Rośliny strączkowe w diecie wspierającej mózg

/ pixel1

  

Rośliny strączkowe powinno się spożywać przynajmniej trzy razy w tygodniu a najlepiej w niedużych ilościach codziennie. Ważna jest różnorodność np. jedzenie na przemian: soczewicy, fasoli, cieciorki, grochu, soi, bobu.

Rośliny strączkowe jedzone były już w epoce kamienia łupanego. Rzymscy żołnierze w trakcie długich wypraw stosowali suszone nasiona roślin strączkowych, jako podstawowe źródło pożywienia, zaspokajając zapotrzebowanie organizmu na białko i inne składniki odżywcze. W Chinach soja uchodziła za świętą roślinę! 
Na ziemiach polskich fasola pojawia się w XVII wieku, kiedy przywiózł ją do Europy Krzysztof Kolumb.
Mikołaj Choroszyński w swojej książce pt. „Dieta mind. Sposób na długie życie” wymienia liczne zalety roślin strączkowych.

Strączkowce to przede wszystkim świetne źródła białka. Zawierają go w sobie najwięcej ze wszystkich produktów roślinnych, dlatego razem z orzechami są polecane osobom na dietach wegetariańskich. Rośliny te, są też bogatym źródłem potasu, wapnia, żelaza oraz witamin z grupy B. Dostarczają dużo błonnika. 
Szczególnie bogatym źródłem witaminy są kiełki roślin strączkowych zawierają między innymi witamy C, PP, K, E oraz D. Dostarczają też wielu enzymów uczestniczących w trawieniu.
Niestety, często rośliny te są pomijane w diecie przez ich właściwości wzdymające. A przecież mamy na to ogromny wpływ poprzez odpowiednie ich przygotowanie.

Jak przygotowywać rośliny strączkowe?
Podstawową zasadą jest moczenie nasion przez przynajmniej 12 godzin w zimnej wodzie. Robimy to, aby zapoczątkować w roślinie procesy kiełkowania. Ciężkostrawne składniki uważane za antyodżywcze ulegają rozpadowi lub przechodzą do wody, w której się moczą. W trakcie moczenia w roślinie zaczynają działać liczne enzymy, powodujące rozkład niektórych ciężkostrawnych substancji do form o większej przyswajalności (co korzystnie wpływa na proces trawienia białek). Po namoczeniu przelewamy nasze strączkowce wodą i gotujemy je odpowiednio długo na wolnym ogniu. Jest to kolejny niezwykle istotny proces wpływający na strawność. Aby dodatkowo zmniejszyć właściwości wzdymające, można dodać przyprawy, które dobrze się komponują ze smakiem roślin. Strączki zawierają bardzo małe ilości tłuszczów. 

Właściwości strączkowców
Jedną z kluczowych właściwości jest ich wpływ na unormowanie gospodarki cukrowej. Spożycie w posiłku fasoli powoduje mniejszy skok cukru przy kolejnych posiłkach. Jest to szczególnie istotna informacja dla osób narażonych na cukrzycę i insulinooporność. Regularna konsumpcja strączkowców przyczynia się do spadku masy ciała. Kombinacja produktów białkowych z dużą zawartością błonnika przyczynia się do jeszcze lepszego uczucia sytości. Ponadto strączki nie przeciąża organizmu trudnym do strawienia białkiem, którego metabolizm jest niezwykle kosztowny.

Przepis

Fasolada - najpopularniejsza zupa Grecji
Składniki: fasola biała lub Jaś, cebula, czosnek, marchewka, seler naciowy, dojrzałe pomidory, czarne oliwki, oliwa, cytryna, natka pietruszki, liść laurowy, tymianek, sól morska, pieprz ziarnisty.

Przygotowanie:
Fasolę namoczyć przez noc. Przynajmniej 8 godzin. Odcedzić, zalać świeżą wodą i gotować. Pokroić cebulę, marchewkę, seler, pomidory i tymianek. Rozgnieść  czosnek. Wszystko wraz z ziołami i liściem laurowym wrzucić do garnka z gotującą się fasolą. Na koniec dodać pokrojone oliwki, odrobinę skórki z cytryny oraz posiekaną natkę pietruszki. Danie podać z ćwiartką cytryny.

Uwagi: Zupę posolić dopiero przed podaniem. Dzięki temu fasola szybciej się ugotuje  i nie będzie twarda. Seler można dodać pod koniec, aby był jeszcze jędrny przy podaniu.
 

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Dlaczego warto głosować w wyborach do Parlamentu Europejskiego? Czarnecki przekonuje

Ryszard Czarnecki / fot. Tomasz Adamowicz/Gazeta Polska

Lidia Lemaniak

Dziennikarka portalu Niezalezna.pl

Kontakt z autorem

  

- Prawo i Sprawiedliwość to formacja, która chce, aby się z nami liczono, szanowano nas, chce, aby Polska była przy głównym stole, ale nie była kelnerem - a to głównie przesłanie naszych przeciwników politycznych - mówi w rozmowie z Niezalezna.pl eurodeputowany PiS, "dwójka" tej partii w okręgu warszawskim w wyborach do Parlamentu Europejskiego, Ryszard Czarnecki.

Lidia Lemaniak, Niezalezna.pl: Dlaczego ponownie ubiega się Pan o mandat europosła?

Ryszard Czarnecki: Polska potrzebuje w Brukseli i Strasburgu ludzi doświadczonych oraz patriotów. Takich, którzy będą bronić interesu naszego kraju, a nie na niego donosić. Takich, którzy znają mechanizmy unijne i mechanizmy tworzenia koalicji zadaniowych w europarlamencie, a nie takich, którzy zajmują się donoszeniem do obcych mediów na własny kraj.

Częściowo odpowiedział mi Pan na to pytanie, ale proszę doprecyzować - dlaczego lepiej głosować w tych wyborach na Prawo i Sprawiedliwość, niż na Koalicję Europejską?

Prawo i Sprawiedliwość to formacja, która chce, aby się z nami liczono, szanowano nas, chce, aby Polska była przy głównym stole, ale nie była kelnerem - a to głównie przesłanie naszych przeciwników politycznych.

Jak przekonałby Pan Polaków, aby wzięli udział w wyborach do europarlamentu? W poprzednich latach frekwencja w tych wyborach była bardzo słaba.

Nowy PE będzie decydować o ostatnim unijnym budżecie 7-letnim, który dla Polski będzie "na plus", ponieważ nowy, na lata 2028-2034 będziemy wtedy płatnikiem netto, więc będziemy do niego więcej dawać, niż z niego brać.
Poza tym Polska w europarlamencie potrzebuje ambasadorów, a nie ludzi, którzy będą pasem transmisyjnym Unii do Polski.
W europarlamencie powstaje też blisko 3/4 prawa, więc warto mieć wpływ na prawo, które dotyczy własnego kraju i walczyć o jego korzystny kształt, tak jak robią to wszystkie inne kraje.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl