Warzywa w diecie korzystnej dla mózgu

/ pasja1000

  

W dietetyce jest niewiele pewników. To, co wczoraj było uznane za superskładnik, dzisiaj jest niedozwolone. Trendy zmieniają się z zawrotną prędkością. Jest jednak jeden filar – warzywa, które są naturalnym źródłem składników o wyjątkowym działaniu. Regularne ich jedzenie nie tylko spowalnia starzenie się organizmu, ale też działa wyjątkowo ochronnie na mózg!

Wszystkie rośliny zielone są bogactwem witamin, antyoksydantów i błonnika. Zawierają duże ilości trzech podstawowych witamin przeciwdziałających starzeniu organizmu: witaminę C, A oraz K. Mikołaj Choroszyński w swojej książce pt. „Dieta mind. Sposób na długie życie” podkreśla fundamentalną rolę warzyw w diecie.

Warzywa zielone są niskokaloryczne. Można je spożywać w dowolnych ilościach, nie martwiąc się o zbędne kilogramy.

Przy wyborze warzyw można kierować  się trzema prostymi zasadami:

Warzywa sezonowe
Żyjemy w takiej szerokości geograficznej, że w ciągu roku czterokrotnie zmienia nam się menu. Każda pora roku charakteryzuje się swoimi smakami, aromatami i kolorami.
Kierujmy się zasadą: to, co wyrosło w danym sezonie, jest dla nas najbardziej wartościowe.  Warzywa sezonowe są bardziej świeże i bywają tańsze.

Warzywa hodowane lokalnie – ideałem byłoby kupowanie bezpośrednio od sprawdzonego rolnika. Warzywa, które jadą setki kilometrów, są opryskiwane substancjami utrwalającymi, inaczej nie przetrwałyby podroży bez szwanku. Nawet jeżeli utrwalacze zostały dopuszczone do obrotu i są powszechnie używane (bo zdarza się, że są na liście substancji zabronionych), to tak naprawdę nie wiemy, jaki efekt przyniosą nam przy długotrwałym i regularnym spożywaniu. Błyszczące  jabłko
z marketu, mogą być pokryte grubą warstwą wosku. Idealnie czyste marchewki mogą być wymyte specjalnym detergentem. Warzywa dobrze wcześniej wyszorować i obrać. Tak na wszelki wypadek. 
Ponadto plony i produkty sprowadzane z innych kontynentów (szczególnie z Azji) mają często o kilkadziesiąt procent mniej witamin i soli mineralnych, ponieważ hodowane są na jałowych glebach. Co istotne, mają znacznie wyższy stopień napromieniowania z uwagi na nawozy, jakimi są opryskiwane. I chociaż czasami reklamy zachęcają atrakcyjną ceną, to zakup takich produktów nie jest wart tej ceny i ceny zdrowia. 

Warzywa nieprzetworzone 
Proces przetwarzania niekoniecznie musi być „zły”. Weźmy pod uwagę chociażby kiszonki, domowe weki czy przeciery. Jednak produkcja na skalę masową to nie to samo. Nieuczciwi producenci, chcąc, aby ich wyroby przetrwały na półkach sklepowych jak najdłużej, dodają do swoich produktów trujące lub zanieczyszczone substancje. Warzywa wysoko przetworzone, takie jak gotowe sałatki, gotowe zupy, ketchupy, konserwy.  W nich aż się roi od chemicznych dodatków. Świeże warzywa mają najwięcej właściwości prozdrowotnych. 
Obok tak zwanego zestawu kanapkowego, czyli sałaty, pomidora i ogórka, można sięgać po mniej popularne warzywa: fenkuły, roszponki, endywie i całe mnóstwo innych zielenin. Pomidory, ogórki i sałata zimą nie mają zbyt wielkiej wartości. Za to są utrwalone, tak aby nie psuły się za szybko, a co za tym idzie – nie są już naturalnym produktem. Na koniec jeszcze jedna, bardzo ważna rada: dobrze wybierać warzywa o intensywnych kolorach. Intensywność kolorów to nie tylko apetyczny wygląd! Rośliny o intensywnej barwie zawierają więcej związków chroniących organizm przed starzeniem i wpływem czynników zewnętrznych!

Przepisy 

Pesto z dzikiego czosnku i pestek dyni  
Składniki: liście dzikiego czosnku, garstka pestek dyni, oliwa z oliwek extra virgin, sok z cytryny,  sól morska. 

uwagi: liście czosnku powinny być świeże i pachnące. Nie mogą być zwiędnięte!

Przygotowanie:
Liście dzikiego czosnku umyć, pokroić grubo i włożyć do naczynia blendera. Wsypać pestki dyni. Dodać czosnek, sok z cytryny oraz oliwę. Całość blendować na pastę. Doprawić do smaku solą. Gotową pastę przełożyć do słoiczka i zalać  z wierzchu oliwą. Dzięki temu składniki tak szybko się nie utlenią, a pasta będzie mogła poleżeć dłużej w lodówce bez wpływu na jej smak (nawet trzy miesiące!).

uwagi: lepiej nie prażyć orzechów ani pestek tracą wtedy część swoich cennych właściwości.

Pieczona brukiew z czubrycą i czosnkiem
Składniki: brukiew, marchew, masło klarowane,  czubryca zielona, kilka ząbków czosnku, sól morska

Przygotowanie:
Warzywa umyć, obrać i pokroić w słupki. Czosnek rozgnieść razem z łupiną i wrzucić do warzyw. Dodać roztopione masło klarowane, szczyptę soli oraz czubrycę i całość dokładnie mieszać. Wyłożyć  na blachę wyłożoną papierem. Uważać, aby warzywa nie nachodziły na siebie, ponieważ wtedy nie będą tak chrupiące. Całość piec  w mocno nagrzanym piekarniku około 40 min.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Wypadek na DK 7 w kierunku Radomia. Droga zablokowana

Zdjęcie ilustracyjne / twitter.com/screenshot/@malopolskaPolicja

  

Na drodze krajowej nr 7 w Starych Sieklukach zderzyły się cztery samochody osobowe. W wypadku nikt nie zginął. Zablokowana jest jezdnia w kierunku Radomia.

Do wypadku doszło na DK 7 na odcinku Białobrzegi – Radom, w miejscowości Stare Siekluki (woj. mazowieckie). Nikt nie zginął, jedna osoba odniosła obrażenia. Zablokowana jest jezdnia w kierunku Radomia; przewidywany czas utrudnienia - ok. 2 godziny. Na miejscu policjanci wyznaczają objazdy oraz ustalają przyczyny i przebieg wypadku.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, pap


Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl