Co na to Bruksela? Theresa May zapowiada: "Potrzebujemy więcej czasu"

Theresa May / fot. Aleksiej Witwicki/Gazeta Polska

  

Brytyjska premier Theresa May zapowiedziała dzisiaj, że rząd będzie potrzebował dalszego przedłużenia procesu wyjścia z UE, aby wypracować ponadpartyjne porozumienie ws. brexitu, planując konsultacje z liderem opozycyjnej Partii Pracy Jeremym Corbynem.

Przemawiając na Downing Street po ponad siedmiogodzinnym posiedzeniu rządu ws. opuszczenia Wspólnoty, May podkreśliła, że intencją rządu pozostaje wyjście z UE w terminie, który pozwoli na uniknięcie udziału w majowych wyborach do Parlamentu Europejskiego.

Podczas nocnych głosowań Izba Gmin odrzuciła cztery alternatywne plany ws. wyjścia W. Brytanii z UE po tym, jak żadna z przedstawionych propozycji nie uzyskała większości głosów. Najbliżej zwycięstwa była propozycja stworzenia unii celnej ze Wspólnotą.

Co jednak istotne dla premier Theresy May, żadna z alternatyw nie uzyskała jednak wyższego poparcia od odrzuconego w ubiegły piątek rządowego projektu umowy wyjścia z Unii Europejskiej, który przy trzecim głosowaniu uzyskał poparcie 286 posłów.

Wielka Brytania ma czas do 12 kwietnia, by zdecydować się albo na brexit bez umowy, albo na wielomiesięczne przedłużenie swego członkostwa w UE i znalezienie nowego wyjścia z impasu politycznego. Mogłoby ono polegać na przykład na drugim referendum lub znacznej zmianie proponowanego modelu relacji z UE (np. pozostanie we wspólnym rynku lub w unii celnej). Taki scenariusz wymagałby jednak najprawdopodobniej udziału w majowych wyborach do Parlamentu Europejskiego.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nowy rozkład jazdy pociągów w regionie

/ Poznańska Kolej Metropolitalna [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)]

  

Od 15 grudnia br. pociągi Poznańskiej Kolei Metropolitalnej będą dojeżdżać do Wrześni i Rogoźna. Mieszkańcy Leszna zyskają połączenie kolejowe z Zieloną Górą i Głogowem. To główne zmiany nowego rozkładu jazdy pociągów regionalnych w Wielkopolsce.

Wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak podkreślił na konferencji prasowej, że samorząd zwiększył o 8 proc. w stosunku do obecnego roku zamówienie na tzw. pracę przewozową. 

Na zlecenie samorządu województwa połączenia regionalne w Wielkopolsce obsługują Przewozy Regionalne i samorządowa spółka Koleje Wielkopolskie, która realizują połączenia m.in. w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

Od 15 grudnia pociągi Kolei Wielkopolskich w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej zaczną wozić pasażerów na części linii pomiędzy Poznaniem i Piłą. PKM zacznie dojeżdżać do Rogoźna. Dłuższą trasę z Poznania do Piły, oraz dalej do Kołobrzegu, w dalszym ciągu obsłużą składy Przewozów Regionalnych. Samorząd w tym przypadku zamówił dodatkowe trzy pary połączeń.

Kolejne nowe połączenie PKM obejmie Wrześnię. „Pociąg, które jechały do Kostrzyna i tam kończyły swój bieg, teraz będą jechały do Wrześni” – wyjaśnił Jankowiak.

Samorządy województw lubuskiego, dolnośląskiego i wielkopolskiego wraz z nowym rozkładem jazdy wprowadzają kursy pociągów pomiędzy Lesznem, Zieloną Górą i Głogowem. Pomiędzy Lesznem i Głogowem kursować będzie w sumie 6 par pociągów w ciągu doby.

„To połączenie przebiega przez teren 3 województw i zgodnie z zasadami, zamawiającym jest to województwo, przez które przebiega najdłuższa część trasy. W tym przypadku jest to województwo lubuskie. Natomiast pozostałe województwa proporcjonalnie się do tego dokładają”

– powiedział Jankowiak, dodając, że koszt tego połączenia dla budżetu Wielkopolski to 1 mln zł w skali roku.

Jankowiak nadmienił, że na innych liniach kolei metropolitalnej zlecono dodatkowe kursy. 

Poinformował, że uruchomione zostanie także bezpośrednie połączenie przyspieszone łączące Poznań i Ostrów Wielkopolski. Czas przejazdu pociągów pomiędzy tymi miastami ma wynosić godzinę i 12 minut.

W związku z remontem linii kolejowej Poznań-Szczecin samorząd zawiesi dwie pary pociągów kursujących pomiędzy Poznaniem i Krzyżem Wlkp. Z powodu modernizacji linii Poznań-Wrocław dwie pary pociągów zaczną jeździć w skróconej relacji Poznań-Kościan, a nie jak do tej pory Poznań-Leszno. Z uwagi na modernizację obu linii kolejowych, w przyszłym roku na odcinkach pomiędzy Poznaniem a Lesznem i Krzyżem Wlkp. mogą być wprowadzane kolejne, okresowe zmiany kursowania pociągów.

Do stycznia przyszłego roku Koleje Wielkopolskie mają otrzymać ostatnie trzy z zamówionych 10 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf 2 produkowanych przez bydgoskie zakłady PESA. Kolejne 5 zamówionych składów tego typu ma dotrzeć do Wielkopolski do końca przyszłego roku.

Według Jankowiaka w obecnej sytuacji rozwój Poznańskiej Kolei Metropolitalnej jest ograniczony liczbą pociągów posiadanych przez przewoźników. „Jeśli mówimy o taborze, to w Kolejach Wielkopolskich raczej mamy do czynienia z granicami możliwości” – przyznał.

Dodał, że plany zakupów kolejnych pociągów przez samorząd na razie nie są pewne. 

Według danych przedstawionych przez wicemarszałka województwa, obecnie na 79 tys. pasażerów korzystających każdego dnia z połączeń kolejowych zamówionych przez samorząd województwa wielkopolskiego 71 tys. korzysta z linii związanych z Poznaniem.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, PAP


Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl