ORP Xawery Czernicki będzie wyremontowany

ORP Xawery Czernicki / Dreamer [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)]

  

Okręt dowodzenia siłami obrony przeciwminowej ORP Xawery Czernicki zostanie wyremontowany. Umowa w tej sprawie została podpisana między konsorcjum zawiązanym przez PGZ i Komendą Portu Wojennego w Świnoujściu – poinformowała dziś PGZ.

Kontrakt między konsorcjum Polskiej Grupy Zbrojeniowej, PGZ Stoczni Wojennej oraz Stoczni Remontowej Nauta oraz Komendą Portu Wojennego dotyczy naprawy głównej i dokowej, a jego wartość wynosi ponad 85 mln zł.

Ze strony konsorcjum umowę podpisali wiceprezes PGZ Sebastian Chwałek, członek zarządu Grupy Michał Kuczmierowski, prezes PGZ SW sp. z o.o. Konrad Konefał oraz prezes SR Nauta Adam Potrykus, a ze strony Komendy Portu Wojennego w Świnoujściu komendant kmdr Marek Bartkowski.

"Jednym z głównych zadań stoczni wchodzących w skład PGZ jest zagwarantowanie jak najszerszej autonomii w zakresie diagnostyki, remontowania i utrzymywania gotowości operacyjnej okrętów wojennych"

– powiedział cytowany w komunikacie PGZ Chwałek.

ORP Kontradmirał Xawery Czernicki jest przeznaczony do roli okrętu dowodzenia siłami obrony przeciwminowej w narodowych oraz sojuszniczych zespołach okrętów.

Remont wiąże się z tym, od 2021 r. jednostka wejdzie w skład NRF – sił odpowiedzi NATO.

Zadania Czernickiego to dowodzenie zespołami okrętowymi w operacjach przeciwminowych, zapewnienie bezpieczeństwa morskich szlaków komunikacyjnych, działania ratownicze, akcje gaśnicze, monitorowanie ruchu jednostek pływających, wsparcie logistyczne innych jednostek (w tym dostarczanie paliwa, wody czy żywności), funkcje okrętu-bazy dla sił własnych i sojuszniczych.

Zlecenie nam prac nad ORP Kontradmirał Xawery Czernicki to kolejne potwierdzenie naszych zdolności do serwisowania jednostek Marynarki Wojennej RP

– powiedział wiceprezes PGZ S.A., Sebastian Chwałek.

Okręt, budowany początkowo w ramach polsko-radzieckiego projektu jako pływająca stacja demagnetyzacyjna, wszedł do służby w 2001 r. jako jednostka wsparcia logistycznego. W latach 2008–09 został przebudowany i przystosowany do roli okrętu dowodzenia siłami obrony przeciwminowej.

PGZ skupia 63 spółki oraz posiada udziały w 40 innych w branżach obronnej, stoczniowej nowych technologii, a jej roczne przychody sięgają 5 mld zł.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, PAP

Tagi

Wczytuję komentarze...

Wlk. Brytania złożyła skargę na Iran

zdjęcie ilustracyjne / flickr.com/Blondinrikard Fröberg/CC BY-SA 2.0

  

Wielka Brytania złożyła w niedzielę skargę do ONZ w związku z piątkowym przejęciem w cieśninie Ormuz brytyjskiego tankowca przez Iran. W oficjalnym liście do Rady Bezpieczeństwa i sekretarza generalnego Londyn zaprzeczył wersji incydentu przedstawianej przez Teheran.

"Nie dążymy do konfrontacji z Iranem - napisał w liście zastępca brytyjskiego ambasadora przy ONZ Jonathan Allen. - Ale nieakceptowalne jest (...) grożenie jednostce, która prowadzi legalną działalność w uznawanych międzynarodowo korytarzach".

Zdaniem strony irańskiej w piątek doszło do kolizji między brytyjskim tankowcem Stena Impero a łodzią rybacką, po której łódź zaczęła wzywać pomocy, co statek pod brytyjską flagą zignorował. Irańska Gwardia Rewolucyjna przejęła jednostkę ze względu na "nieprzestrzeganie międzynarodowego prawa morza". Jednak według właściciela tankowca statek "ściśle przestrzegał zasad nawigacji i międzynarodowych regulacji".

W liście Allen podkreślił, że Iran "twierdzi", iż statek wpłynął do cieśniny Ormuz torem wodnym dla jednostek opuszczających zatokę i nie odpowiadał na ostrzeżenia Teheranu, a także miał wyłączony system automatycznej identyfikacji. "To nieprawda" - zastrzegł Brytyjczyk.

W kontekście informacji o kolizji z łodzią rybacką Allen napisał, że "nie ma na to żadnego dowodu, a nawet jeśli do tego doszło, przebywanie Steny Impero na wodach terytorialnych Omanu oznaczało, że Iran nie miał prawa jej przechwycić" - dodał brytyjski dyplomata. Wzywał również do uwolnienia jednostki.

Zarówno tankowiec, jak i jego 23-osobowa załoga przebywają w irańskim porcie w Bandar Abbas. Władze Iranu zapowiadały, że załoga ma pozostać na statku do zakończenia śledztwa.

Po sobotnim posiedzeniu brytyjskiego rządowego sztabu kryzysowego COBRA szef brytyjskiej dyplomacji Jeremy Hunt zapowiedział, że w poniedziałek w parlamencie w Londynie zostanie wydane oświadczenie o kolejnych krokach, jakie podejmie Zjednoczone Królestwo w tej sprawie.

Przejęcie Steny Impero jest prawdopodobnie odwetem władz w Teheranie za wcześniejszą decyzję Brytyjczyków o zatrzymaniu 4 lipca irańskiego tankowca Grace 1 w pobliżu Gibraltaru w związku z podejrzeniami o próbę naruszenia sankcji UE nałożonych na Syrię. W piątek rano sąd w Gibraltarze podjął decyzję o przedłużeniu tymczasowego zatrzymania irańskiej jednostki na kolejne 30 dni. Zdaniem Teheranu zatrzymanie statku było bezprawne.

O uwolnienie Steny Impero poza Wielką Brytanią apelowała m.in. Unia Europejska, Francja i Niemcy.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl


Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl