Siemię lniane posiada bogate właściwości zdrowotne

/ Jai79

  

Szerokie działanie terapeutyczne siemienia obejmuje takie problemy zdrowotne jak: zaparcia, zaburzone trawienie, nadciśnienie, podwyższony poziom cholesterolu, choroby układu krążenia, podwyższony cukier we krwi, choroby prostaty, niekorzystne skutki menopauzy.

Błonnik pokarmowy
W siemieniu występują obie frakcje błonnika pokarmowego: nierozpuszczalne i rozpuszczalne w wodzie.
Pierwszy nierozpuszczalny w wodzie czyści jelita, znacznie skracając czas przejścia masy kałowej. Dlatego siemię lniane jest pomocne w leczeniu zaparć. Drugi rozpuszczalny w wodzie, obniża poziom cholesterolu i reguluje poziom glukozy we krwi. Powstały po rozpuszczeniu w wodzie kleik wyściela błonę śluzową przewodu pokarmowego, chroniąc ją przed działaniem kwasów żołądkowych, jest więc pomocny w leczeniu wrzodów żołądka i refluksu.
Przy spożywaniu siemienia należy dużo pić - minimum dwa litry dziennie, najlepiej czystej wody. O niezwykłych zaletach zdrowotnych siemienia w swojej książce pt. „Super Żywność, czyli superfoods po polsku” pisze dietetyk Małgorzata Różańska. 

Lignany
Len jest najbogatszy w te substancje. Zawiera aż do 800 razy więcej lignanów niż inne pokarmy roślinne! 
Lignany regulują gospodarkę hormonalną  zmniejszając ryzyko powstania i wzrost nowotworów, zwłaszcza piersi i gruczołu krokowego. Z uwagi na to, że lignany są rozpuszczalne w wodzie a nie w tłuszczu, olej lniany jest ich pozbawiony.

Tłuszcz
Siemię lniane składa się w 35–40% z lipidów i jest jednym z najbogatszych roślinnych źródeł kwasów tłuszczowych omega-3. Ich głównym przedstawicielem jest kwas alfa-linolenowy (ALA). Zaburzony stosunek między kwasami tłuszczowymi skutkuje przewagą procesów zapalnych nad przeciwzapalnymi. Stosunek kwasów omega-6 do omega-3 w nasionach lnu jest bardzo korzystny i wynosi 0,3:1. W dietach wegetariańskich kwas tłuszczowy ALA jest wyłącznym źródłem tłuszczu omega-3. 

Białko prawie idealne
Len dostarcza białka wysokiej jakości, choć nie całkiem kompletnego. Zawartość białek w nasionach lnu waha się między 20% a 30%. Białko lnu zjedzone w jednym posiłku z produktami mlecznymi tworzy już kompletne białko. Siemię lniane zawiera również bioaktywne peptydy uznane za czynniki obniżające ryzyko w chorobach układu sercowo-naczyniowego.

Minerały i witaminy
Nasiona są bogatym źródłem minerałów, zwłaszcza fosforu (650 mg/100 g), magnezu (350–431 mg/100 g), wapnia (236–250 mg/100 g), żelaza, manganu i cynku. Mają bardzo małą ilość odpowiedzialnego za nadciśnienie sodu (27 mg/100 g). Nasionka lnu zawierają w sobie dużą ilość potasu, który chroni przed wysokim ciśnieniem krwi i udarem mózgu. Siemię lniane  zawiera  również wiele witamin: rozpuszczalne w wodzie (B1 i kwas foliowy) oraz rozpuszczalne w tłuszczach – głownie beta-karoten i witaminę E. Zapewniają one ochronę przed utlenieniem białka i tłuszczu oraz przyczyniają się do wydalania sodu z moczem, co mniejsza ryzyko nadciśnienia.

Profilaktyka chorób sercowo-naczyniowych
Dieta wzbogacona w siemię lniane daje korzystne efekty w postaci obniżenia cholesterolu całkowitego, cholesterolu LDL oraz trójglicerydów. Błonnik rozpuszczalny zawarty w siemieniu lnianym wiąże kwasy żółciowe i usuwa je z jelit, redukując krążenie jelitowo-wątrobowe. Dodatkowo spożywany cholesterol jest wtedy wiązany przez włókno (błonnik) i usuwany z organizmu podczas wypróżnień. 
Kwas alfa-linolenowy (ALA) zmniejszając występowanie blaszki miażdżycowej w obrębie tętnic szyjnych chroni przed chorobami serca i naczyń krwionośnych. Działanie wspomagające można zaobserwować przy spożywaniu 40 g  tj. 5 łyżeczek zmielonych nasion lnu, które powinny być spożyte w 3 porcjach w ciągu dnia.

Wpływ na nadciśnienie
Działanie nasion lnu obniża ciśnienie tętnicze krwi. Najlepsze rezultaty osiąga się przy spożywaniu całych nasion lnu przez okres dłuższy niż 12 tygodni. 

Łagodzenie objawów menopauzy
Wczesne objawy menopauzy to: uderzenia gorąca i nadmierna potliwość. Kolejnym następstwem menopauzy jest wzrost ryzyka osteoporozy. Lignany zawarte w nasionach przeciwdziałają uciążliwym objawom menopauzy, obniżają  ryzyko rozwoju nowotworów, m.in. raka piersi i jajnika. Podanie 40 g dziennie siemienia lnianego wpływa na poprawę samopoczucia kobiet we wczesnym okresie menopauzy.

Zwykłe czy odtłuszczone?
Siemię odtłuszczone jest pozbawione bardzo cennych tłuszczów omega-3, lepiej używać  nieodtłuszczonego. Zmielone siemię przechowujemy w lodowce w zamkniętym pudełeczku. Można je dodać do wielu potraw np.: do owsianki, omletu, sałatek, koktajli, zup, sosów, panierki, jogurtów, deserów, do pieczenia chleba, bułek, ciast, ciasteczek.

Składniki antyodżywcze
Siemię lniane zawiera także składniki antyodżywcze, np. kwas fitynowy (utrudniający przyswajanie niektórych składników mineralnych), inhibitory trypsyny (ograniczają trawienie i wchłanianie białek), glikozydy cyjanogenne (zjedzone w dużych ilościach mogące powodować zatrucie). Dzienna porcja do 50 g na dobę surowego siemienia lnianego jest całkowicie bezpieczna. 

Przepisy 

Zupa warzywna z siemieniem lnianym
Składniki na 4 porcje: 1 łyżka masła,1 mała cebula (50 g), 4 szklanki (1 litr) bulionu warzywnego, 1 marchew (50 g), 1 średni pomidor (120 g), ½ papryki (70 g), 100 g brokułów podzielonych na małe różyczki, 1 łyżka zmielonych nasion lnu, 3 łyżki rozdrobnionej natki pietruszki lub innej zieleniny, sól, pieprz.

Przygotowanie

Cebulę posiekać. W garnku o grubym dnie rozpuścić masło, lekko zeszklić cebulę. Dodać pomidora przekrojonego na 4 części i posiekaną paprykę. Smażyć aż pomidor puści sok. Zalać wrzącym bulionem i doprowadzić na wolnym ogniu do wrzenia. Po zagotowaniu wrzucić kostkę z marchewki i podzielone na różyczki brokuły. Gotować pod przykryciem na wolnym ogniu, około 15 minut. Po tym czasie dodać siemię lniane, odstawić garnek z ognia i dokładnie mieszać około minuty. Doprawić do smaku. Przed podaniem posypać obficie posiekaną natką pietruszki.

Placki z cukinii i marchewki z siemieniem lnianym
Składniki na 4 porcje: 1 duża lub 2 małe zielone cukinie (750 g),  2 marchewki (100 g), 1 łyżka zmielonego siemienia lnianego,  sól, świeżo zmielony pieprz, 1/2 szklanki płatków owsianych, olej do smażenia, np. ryżowy, z pestek dyni, wcześniej lekko podprażone na suchej, rozgrzanej patelni  pomidory.

Przygotowanie

Umyć dokładnie cukinię, obciąć końce i zetrzeć na tarce jarzynowej, przełożyć do dużej miski, posolić i odstawić na około 5–10 minut. Obrać i zetrzeć na tarce jarzynowej marchewki. Cukinię odcisnąć dłońmi z nadmiaru płynu. Dodać do miski startą marchewkę, zmielone siemię lniane  oraz płatki owsiane. Dokładnie wymieszać wszystkie składniki. Doprawić  grubo zmielonym pieprzem i wymieszać. Na patelni rozgrzać niewielką ilość oleju. Placki nałożyć na patelnię łyżką, formować placuszki, rozgniatając masę łyżką. Smażyć z obu stron aż się zrumienią. Wyłożyć na talerz i odcisnąć ręcznikiem papierowym z nadmiaru tłuszczu. Podawać posypane uprażonymi pestkami dyni,  wraz ze świeżymi warzywami, na przykład pomidorami.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Minister przypomina: Od 1 lipca można składać wnioski o świadczenie "Dobry start"

Dobry Start / mat. pras.

  

Od 1 lipca drogą online można składać wnioski o wypłatę wyprawki szkolnej w wysokości 300 zł w ramach programu "Dobry start". Wnioski w formie papierowej będą przyjmowane od 1 sierpnia - powiedziała szefowa MRPiPS Bożena Borys-Szopa. Program obejmuje wsparciem 4,6 mln uczniów.

W tym roku, podobnie jak w roku poprzednim, rodzice i opiekunowie uczących się dzieci do 20 r. życia (w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami – do 24 r. życia) będą mogli składać wnioski o jednorazowe świadczenie w ramach programu "Dobry start".

Jak przypomniała minister Borys-Szopa, wnioski o tzw. wyprawkę szkolną będzie można składać od 1 lipca za pośrednictwem internetu, a od 1 sierpnia - drogą tradycyjną.

"Cały czas powtarzamy, że 1 lipca startuje składanie wniosków online o świadczenie +Rodzina 500 plus+ w nowej odsłonie, czyli obejmujące każde dziecko do 18. roku życia, również pierwsze i jedyne w rodzinie i pieczy zastępczej. Pragnę jednak przypomnieć i mocno podkreślić, że również od 1 lipca można składać za pośrednictwem internetu wnioski o tzw. wyprawkę szkolną, czyli +Dobry start+. I podobnie jak w przypadku +500 plus+, wnioski drogą tradycyjną będzie można składać od 1 sierpnia"

- powiedziała Borys-Szopa.

Jeśli kompletny wniosek wpłynie w lipcu lub w sierpniu, wówczas świadczenie zostanie wypłacone nie później niż do końca września (a nawet przed rozpoczęciem roku szkolnego). W przypadku wniosków składanych w późniejszym terminie, świadczenie będzie wypłacane do dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku.

"Początek roku szkolnego, zwłaszcza przy większej liczbie dzieci, to ogromny wydatek dla domowego budżetu. Wyprawka szkolna to zwykle lekko licząc kilkaset złotych. Program +Dobry start+ powstał po to, by odciążyć rodziców w tym trudnym okresie, to inwestycja w edukację polskich dzieci. Inwestycja niezwykle ważna i potrzebna" - podkreśliła minister rodziny.

Wskazała, że w 2018 r., czyli pierwszym roku działania programu, wypłacono łącznie 4 353 267 świadczeń "Dobry start". W ubiegłym roku program kosztował 1 305 679 432 zł. Zgodnie z szacunkami, w 2019 r. program będzie kosztował 1,442 mld zł.

"Nie mamy wątpliwości, że są to dobrze wydane pieniądze. Wspieranie rodzin to jeden z najważniejszych celów naszego rządu. +Dobry start+ jest tego dobrym przykładem"

- podkreśliła szefowa MRPiPS.

Świadczenia z programu "Dobry start" mogą się łączyć ze świadczeniami wypłacanymi z programu "500 plus". Nie przysługują jednak "z urzędu". Wniosek można złożyć w tych samych instytucjach, co wniosek o 500 plus, czyli w urzędzie miasta lub gminy, ośrodku pomocy społecznej lub innej jednostce wyznaczonej w gminie (np. w centrum świadczeń). Wnioski o świadczenie dla dzieci przebywających w pieczy zastępczej są z kolei przyjmowane przez powiatowe centra pomocy rodzinie. Termin składania wniosków upływa 30 listopada. Z programu będzie mogło skorzystać 4,6 mln dzieci.

Świadczenie "Dobry start" nie przysługuje na dzieci uczęszczające do przedszkola oraz dzieci realizujące roczne przygotowania przedszkolne w tzw. zerówce w przedszkolu lub szkole. Nie obejmuje także studentów, uczniów szkół policealnych i uczniów szkół dla dorosłych.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, PAP


Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl