Jak radzić sobie z zimowym zaburzeniem nastroju?

/ mohamed_hassan

  

Przy pochmurnych i krótkich dniach większość z nas odczuwa gorsze samopoczucie. Może to prowadzić do większej ospałości, trudności z koncentracją, poczucia przygnębienia i smutku. Co zrobić by opanować tę sytuację?

Przyczyny zaburzenia nastroju

Pierwszym czynnikiem jest zachowanie naszego mózgu, który rozpoznaje czy jest noc lub dzień w  zależności od ilości światła. Dlatego inaczej pracuje w nocy i w dzień . Próg jasności, na który reaguje zależy od wrażliwości siatkówki, która jest cechą wrodzoną. Większości ludzi wystarczy słabe światło, aby mózg mógł przedstawić się na tryb dzienny. Jest jednak około 10% ludzi, którzy potrzebują mocniejszego sygnału do przestawienia się na działanie dzienne. Wtedy w pochmurne zimowe dni mogą pojawiać się kłopoty ze wstaniem, z gorszym samopoczuciem i funkcjonowaniem. Jest to sezonowe zaburzenie nastroju.

Drugim czynnikiem jest interpretacja zaistniałej sytuacji. Ludzie o silnej i zdrowej psychice, z pogodnym charakterem przyjmują do wiadomości, że zimą są bardziej ospali i mniej sprawni, i uczą się sobie z tym radzić. Ludzie ze słabszą psychiką, z pesymistycznym nastawieniem, nadwrażliwi, często źle interpretują tą sytuację, wyciągają niesłuszne wnioski. Zaczynają negatywnie myśleć o sobie, są zasmuceni i przygnębieni swoimi reakcjami. To przekonanie utrwala się w nich, prowadząc do mocnego obniżenia nastroju a nawet depresji. Nasze samopoczucie zależy od naszych wewnętrznych przekonań i poprawnego myślenia.

Objawy sezonowego zaburzenia nastroju: nadmierna senność, spowolnienie, zmniejszenie energii, zwiększone poczucie zmęczenia, zaburzenia koncentracji, trudności w pracy umysłowej, smutek, czasami myśli samobójcze. Może występować zwiększony apetyt, szczególnie na słodycze. 

Co pomaga? 

Więcej światła
Fototerapia  poprawia koncentrację, sprawia mniejszą senność, poprawia sprawność fizyczną i psychiczną. Można odsłonić okna, użyć specjalnej lampy (widmo światła w zakresie niebiesko-zielonym i moc od 2,5 tys. do 10 tys. luksów) lub wybrać się do solarium. Można wybrać się na dwugodzinny spacer przy słonecznej pogodzie. Najlepiej robić to rano.

Więcej ruchu
Aktywność fizyczna zimą daje więcej korzyści niż latem - wzmaga produkcję ciał odpornościowych, poprawia dotlenienie mózgu, przyczynia się do wzrostu ilości endorfin, które poprawiają nastój. Zimne powietrze wzmaga lepszą przemianę materii dla utrzymania właściwej temperatury ciała. Aktywność fizyczna rozładowuje napięcie psychiczne.

Więcej przyjemnych zapachów
Aromaterapia - wiele zapachów między innymi cynamonu, pomarańczy, grejpfruta albo mandarynki poprawia nastrój. Można zapalić pachnącą świecę, rozpylić wodę z dodatkiem olejku, użyć specjalnego kominka do aromaterapii. Samopoczucie może poprawić pachnąca kąpiel.

Więcej zdrowego tłuszczu   
O tej porze roku istnieje większe zapotrzebowanie na energię, aby wyrównać bilans cieplny. Dobrym pomysłem jest zmiana diety np. zwiększenie ilości spożywania tłustych ryb morskich. Zdrowy tłuszcz w nich zawarty dostarczy kwasów omega-3 potrzebnych dla dobrego funkcjonowania oczu, kości, serca i mózgu. Można też stosować suplementy diety: tran (wyciąg z wątroby ryby) albo kapsułki omega-3, które wzmacniają odporność, zapobiegają rozwojowi miażdżycy, reumatyzmu.

Więcej gorzkiej czekolady (w rozsądnych ilościach)
Gorzka czekolada (powyżej 70% kakao) zawiera mnóstwo antyoksydantów, dzięki temu zapobiega miażdżycy i zakrzepom, wzmacnia serce, mózg, dodaje energii, filtruje nerki i łagodzi kaszel, zwiększa wydzielanie żółci. Czekolada ma jedyną wadę: zawiera dużo kalorii, jednak kostka lub dwie, nie wpłyną na nadwagę. 

Więcej ciepła 
Sauna w zimie to dobry pomysł, może dotlenić organizm (w upale szybciej oddychamy) i wzmocnić odporność (na skutek utraty wody gęstnieje krew i wówczas zaczyna się wzmożona produkcja ciał odpornościowych). Wysoka temperatura w saunie podnosi ciepłotę ciała o 2–3°C, a pod wpływem ciepła rozluźniają się mięśnie i uspokaja system nerwowy. W czasie jednej wizycie w saunie można spalić ok. 300 kcal.

Przeciwwskazania
Sauny powinni unikać chorzy na serce (mogą rzadko chodzić do sauny po konsultacji z lekarzem), cierpiący na trądzik czy żylaki, mający cerę naczyniową, kobiety w ciąży i podczas miesiączki, osoby z niewydolnością oddechową, skazą krwotoczną.

Więcej kolorów 
Barwy działają na cały organizm, poprawią samopoczucie. Kolory ciepłe takie jak czerwony i pomarańczowy - pobudzają aktywność, przyspieszają krążenie i podnoszą ciśnienie krwi, działają rozgrzewająco. Kolor złota dodaje energii, zielony relaksuje, granatowy, indygo i fiolet odprężają i zwiększają koncentrację.

Więcej uśmiechu 
Śmiech poprawia samopoczucie i ogólną kondycję. Pogłębia oddech i dotlenia mózg (śmiejąc się, pobieramy 3 razy więcej powietrza niż normalnie), pomaga w uwalnianiu endorfin. Hamuje wydzielanie adrenaliny i kortyzolu, co wpływa korzystnie na radzenie sobie ze stresem. Prowadzi do zwiększenia produkcji białych ciałek krwi, polepszając tym samym odporność organizmu. Śmiech wzmacnia przeponę i mięśnie brzucha przyśpieszając przemianę materii. Optymizm i pogodne usposobienie dobrze wpływają na zdrowie i długość życia, pokonywanie trudności. Staraj się uśmiechać z początkiem i końcem dnia. 

Więcej dobrych relacji
Zimowy czas to dobra pora na nadrobienie zaległości towarzyskich, pójście do teatru, kina, restauracji. Należy świadomie zarządzać relacjami i otaczać się ludźmi pogodnymi i pozytywnie nastawionymi do życia. 
 

 

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Uciekła z miejsca kolizji i zamknęła się w domu. Policjanci musieli sforsować drzwi

Zdjęcie ilustracyjne / pixabay.com/Pexels/creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.pl

  

Dyżurny krakowskiej policji odebrał w połowie ostatniego tygodnia zgłoszenie o kolizji dwóch pojazdów na ul. Królowej Jadwigi. Na miejsce natychmiast udała się załoga ruchu drogowego. Tam zgłaszający opowiedział mundurowym jak po zaparkowaniu swojego pojazdu marki Kia, zauważył inny pojazd tej samej marki wjeżdżający nagle na chodnik i z dużą prędkością zmierzający w jego kierunku. Widząc to, mężczyzna błyskawicznie odciągnął dwójkę swoich dzieci, dzięki czemu nie doszło do tragedii.

Pędzące auto uderzyło jednak w jego samochód, a sprawca bardzo szybko odjechał z miejsca. Poszkodowany mężczyzna zapamiętał wygląd osoby kierującej oraz markę i numery rejestracyjne pojazdu, dzięki czemu szybko udało się namierzyć właściciela oraz ustalić jego miejsce zamieszkania. Natychmiast udali się tam funkcjonariusze drogówki oraz policjanci z Komisariatu Policji IV w Krakowie. Pod ustalonym adresem mundurowi zastali 83-latka, który przekazał, że jest ojcem kobiety będącej właścicielką wskazanego pojazdu i wyłącznym użytkowaniem samochodu.

Mężczyzna jednak utrudniał funkcjonariuszom wykonywanie czynności służbowych, stwierdził, że nie wpuści ich na swoją posesję, ignorując tłumaczenia o odpowiedzialności karnej z tym związanej. Oświadczył ponadto, że córka nie wyjdzie do policjantów i zatrzasnął drzwi. Jako że wejście do budynku nie było możliwe, a kolejne próby przekonania do ich otwarcia drzwi okazały się bezskuteczne, na miejsce przybył ślusarz, który otworzył drzwi.

W środku policjanci zastali kobietę w stanie wskazującym na spożycie alkoholu, co potwierdziły przeprowadzone badania. 59-latka nie przyznała się do winy, tłumacząc, że nic nie pamięta ze względu na leki, które zażywa. Policyjni technicy zabezpieczyli ślady, a mundurowi wraz z podejrzaną udali się do komisariatu, gdzie okazało się, że była ona również pod wpływem środków odurzających. Kobiecie zatrzymane zostało prawo jazdy.

Za kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego kobiecie grozi kara grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl


Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl