Świnia Góra - atrakcyjne miejsce w pobliżu Kielc

Wierzchołek Świniej Góry na tle Pasma Łysogórskiego Gór Świętokrzyskich / Mikrus76; creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0

  

Świnia Góra posiada doskonałe warunki do jazdy terenowej na rowerze. Blisko szczytu rozciąga się piękny widok na najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich.

Świnia Góra (346 m n.p.m.) – leżące na wschodniej granicy Kielc, najwyższe, częściowo zalesione wzniesienie Wzgórz Szydłówkowskich. W wyrobiskach na południowo-wschodnim zboczu eksploatowano przed laty rudę żelaza i kwarcyty dolnodewońskie. Świnia Góra zbudowana jest ze skał piaskowcowych, co jest o tyle ważne, że rozkruszone skały tworzą na dróżkach dobre  warunki do jazdy terenowej. Szczyt i południowe zbocza są zalesione.
Z górnej krawędzi dawnego wyrobiska rozciąga się piękny widok na góry: wschodni kraniec Pasma Małsowskiego – góra Klonówka i na Łysogóry: Radostowa, Łysica najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich, aż po Łysą Górę.

Od południowej strony góry znajdują się rozległe tereny największego w Polsce ogrodu działkowego, ogrodu im. Stefana Żeromskiego, natomiast u wschodnich podnóży, na terenie ogrodu działkowego "Zielona Dolina", znajduje się zbiorowa mogiła osób zmarłych w czasie epidemii cholery.
Przez wzniesienie przebiega żółty szlak spacerowy wokół Kielc.
Rezerwat przyrody Świnia Góra jest rezerwatem leśny na terenie Suchedniowsko-Oblęgorskiego Parku Krajobrazowego w gminie Bliżyn, w powiecie skarżyskim, w województwie świętokrzyskim.
•    Powierzchnia: 50,57 ha
•    Przedmiot ochrony: fragment lasu z naturalnymi i charakterystycznymi dla regionu świętokrzyskiego drzewostanami mieszanymi

Bogata flora, liczne drzewa pomnikowe i rośliny rzadkie i prawnie chronione, m.in. goryczka wąskolistna, pełnik alpejski, kostrzewa czerwona i kosaciec syberyjski. Występują tu prawie wszystkie typy siedliskowe lasu. W części zachodniej ślady historycznego górnictwa rud żelaza, trwającego od XVII w. do lat 20. XX w.
Przez rezerwat przechodzi  zielony szlak turystyczny z Bliżyna do Zagnańska.Rezerwat obejmuje fragment zbocza zachodniego szczytu góry Barczy z dwoma nieczynnymi kamieniołomami, w których wydobywano w początkach XX wieku piaskowce dolnodewońskie. Rezerwat porasta las mieszany z przewagą sosny.
 

 

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Poznań inwestuje w transport publiczny

/ macieknowaczyk / 2 zdjęcia

  

29,5 mln zł chce wydać w tym roku Poznań na odnowę infrastruktury publicznego transportu zbiorowego. Większość tej kwoty zostanie przeznaczona na prace torowo-sieciowe.

Jak podało miasto, wśród najpoważniejszych i najważniejszych dla układu komunikacyjnego prac zaplanowanych na ten rok są naprawy przy rondzie Śródka, na ul. Głogowskiej, a także wymiana sieci trakcyjnej na ul. Warszawskiej.

"Poza inwestowaniem w budowę nowych tras tramwajowych tj. trasa na Naramowice, przez ul. Ratajczaka, czy do Unii Lubelskiej, stale modernizowana jest istniejąca infrastruktura. Przez ostatnie cztery lata na jej odnowę przeznaczyliśmy około 90 mln zł, od 2019 do 2023 r. planujemy wydać ponad 140 mln"

– zapowiedział wiceprezydent Poznania Mariusz Wiśniewski.

Pierwszy z istotnych, zaplanowanych na ten rok remontów przeprowadzony zostanie w ostatni weekend marca: przez dwa dni na pętli Piątkowska będą prowadzone prace sieciowe. Kolejny, również weekendowy remont, zaplanowano na początku kwietnia na węźle Głogowska-Hetmańska, gdzie wymieniona zostanie zwrotnica zjazdowa do Górczyna.

Wśród najpoważniejszych zadań, jakie zostały zaplanowane na ten rok są prace w rejonie ronda Śródka i na okolicznych trasach tramwajowych. Na ul. Warszawskiej wymieniona zostanie sieć trakcyjna, przeprowadzone zostaną naprawy nawierzchni torowej na ul. Wolnica i na łuku w ciągu ul. Wyszyńskiego oraz na Jana Pawła II. Istotne dla pasażerów będzie także zamknięcie dla ruchu tramwajowego fragmentu ul. Głogowskiej w związku z pracami prowadzonymi przez spółkę Aquanet.

W tym roku powstaną także - na Ogrodach i Dębcu - nowe pomieszczenia dla Punktów Nadzoru Ruchu MPK oraz Punktów Obsługi Klienta ZTM. W miejsce funkcjonujących obecnie, mocno już wyeksploatowanych lub tymczasowych obiektów, powstaną budynki. Prace przy ich budowie nie będą miały wpływu na ruch tramwajów i autobusów.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, PAP


Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl