językach”. W najbliższy czwartek o godz. 19 w Teatrze Scena (ul. Krakowskie Przedmieście 87/89) Anna Mikołajczyk (sopran), Dariusz Machej (bas) i Emilian Madey (fortepian) wykonają takie utwory, jak „Niech się panie stroją w pasy”, „Jaskółeczka”, „Słoneczko” czy „Trzech Budrysów”. Kolejne koncerty piosenek Moniuszki odbędą się w środę 15 maja oraz w piątek 17 maja. W programie Festiwalu Moniuszkowskiego znalazł się też projekt dla dzieci „Zaflis: Moniuszko za kulisami”, Noc Muzeów w WOK oraz wystawa Adama Czopka „Moniuszko o Moniuszce”.

Podczas festiwalu zostaną wystawione również nowo odkryte lub zapomniane dzieła Moniuszki. Wśród nich opera „Die Schweizerhütte”, czyli „Szwajcarska chatka”, odnaleziona niedawno przez dr. Grzegorza Zieziulę. Dzieło nie było wcześniej wymieniane w poświęconych kompozytorowi monografiach i hasłach encyklopedycznych.

To zaskakujące odkrycie ogłosiłem w roku 2015 na łamach kwartalnika "Muzyka" wydawanego przez Instytut Sztuki PAN. Dopiero teraz, dzięki Maciejowi Prochasce, który dokonał instrumentacji i rekonstrukcji "Die Schweizerhütte" na podstawie odnalezionego przeze mnie rękopiśmiennego wyciągu fortepianowego, a także dzięki entuzjastycznemu poparciu, jakie otrzymałem ze strony maestra Stanisława Rybarczyka i reżysera Roberta Skolmowskiego, urzeczywistniają się moje marzenia: jesteśmy oto świadkami historycznego momentu prapremiery

 – pisał w listopadzie ub. roku Zieziula. „Szwajcarską chatkę” będzie można zobaczyć na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej 9 maja o godz. 19. Następnego dnia zabrzmi kolejny mało znany spektakl Moniuszki – „Nocleg w Apeninach” do tekstu Aleksandra Fredry. Obie te jednoaktowe opery w reżyserii Roberta Skolmowskiego pod kierownictwem muzycznym Stanisława Rybarczyka zrealizowane zostały na podstawie materiału nutowego rekonstruowanego i instrumentowanego specjalnie na zlecenie WOK.

Festiwal Moniuszkowski zakończy wystawienie „Halki wileńskiej” w reżyserii Kazimierza Dejmka w niedzielę, 19 maja. „Halka wileńska” to w katalogu spektakli Warszawskiej Opery Kameralnej nie tylko pozycja szczególna, ale wręcz kamień milowy w historii instytucji. To właśnie WOK dokonał wpisanego w operowe annały wykonania szczególnej wersji (tzw. wileńskiej) tego dzieła, zarówno wystawiając je, jak i uwieczniając w formie płyty. „Halka wileńska” powraca w inscenizacji Kazimierza Dejmka w nowym opracowaniu materiałów muzycznych, w nowej wersji partytury orkiestrowej. Dzieło zabrzmi w wykonaniu znakomitych solistów współpracujących z Warszawską Operą Kameralną oraz z towarzyszeniem orkiestry instrumentów historycznych MACV.