Podziel się swoim 1,5% podatku na wsparcie mediów Strefy Wolnego Słowa. Dziękujemy za solidarność! Dowiedz się więcej »

Rekordowy wynik komunikacji miejskiej

Warszawski Transport Publiczny po raz kolejny zanotował wzrost liczby pasażerów. Stołeczna komunikacja miejska przewiozła 1,183 mld pasażerów w Warszawie i stołecznej aglomeracji. To prawie 40 mln osób więcej niż w 2017 roku.

Zdjęcie ilustracyjne
flikr.com/Janusz Jakubowski/CC BY-SA 2.0

"Coraz więcej osób wybiera tramwaje, autobusy, pociągi i metro dojeżdżając codziennie do pracy, szkoły czy na studia. Według szacunków ZTM, w zeszłym roku było ich 1 183 861 117"

- podaje w komunikacie instytucja.

Jak zawraca uwagę ZTM, Warszawski Transport Publiczny jest coraz popularniejszy. Wynika to m.in. z inwestycji w infrastrukturę i nowe pojazdy. Jako powody wzrostu pasażerów ZTM wymienia także obniżenia od 1 czerwca 2017 r. cen biletów 30- i 90-dniowych obowiązujących w I i II strefie biletowej, wprowadzenie od 1 września 2017 r. tzw.

Karty Ucznia, rozszerzenie od 1 września 2018 oferty Warszawa+, zmiany od 1 września 2018 r. w Bilecie Warszawiaka (bilety ważne w I i II strefie w cenie dotychczasowych biletów jednostrefowych), czy rozszerzenie I strefy biletowej o Łomianki, Konstancin-Jeziornę oraz Izabelin, a II strefy biletowej o Czosnów.

"Ogromne było także znaczenie ciągłego rozwoju sieci sprzedaży. Wspomnieć należy również o Agencie Mobilności – ofercie skierowanej do firm, które współfinansują bilety swoim pracownikom (18 umów podpisanych)"

- podkreśla ZTM powody dla których pasażerowie wybrali komunikację miejską.

W 2018 r. aż 51,4 proc. wszystkich pasażerów wybrało transport autobusowy, czyli ponad 608,1 mln przejazdów. Oznacza to 3 proc. wzrost w porównaniu z 2017 r. czyli o ponad 17 mln osób. Miejskie Zakłady Autobusowe oraz prywatni przewoźnicy używali 1800 autobusów, jeżdżących na łącznie 307 liniach (zwykłych, przyspieszonych, ekspresowych, strefowych, lokalnych i nocnych).

Z tramwajów w zeszłym roku skorzystało 24,2 proc. podróżnych (286,5 mln przejazdów). To więcej o ponad 17 mln pasażerów (6 proc.) niż w 2017 r. W ramach Warszawskiego Transportu Publicznego na 25 liniach jeździ prawie 530 tramwajów i składów tramwajowych (w tym 311 wagonów niskopodłogowych).

Metrem wykonano natomiast 19,8 proc. przejazdów. I i II linia łącznie przewiozły niemal 234,6 mln pasażerów. Dla porównania – w 2017 r. było ich 224,8 mln. Oznacza to, że w 2018 r. wzrost liczby osób jeżdżących podziemną koleją na poziomie ok. 4 proc. (prawie 10 mln pasażerów więcej). "Podziemna kolej na obu liniach wykorzystuje 75 sześciowagonowych składów" - przypomina ZTM.

Jak zwraca uwagę instytucja, mniej osób, w porównaniu z 2017 r., skorzystało z pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej - ponad 18,9 mln pasażerów. Liczba ta stanowi 1,6 proc. wszystkich przejazdów w 2018 r. W 2017 r. SKM przewiozła ok. 23,1 mln pasażerów. Oznacza to spadek o 18 proc. Powodem były m.in. zeszłoroczne remonty infrastruktury kolejowej i związane z tym skrócenie tras.

ZTM zwraca uwagę, że w statystykach WTP uwzględniono także inne kolejowe podróże w stołecznej aglomeracji, wykonane w ramach Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD. Było ich łącznie ponad 35,7 mln (ok. 3 proc. wszystkich przejazdów). W ramach wspomnianej oferty biletowej Koleje Mazowieckie przewiozły w 2018 r. ok. 30,9 mln osób, a Warszawska Kolej Dojazdowa – ponad 4,7 mln pasażerów. W przypadku KM również nastąpił spadek (ok. 3 proc.) w porównaniu do 2017 r. Wówczas z usług samorządowego przewoźnika skorzystało w stołecznej aglomeracji 32 mln pasażerów. W tych liczba także widać wpływ remontów torów na liczbę podróżnych. Wzrost zanotowała natomiast Warszawska Kolej Dojazdowa – w 2017 r. jej pociągami przewieziono 4,1 mln osób korzystających ze wspólnego biletu. Oznacza to, że przewoźnik zanotował w 2018 r. wzrost na poziomie 14 proc.

Jak podkreśla ZTM, w 2018 r. na zakup usług przewozowych miasto wydało ponad 2,6 mld zł. Przewoźnicy wykonali pracę przewozową na poziomie 234,4 mln wozokilometrów. Największą – Miejskie Zakłady Autobusowe (89,6 mln wzkm za 882,7 mln zł). Następne były Tramwaje Warszawskie (prawie 52,8 mln wzkm za 702,6 mln zł), prywatni przewoźnicy autobusowi (36,5 mln wzkm za 236,7 mln zł), Metro Warszawskie (35,6 mln wzkm za 465,6 mln zł), Szybka Kolej Miejska (13,8 mln wzkm za 145,2 mln zł) oraz Koleje Mazowieckie i Warszawska Kolej Dojazdowa (łącznie 5,9 mln pockm w ramach Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD za 177 mln zł).

 



Źródło: niezalezna.pl, pap

 

prenumerata.swsmedia.pl

Telewizja Republika

sklep.gazetapolska.pl

Wspieraj Fundację Niezależne Media

Chcesz skomentować tekst? Udostępnij treść i skomentuj w mediach społecznościowych.
redakcja
Wczytuję ocenę...
Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo