Stres krótkotrwały jest zjawiskiem korzystnym. Może być odpowiedzią zarówno na pozytywne, jak i negatywne zdarzenie. Pozwala wyzwolić odpowiednie reakcje na bodźce z otoczenia. Negatywny epizod pobudza działanie: walcz lub uciekaj. Pojawia się bodziec, następnie reagujemy w sposób dostosowany do okoliczności. Kiedy bodziec stresowy znika, organizm wraca do harmonii.
Zupełnie inaczej to wygląda, gdy mamy do czynienia ze stresem przewlekłym, kiedy czynnik stresogenny występuje regularnie i przeciąga się w czasie. Mikołaj Choroszyński zachęca w swojej książce „Dieta mind - sposób na długie życie” do zdrowej diety wspomagającej mózg, przestrzega przed niezdrowym jedzeniem i namawia do większej aktywności fizycznej. 

Długotrwały stres negatywnie zmienia gospodarkę hormonalną. Zmiany te dotyczą całego organizmu. Brak regeneracji dla nadwyrężonego układu nerwowego powoduje stopniową degradację całego organizmu. Spada odporność, pojawiają się częstsze przeziębienia, zwiększa się ryzyko wystąpienia innych groźnych chorób – nowotworów, chorób układu krążenia czy cukrzycy typu 2. Jedną z pierwszych odpowiedzi na przewlekły stres jest obniżenie nastroju, które przekształca się w depresję – uczucie wycofania, osamotnienia i beznadziei.
To oddziaływanie, niszczy niektóre obszary mózgu. Szczególnie narażony jest hipokamp odpowiedzialny za  pamięć i procesy poznawcze. Zbyt silny stres doprowadza do wzrostu aktywności osi podwzgórze-przysadka-nadnercza, powodując nadmierne wydzielanie m.in. kortyzolu, uszkadzającego hipokamp. Stwierdzono, że uszkodzenie hipokampu może w znacznym stopniu upośledzać zdolności uczenia się. Długotrwały stres ma związek z chorobami układu krążenia i udarem mózgu. W przypadku „życia w stresie” odpowiednia dieta jest wręcz niezbędna.

Dieta zasobna w kwasy tłuszczowe trans może uszkadzać mózg i powodować problemy z pamięcią! Z wiekiem pogarsza się sprawność procesów pamięciowych, jednak wysoce przetworzona żywność jedzona od najmłodszych lat powoduje też obniżenie ilorazu inteligencji! W okresie dojrzewania mózgu oraz rozwoju inteligencji warto jest dostarczyć wraz z dietą wszystkie niezbędne składniki odżywcze, witaminy i związki mineralne. Przekłada się to realnie na poziom inteligencji w wieku późniejszym. Dzieci karmione dużą ilością przetworzonych produktów od trzeciego roku życia, miały niższe wyniki w teście na inteligencję w wieku lat ośmiu. Natomiast dzieci, które spożywały dużo warzyw, owoców oraz mało przetworzonej żywności, miały wyższe wyniki w teście w porównaniu z grupą wcześniejszą. Najbardziej zasobne w kwasy tłuszczowe trans są utwardzone tłuszcze roślinne, szczególnie cukiernicze, a więc wszelkiego rodzaju słodycze, ciasteczka, pączki, czekolady, chipsy, krakersy, frytki, biszkopty oraz produkty instant.

Przepisy

Sałatka kreteńska - Pozytywnie wpływa na serce
Składniki: cukinia, kilka ziemniaków, papryka zielona, mięsiste pomidory, ogórek, kostka twardego sera koziego, czarne oliwki z pestką oregano, suche pieczywo lub sucharki, oliwa extra virgin.

Przygotowanie
Cukinię kroimy w grubsze półplasterki i podduszamy na suchej patelni pod przykryciem przez około 5 min. Ziemniaki kroimy w ćwiartki i gotujemy w małej ilości wody. Pozostałe warzywa kroimy lekko niedbale w większe części. Na spodzie talerza układamy sucharki, na to warzywa. Na końcu dodajemy oliwki, układając plaster sera i skrapiając odpowiednio oliwą. Do dekoracji można użyć kilku gałązek świeżego oregano.

Owsiane ciasteczka czekoladowe - Idealne na stresowe sytuacje
Składniki: ¼ szklanki mleka, ¼ szklanki masła, ¼ szklanki mleka kokosowego, ⅔ szklanki daktyli,  3 łyżki kakao, garstka pestek słonecznika, garstka orzechów laskowych, 1½ szklanki płatków owsianych, szczypta soli.

Przygotowanie
Daktyle zalewamy wrzątkiem i odstawiamy na kilka minut. Następnie kroimy je drobno. Podgrzewamy mleko z wodą pozostałą po daktylach, masłem, kakao i daktylami. Orzechy laskowe wkładamy do lnianej ściereczki i kruszymy je. Orzechy, pestki oraz płatki dodajemy do gorącego mleka. Dobrze mieszamy, dodajemy szczyptę soli i po chwili nakładamy łyżką masę na blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Blachę odstawiamy do zastygnięcia do lodówki na 30 min. Jest to przepis, który bardzo dobrze uzupełnia magnez.