Bronił prawdy o Katyniu – János Esterházy

János Esterházy

  

Esterházy był w latach 30. XX w. działaczem mniejszości węgierskiej na Słowacji i w Czechosłowacji, politykiem i posłem, przewodniczącym Krajowej Partii Chrześcijańsko-Socjalistycznej, a potem Zjednoczonej Partii Węgierskiej. W 1938 r. założył Partię Węgierską na Słowacji. Jego matka Elżbieta była z pochodzenia Polką, córką hr. Stanisława Tarnowskiego. Po klęsce wrześniowej 1939 r. Esterházy pomagał polskim żołnierzom w przedostaniu się na Węgry. Przez całą wojnę udzielał również pomocy Słowakom i Żydom, a w 1942 r. głosował w słowackim parlamencie przeciwko ich deportacji do obozów koncentracyjnych.

Po wojnie János Esterházy został wydany przez Gustawa Husaka w ręce NKWD. Przewieziono go na Łubiankę, gdzie przez cztery miesiące był brutalnie przesłuchiwany. Został skazany na 10 lat łagru. W tym samym czasie słowacki sąd skazał go zaocznie na karę śmierci. Wrócił na Słowację w 1949 r. Karę śmierci zamieniono na dożywocie. Zmarł wskutek wycieńczenia i chorób w więzieniu o zaostrzonym rygorze w Mírovie w 1957 r.

Właśnie trwa proces beatyfikacyjny Sługi Bożego Jánosa Esterházego. W Krakowie zaprzysiężeni zostali członkowie Komisji Historycznej. Jej przewodniczącym został dr hab. Arkadiusz Adamczyk z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. W skład Komisji weszli także: dyrektor Instytutu Węgierskiego w Bratysławie dr Imre Molnar, sekretarz Episkopatu Słowacji dr Dariusz Żuk-Olszewski, dr Soós Viktor Attila z węgierskiego Komitetu Pamięci Narodowego oraz kanclerz Uniwersytetu Ekonomicznego w Pradze dr Andrzej Toth. Wszyscy oni złożyli przysięgę, że będą wiernie wypełniać powierzone im zadania i dochowają tajemnicy. W uroczystości, która odbyła się w kaplicy Domu Biskupów Krakowskich przy Franciszkańskiej 3 uczestniczyli: sekretarz stanu w Urzędzie Premiera Węgier ds. Kościołów, Mniejszości Narodowych i Spraw Obywatelskich Miklós Soltész i konsul generalna Węgier w Krakowie Adrienne Koermendy.

Metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski mówił, że

życie każdego z nas ma być odbiciem światłości Chrystusa. Takim światłem w czasach bardzo trudnych dla Europy Środkowo-Wschodniej był János Esterházy. Swoim życiem uobecniał, co to znaczy być świadkiem Chrystusa i znakiem jego krzyża.

Postulator procesu o. Paweł Cebula powiedział, że tym, co charakteryzowało Jánosa Esterházego była wierność Ewangelii i prawdzie.

Zawsze odważnie stawał w obronie Ewangelii i prawdy. Widać to wyraźnie w akcie oskarżenia z Moskwy, że jednym z powodów skazania go była obrona prawdy o Katyniu. János przez lata umierał w mękach na gruźlicę, a mimo to zawsze modlił się za swoich prześladowców, którzy robili mu nadzieję, że opuści więzienie na mocy amnestii. Inni wychodzili, on zostawał.

– dodał.

Musimy zgromadzić świadectwa pozostawione przez samego Sługę Bożego Jánosa Esterházego i zebrać pisemne relacje jego najbliższych, m.in. sióstr Maryszki i Luizy, oraz relacje tych osób, które działały z nim w polityce oraz współwięźniów. Bardzo ważne będą wszelkie dokumenty wytworzone przez Służbę Bezpieczeństwa i jego oprawców. Do części z nich – tych w Moskwie – pewnie nie będziemy mieć dostępu.

– stwierdził przewodniczący Komisji Historycznej dr hab. Arkadiusz Adamczyk.

Esterházy za niesienie pomocy polskim uchodźcom w czasie II wojny światowej został pośmiertnie odznaczony w 2009 r. przez prezydenta Lecha Kaczyńskiego Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: dzieje.pl
Tagi

Wczytuję komentarze...

Na autostradzie A2 nie trzeba będzie zwalniać

Autostrada A2 / By smuzew from ?ód?, Poland - Autostrada A2, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3501965

  

Od wtorku na autostradzie A2 w rejonie Pruszkowa nie trzeba będzie zwalniać, by przejechać przez nieczynny Punkt Poboru Opłat. Kierowcy będą mogli przejechać na wprost, dwoma pasami ruchu w każdą stronę, z dozwoloną prędkością do 140 km/h - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

"Obiecaliśmy zakończenie prac likwidacji bramek do końca czerwca, dzięki sprawnej pracy odcinek będzie przejezdny wcześniej, przed wakacjami"

- powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas uroczystości otwarcia przejezdności tego odcinka.

P.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski dodał, że "procedura udostępniania kierowcom tego odcinka potrwa do późnych godzin nocnych tak, aby rano kierowcy mogli swobodnie poruszać się dwoma pasami na wprost już w obu kierunkach na tym odcinku autostrady A2".

"Najpierw uruchomimy ruch w kierunku Warszawy, a następnie Łodzi"

- powiedział.

Prace związane z likwidacją bramek do poboru opłat na autostradzie A2 trwały od połowy marca tego roku. Ich rozpoczęcie zapowiedział w grudniu ubiegłego roku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Minister wyjaśniał wtedy, że nieczynny Punkt Poboru Opłat powoduje zakłócenia w płynności ruchu.

Na PPO Pruszków rozebrano jedenaście wysp segregacyjnych i została wyremontowana nawierzchnia betonowa. Prace związane z rozbiórką były prowadzone w centralnej części PPO i nie powodowały utrudnień w ruchu, który odbywał się dwoma skrajnymi pasami po obu stronach placu.

W przyszłości A2 między Warszawą a Łodzią będzie rozbudowana o trzeci pas. Obecnie trwa opracowanie dokumentacji. W marcu 2019 r. zostały podpisane umowy na opracowanie elementów koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej dla poszerzenia o dodatkowe pasy ruchu autostrady A2 na odcinku węzeł Łódź Północ - węzeł Konotopa.

Rozbudowa autostrady A2 od Łodzi do Warszawy będzie polegać na dobudowie trzeciego pasa ruchu od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków, a na odcinku węzeł Pruszków - węzeł Konotopa czwartego pasa ruchu. Dobudowa będzie realizowana po wewnętrznych stronach obu jezdni autostrady A2, z wykorzystaniem szerokiego pasa rozdziału przewidzianego podczas budowy autostrady pod przyszłe poszerzenie. Inwestycja pozwoli na dostosowanie parametrów technicznych autostrady A2 do istniejącego i prognozowanego natężenia ruchu, zwiększenie przepustowości i usprawnienie połączenia drogowego pomiędzy Warszawą a Łodzią.

Prace przygotowawcze będą prowadzone do 2021 roku. Budowa dodatkowych pasów została przewidziana na okres nawet do 3 lat, z uwagi na to, że prace są planowane bez wyłączania odcinka z ruchu. Łączny koszt rozbudowy może wynieść ok. 600 mln zł.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl