Jak uczyć za pomocą gier? Lekcja dla nauczycieli

/ StartupStockPhotos

  

Wykorzystaniu gier – tradycyjnych i komputerowych – w procesie nauczania i uatrakcyjnieniu szkolnych lekcji, poświęcony jest najnowszy projekt Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli (ŚCDN) "Gamifikacja. Moja wielka przygoda - Polska".

Przedsięwzięcie skierowane do nauczycieli świętokrzyskich szkół zainauguruje zaplanowana na środę konferencja, połączona z turniejem gier dla uczniów starszych klas szkół podstawowych, które odbędą się w Centrum Kongresowym Targów Kielce.

Jak poinformowała Izabela Juszkiewicz ze  Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, przedsięwzięcie dotyczące gamifikacji w szkole, nawiązuje do realizowanego wcześniej w szkołach regionu projektu "Akademia Obywatelska 1918". Młodzi ludzie przygotowywali wówczas lokalne inicjatywy, związane z setną rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości. "Szkoły otrzymały od nas wtedy pakiety gier i teraz naszym założeniem jest wdrożenie i pokazanie możliwości wykorzystania tych gier w procesie edukacyjnym" – dodała.

Podczas turnieju będzie wykorzystana gra planszowa "Wielki quiz – Historia Polski", a jednym z etapów zabawy, będzie także quiz multimedialny.

Juszkiewicz wyjaśniała, że pojęcie gamifikacji wywodzi się z biznesu. "Był to pomysł na rozwijanie kadry menedżerskiej, poprzez wykorzystanie różnorodnych gier. Dzięki temu, że na polu biznesu odniosło to ogromny sukces, postawiono spróbować przenieść gamifikację na obszar edukacji" – opisywała.

Inicjatorzy projektu ze Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli chcą pokazać nauczycielom, jak można wykorzystywać tradycyjne gry planszowe i aplikacje komputerowe z grami na szkolnych lekcjach. "Chcemy pokazać, w jaki sposób można to zrobić, podążając za podstawą programową - realizując ją a jednocześnie uatrakcyjniając lekcje i zwiększając motywację uczniów" – mówiła Juszkiewicz.

Wskazała, że naukowo udowodniono, iż zarówno dzieci, jak i dorośli najefektywniej uczą się w sytuacjach, w których wyzwalają się duże emocje. "Dzięki mądrym grom, takim, które pozwalają zwiększyć też kompetencje, pojawiają się emocje. W sposób naturalny powodują one, że uczniowie nabywają umiejętności, odchodząc od elementów związanych tylko z ciągłym powtarzaniem czy czytaniem" – zauważyła Juszkiewicz.

Kolejnym etapem projektu będą zaplanowane na kwiecień warsztaty metodyczne dla nauczycieli, które mają pokazać, że gry mogą być wykorzystywane w nauczaniu w szkołach każdego przedmiotu. W czerwcu prezentowane będą filmy nagrane przez szkoły, w których zostanie pokazane wykorzystanie gier edukacyjnych na lekcjach. Projekt zostanie podsumowany we wrześniu.

W ramach inicjatywy nauczyciele poznają teorie gier oraz ich możliwości wykorzystania w trakcie procesu edukacyjnego. Zamiast uczestniczyć w tradycyjnych lekcjach, uczniowie będą mogli podjąć wyzwania, wyruszają na "misje", podczas których poszukują rozwiązania złożonych problemów. Pedagodzy będą mieli możliwość zaprojektować lekcje z wykorzystaniem elementów gamifikacji, jednocześnie współpracując z uczniami - adresatami przekazywanej wiedzy.

Głównym celem przedsięwzięcia jest promowanie innowacyjnych metod nauczania, które pozytywnie wpływają na proces edukacyjny.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, PAP


Wczytuję komentarze...

Wyrwa w demografii

Zdjęcie ilustracyjne / pxhere.com/creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/

  

Dekady zaniedbań w polityce prorodzinnej doprowadziły do tego, że Polska zmaga się z ogromnym kryzysem demograficznym. "500+" to za mało, aby ten trend odwrócić - czytamy w dzisiejszym wydaniu "Naszego Dziennika".

Starzenie polskiego społeczeństwa jest faktem. GUS poinformował, że w 2018 roku zmarła rekordowa liczba Polaków - 414 tys., a w tym samym czasie urodziło się natomiast 388 tys. dzieci. Eksperci zakładali, że tak duża liczba zgonów zostanie odnotowana w naszym kraju za pięć lat. W sumie w ubiegłym roku ludność Polski zmniejszyła się w stosunku do roku 2017 o 26 tys. osób - czytamy w dzienniku.

Jak podaje gazeta, według opracowań GUS z roku na rok przybywa osób starszych. W roku 2000 osób w wieku 75+ było 1,7 mln, w 2010 - 2,4 mln, a w 2017 - już 2,7 mln. Aby mówić o zastępowalności pokoleń współczynnik dzietności musiałby osiągnąć 2,1. Ten jednak systematycznie spada - zauważa "ND".

"W roku 1980 współczynnik dzietności wynosił 2,28. W 1990 było to 1,99. W 2017 to już tylko 1,45. Robiliśmy analizy z tym związane i według nich, aby wyjść z zapaści Polska potrzebuje minimum 20 lat. W tym czasie musiałyby być prowadzone intensywne działania związane z kulturą, budownictwem czy wsparciem ekonomicznym młodych matek"

- powiedział gazecie Marek Grabowski, demograf i prezes Fundacji Mamy i Taty.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, PAP

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl