Genialny projekt inż. Ernesta Malinowskiego

Ernest Malinowski / polona.pl

  

Centralna Kolej Transandyjska była przez ponad 100 lat najwyżej położoną kolej na świecie. Została zaprojektowana i wybudowana pod kierownictwem polskiego inżyniera Ernesta Malinowskiego. W chwili otwarcia, w latach 70. XIX w., była szczytowym osiągnięciem ówczesnej techniki. Najwyższy jej punkt osiągnął wysokość prawie 5000 m. n.p.m. Rekord ten został pobity dopiero po oddaniu do użytku Kolei Tybetańskiej w 1984 roku.

Kolej powstała, by połączyć Limę z bogatym w minerały regionem Cerro de Pasco i żyzną doliną Jauja, celem transportu bogactw z górskich rejonów Peru do portu w Limie. Niemożliwe stało się możliwe. Ernest Malinowski podjął się zaprojektowania konstrukcji całej linii kolejowej i nadzorowania jej budowy. Ogółem na całej trasie z Limy do La Oroya wykuto 63 tunele o długości ponad 6000 m, wybudowano 61 mostów i wiaduktów o łącznej długości ok. 2 km i wykonano 10 nawrotów, czyli zmian czoła pociągu.

Najbardziej znany jest wybudowany w 1872 roku wiadukt  Verrugas – najdłuższy na trasie, ma ok. 200 m – łączący brzegi wąwozu o tej samej nazwie. Opiera się na trzech filarach ze stalowych kratownic, z których najwyższy ma prawie 77 m. Natomiast przez zachodnie stoki Kordylierów prowadzą liczne tunele, ostre łuki i spadki oraz podwójne zmiany kierunku jazdy. Na tym dystansie zostały pobite różne ówczesne „kolejowe” rekordy: najdłuższy tunel (1177 m), usytuowany najwyżej na świecie (4781 m n.p.m.), najwyżej położony węzeł kolejowy na świecie (4818 m n.p.m.).

W setną rocznicę śmierci Ernesta Malinowskiego na przełęczy Ticlio postawiono pomnik. W granicie przywiezionym ze Strzegomia wyryto godło Peru i Polski oraz napis w dwóch językach – po hiszpańsku i polsku:

Inżynier Polski, Patriota Peruwiański, Bohater obrony Callao 1866, projektant i budowniczy Centralnej Kolei Transandyjskiej.

Powyżej, na kamiennym kole wieńczącym pomnik, widnieje płaskorzeźba z brązu z wizerunkiem Ernesta Malinowskiego.

O polskim dziedzictwie kulturowym poza granicami kraju można dowiedzieć się więcej na stronie Instytutu Polonika www.polonika.pl

 

 

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: polonika.pl
Tagi

Wczytuję komentarze...

Na autostradzie A2 nie trzeba będzie zwalniać

Autostrada A2 / By smuzew from ?ód?, Poland - Autostrada A2, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3501965

  

Od wtorku na autostradzie A2 w rejonie Pruszkowa nie trzeba będzie zwalniać, by przejechać przez nieczynny Punkt Poboru Opłat. Kierowcy będą mogli przejechać na wprost, dwoma pasami ruchu w każdą stronę, z dozwoloną prędkością do 140 km/h - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

"Obiecaliśmy zakończenie prac likwidacji bramek do końca czerwca, dzięki sprawnej pracy odcinek będzie przejezdny wcześniej, przed wakacjami"

- powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas uroczystości otwarcia przejezdności tego odcinka.

P.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski dodał, że "procedura udostępniania kierowcom tego odcinka potrwa do późnych godzin nocnych tak, aby rano kierowcy mogli swobodnie poruszać się dwoma pasami na wprost już w obu kierunkach na tym odcinku autostrady A2".

"Najpierw uruchomimy ruch w kierunku Warszawy, a następnie Łodzi"

- powiedział.

Prace związane z likwidacją bramek do poboru opłat na autostradzie A2 trwały od połowy marca tego roku. Ich rozpoczęcie zapowiedział w grudniu ubiegłego roku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Minister wyjaśniał wtedy, że nieczynny Punkt Poboru Opłat powoduje zakłócenia w płynności ruchu.

Na PPO Pruszków rozebrano jedenaście wysp segregacyjnych i została wyremontowana nawierzchnia betonowa. Prace związane z rozbiórką były prowadzone w centralnej części PPO i nie powodowały utrudnień w ruchu, który odbywał się dwoma skrajnymi pasami po obu stronach placu.

W przyszłości A2 między Warszawą a Łodzią będzie rozbudowana o trzeci pas. Obecnie trwa opracowanie dokumentacji. W marcu 2019 r. zostały podpisane umowy na opracowanie elementów koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej dla poszerzenia o dodatkowe pasy ruchu autostrady A2 na odcinku węzeł Łódź Północ - węzeł Konotopa.

Rozbudowa autostrady A2 od Łodzi do Warszawy będzie polegać na dobudowie trzeciego pasa ruchu od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków, a na odcinku węzeł Pruszków - węzeł Konotopa czwartego pasa ruchu. Dobudowa będzie realizowana po wewnętrznych stronach obu jezdni autostrady A2, z wykorzystaniem szerokiego pasa rozdziału przewidzianego podczas budowy autostrady pod przyszłe poszerzenie. Inwestycja pozwoli na dostosowanie parametrów technicznych autostrady A2 do istniejącego i prognozowanego natężenia ruchu, zwiększenie przepustowości i usprawnienie połączenia drogowego pomiędzy Warszawą a Łodzią.

Prace przygotowawcze będą prowadzone do 2021 roku. Budowa dodatkowych pasów została przewidziana na okres nawet do 3 lat, z uwagi na to, że prace są planowane bez wyłączania odcinka z ruchu. Łączny koszt rozbudowy może wynieść ok. 600 mln zł.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl