Pierwsze loty polskiego odrzutowca

/ flaris.pl

  

Samolot odrzutowy polskiej konstrukcji Flaris Lar 1 po raz pierwszy wzbił się w powietrze w ubiegłym tygodniu – podało biuro prasowe Flaris Team. Nowatorskie w skali światowej rozwiązania, zastosowane w konstrukcji samolotu, są chronione 8 patentami.

Jak podano, celem przeprowadzonych testów było wypracowanie optymalnej konfiguracji startu i lądowania oraz sprawdzenie skuteczności układu sterowania i stateczności płatowca.

„Samolot wykonał dwadzieścia sześć trudnych podlotów (tzw. starto-lądowań) nad pasem lotniska Babimost w Zielonej Górze w zmiennych warunkach atmosferycznych. Tego dnia, 5 kwietnia br., wiatr był niespodziewanie porywisty, prostopadły do pasa. Potwierdziło to tym samym skuteczność sterów zarówno podczas rozbiegu, startu, wznoszenia, zniżania i lądowania”

- napisano w przesłanym komunikacie.

„Była to trudna próba samolotu oraz całego zespołu Flaris Team. Trudność polega na tym, że Flaris Lar1 nie ma wzorca. Jest samolotem o nowatorskiej konfiguracji płatowca. Niespotykaną przewagą Flaris Lar1 jest możliwość operowania z krótkich słabo przygotowanych lądowisk trawiastych”

- powiedział cytowany w komunikacie dyrektor programowy Flaris, mgr inż. Rafał Ładziński.

Planowany zasięg samolotu wynosi ponad 3 tys. km. Samolot został wyposażony w nowatorski ratunkowy system dla całego samolotu i załogi, wyznaczając tym samym nowe standardy bezpieczeństwa podróżowania osób.

„Cena zakupu i eksploatacji Flaris Lar 1 wyniesie jedną czwartą ceny oferowanych na rynku lekkich odrzutowców klasy Light Jet LJ” - zapewnił Ładziński.

Jak podano, Flaris Lar 1 jest najbardziej ekonomicznym na świecie, dyspozycyjnym samolotem, który tworzy nową klasę High Speed Personal Jet (HPJ). To jednosilnikowy samolot odrzutowy o kompozytowej konstrukcji. Samolot jest napędzany silnikiem WILLIAMS FJ33-5A.

Zdaniem jego twórców tworzy nową kategorię małych odrzutowców dyspozycyjnych, idealnych do szybkiego przemieszczania się w dowolnym celu. Łączy przeciwstawne cechy: łatwość pilotażu właściwą samolotom ultralekkim z osiągami odrzutowca: prędkością i zasięgiem. Może lecieć z prędkością 700 km/h na pułapie 14 tys. metrów.

Konstruktorem odrzutowca jest jeleniogórski przedsiębiorca Rafał Ładziński, który chce produkować tę maszynę w swojej firmie Metal-Master. Prace nad Flarisem Lar1 trwają od 2009 r .

Założona przez Sylwię i Rafała Ładzińskich w 2000 r. w Podgórzynie koło Jeleniej Góry (Dolnośląskie) firma Metal-Master jest również producentem maszyn i urządzeń technologicznych dla przemysłu samochodowego.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, PAP


Wczytuję komentarze...

Wypadek na DK 7 w kierunku Radomia. Droga zablokowana

Zdjęcie ilustracyjne / twitter.com/screenshot/@malopolskaPolicja

  

Na drodze krajowej nr 7 w Starych Sieklukach zderzyły się cztery samochody osobowe. W wypadku nikt nie zginął. Zablokowana jest jezdnia w kierunku Radomia.

Do wypadku doszło na DK 7 na odcinku Białobrzegi – Radom, w miejscowości Stare Siekluki (woj. mazowieckie). Nikt nie zginął, jedna osoba odniosła obrażenia. Zablokowana jest jezdnia w kierunku Radomia; przewidywany czas utrudnienia - ok. 2 godziny. Na miejscu policjanci wyznaczają objazdy oraz ustalają przyczyny i przebieg wypadku.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, pap


Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl