Wiele ofiar trzęsienia ziemi

/ https://www.youtube.com/watch?v=DF7hqqNsiV4

  

Co najmniej 11 osób zginęło, a 20 zostało rannych w wyniku trzęsienia ziemi o magnitudzie 6,1, które nawiedziło północne Filipiny. 24 osoby uznaje się za zaginione. Władze obawiają się, że pod gruzami budynków może znajdować się kilkadziesiąt osób.

Wstrząsy uszkodziły budynki, infrastrukturę i spowodowały zakłócenia w transporcie lotniczym, drogowym i kolejowym. Ze względu na zniszczenia zamknięto międzynarodowy terminal lotniska w mieście Angeles na północ od Manili i odwołano kilkadziesiąt lotów.

Najbardziej ucierpiała prowincja Pampanga i jej stolica miasto Porac. Tam odnotowano większość ofiar śmiertelnych, z których cztery zginęły w gruzach centrum handlowego a trzy dalsze przygniotły walące się ściany domów.

Zespoły ratunkowe przeszukują gruzy budynków, pod którymi znajdują się ludzie.

Słychać, jak płaczą z bólu. Uratowanie ich nie będzie łatwe

 - mówi szefowa władz prowincji Lilia Pineda.

Epicentrum trzęsienia miało miejsce na wyspie Luzon - największej w archipelagu Filipin - ok. 60 km na północ od stolicy kraju, Manili.

Władze apelują do mieszkańców o zachowanie spokoju.

Apelujemy, aby zaprzestać szerzenia dezinformacji w mediach społecznościowych, bo może to spowodować niepotrzebny niepokój, panikę i stres

 - powiedział rzecznik prezydenta Salvador Panelo.

Filipiny znajdują się na terenie aktywnym sejsmicznie. Rocznie w tym kraju notowanych jest ok. 20 trzęsień ziemi, choć większość z nich nie powoduje wielkich zniszczeń.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Bielsko-Biała ujęta w siatce połączeń do CPK

/ Twitter/Marcin Horała

  

- Bielsko-Biała jest ujęta w siatce połączeń do Centralnego Portu Komunikacyjnego - zapewnił pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury Marcin Horała.

W ubiegłym tygodniu bielscy radni wyrazili zaniepokojenie, że na mapie obrazującej inwestycje przy budowie kolei dużych prędkości, co jest związane z połączeniami do CPK, Bielsko-Biała się nie pojawiło. Wystąpili do prezydenta miasta Jarosława Klimaszewskiego, by włączył się do trwających konsultacji.

Marcin Horała zapewnił, że Bielsko-Biała jest ujęte w siatce połączeń do nowego lotniska. Na mapie nie widnieje, gdyż ona dotyczy nowych inwestycji wykonywanych w ramach programu CPK.

„Trwająca aktualnie modernizacja linii do Zwardonia i odcinka Bielsko-Biała – Czechowice-Dziedzice, jest z punktu widzenia programu CPK wystarczająca. Nie ma potrzeby, aby za trzy lub pięć lat ją zmieniać i rozbudowywać. Dlatego nie ma tego odcinka na mapie, bo on nie będzie modernizowany. Połączenia z Bielska-Białej w sieci przyszłych połączeń CPK jak najbardziej będą. (…) Nie ma mowy o pomijaniu miasta. Przeciwnie! Gdy zaproponujemy sieć połączeń, to Bielsko-Biała będzie jeszcze lepiej skomunikowane”

– wyjaśnił.

Pełnomocnik podkreślił, że idea kolei dużych prędkości zakłada średnią prędkość 250 km na godz. i przystanki nie częściej niż 200 km. „My mamy inną koncepcję. Średnia prędkość będzie niższa, ale przystanków będzie więcej. Nie chodzi o to, by kilka największych miast, jak Poznań, Wrocław, czy Katowice były skomunikowane z CPK i Warszawą, ale właśnie takie miasta, jak Bielsko-Biała, dawne miasta wojewódzkie, które wiele straciły na utracie statusu. Docelowo nawet co godzinę odjeżdżałyby stamtąd pociągi do CPK czy Warszawy pociągi. Podróż zajęłaby 1 godz. 40 min. do CPK i 1 godz. 55 mln do Warszawy” - powiedział.

Po zakończeniu obecnie trwającej modernizacji linią kolejową z Czechowic-Dziedzic przez Bielsko-Białą do Zwardonia będzie można jechać z prędkością do 160 km na godz. „

Śrubowanie tego do 250 km na godz. kosztowałoby mnóstwo pieniędzy, a oszczędność czasowa wyniosłaby może minutę” – dodał pełnomocnik.

Marcin Horała powiedział, że do 10 marca trwają konsultacje Strategicznego Studium Lokalizacyjnego, który jest efektem pierwszego etapu prac planistycznych, mających na celu wyznaczenie korytarzy, w których będą usytuowane nowe inwestycje kolejowe i drogowe związane z CPK. Dokument powstał w ramach przygotowań do zaprojektowania i budowy ponad 1,6 tys. km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków kolejowych, z których 10 podstawowych to tzw. szprychy. Sieć nowych linii kolejowych, w tym odcinków określanych jako kolej dużych prędkości, ma umożliwić dojazd do CPK z większości większych miast Polski w nie dłużej niż 2,5 godz.

Zgodnie z programem kolejowym CPK w kierunku województwa śląskiego prowadzona będzie tzw. szprycha 7: Centralna Magistrala Kolejowa – Węzeł Małopolsko-Śląski - Jastrzębie-Zdrój – granica państwa.

„Strategiczne Studium Lokalizacyjne jest tak naprawdę etapem konsultacji korytarzy transportowych, które są szerokie na kilkadziesiąt kilometrów. (…) Te przebiegi są przykładowe. Chodzi o to, żeby wyłapać konflikty, problemy, wątpliwości. Potem, gdy wrócimy z ponownymi konsultacjami - już konkretnego przebiegu inwestycji - najważniejsze uwagi będą już uwzględnione. Konsultacje przebiegną zatem sprawniej. (…) Uspokajam, czasem występują niepokoje, ale to wstępny etap konsultacji społecznych”

– mówił Marcin Horała.

CPK jest programem wieloetapowym. Marcin Horała powiedział, ze uruchomienie samego lotniska ma nastąpić w 2027 r. „Wówczas też zaawansowana będzie zapewne też część inwestycji kolejowych. Około roku 2032-33 przytłaczająca większość powinna być gotowa” – dodał. 

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, PAP


Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | Gazeta Polska Podcasts