Od 15 grudnia br. pociągi Poznańskiej Kolei Metropolitalnej będą dojeżdżać do Wrześni i Rogoźna. Mieszkańcy Leszna zyskają połączenie kolejowe z Zieloną Górą i Głogowem. To główne zmiany nowego rozkładu jazdy pociągów regionalnych w Wielkopolsce.
Wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak podkreślił na konferencji prasowej, że samorząd zwiększył o 8 proc. w stosunku do obecnego roku zamówienie na tzw. pracę przewozową.
Na zlecenie samorządu województwa połączenia regionalne w Wielkopolsce obsługują Przewozy Regionalne i samorządowa spółka Koleje Wielkopolskie, która realizują połączenia m.in. w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.
Od 15 grudnia pociągi Kolei Wielkopolskich w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej zaczną wozić pasażerów na części linii pomiędzy Poznaniem i Piłą. PKM zacznie dojeżdżać do Rogoźna. Dłuższą trasę z Poznania do Piły, oraz dalej do Kołobrzegu, w dalszym ciągu obsłużą składy Przewozów Regionalnych. Samorząd w tym przypadku zamówił dodatkowe trzy pary połączeń.
Kolejne nowe połączenie PKM obejmie Wrześnię. „Pociąg, które jechały do Kostrzyna i tam kończyły swój bieg, teraz będą jechały do Wrześni” – wyjaśnił Jankowiak.
Samorządy województw lubuskiego, dolnośląskiego i wielkopolskiego wraz z nowym rozkładem jazdy wprowadzają kursy pociągów pomiędzy Lesznem, Zieloną Górą i Głogowem. Pomiędzy Lesznem i Głogowem kursować będzie w sumie 6 par pociągów w ciągu doby.
„To połączenie przebiega przez teren 3 województw i zgodnie z zasadami, zamawiającym jest to województwo, przez które przebiega najdłuższa część trasy. W tym przypadku jest to województwo lubuskie. Natomiast pozostałe województwa proporcjonalnie się do tego dokładają”
– powiedział Jankowiak, dodając, że koszt tego połączenia dla budżetu Wielkopolski to 1 mln zł w skali roku.
Jankowiak nadmienił, że na innych liniach kolei metropolitalnej zlecono dodatkowe kursy.
Poinformował, że uruchomione zostanie także bezpośrednie połączenie przyspieszone łączące Poznań i Ostrów Wielkopolski. Czas przejazdu pociągów pomiędzy tymi miastami ma wynosić godzinę i 12 minut.
W związku z remontem linii kolejowej Poznań-Szczecin samorząd zawiesi dwie pary pociągów kursujących pomiędzy Poznaniem i Krzyżem Wlkp. Z powodu modernizacji linii Poznań-Wrocław dwie pary pociągów zaczną jeździć w skróconej relacji Poznań-Kościan, a nie jak do tej pory Poznań-Leszno. Z uwagi na modernizację obu linii kolejowych, w przyszłym roku na odcinkach pomiędzy Poznaniem a Lesznem i Krzyżem Wlkp. mogą być wprowadzane kolejne, okresowe zmiany kursowania pociągów.
Do stycznia przyszłego roku Koleje Wielkopolskie mają otrzymać ostatnie trzy z zamówionych 10 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf 2 produkowanych przez bydgoskie zakłady PESA. Kolejne 5 zamówionych składów tego typu ma dotrzeć do Wielkopolski do końca przyszłego roku.
Według Jankowiaka w obecnej sytuacji rozwój Poznańskiej Kolei Metropolitalnej jest ograniczony liczbą pociągów posiadanych przez przewoźników. „Jeśli mówimy o taborze, to w Kolejach Wielkopolskich raczej mamy do czynienia z granicami możliwości” – przyznał.
Dodał, że plany zakupów kolejnych pociągów przez samorząd na razie nie są pewne.
Według danych przedstawionych przez wicemarszałka województwa, obecnie na 79 tys. pasażerów korzystających każdego dnia z połączeń kolejowych zamówionych przez samorząd województwa wielkopolskiego 71 tys. korzysta z linii związanych z Poznaniem.
Źródło: niezalezna.pl, PAP