Udana próba ciśnieniowa nowego kotła w Elektrowni Turów

Elektrownia Turów / pgegiek.pl

  

W Elektrowni Turów, należącej do PGE GiEK, spółki z Grupy Kapitałowej PGE, pomyślnie przeprowadzono próbę ciśnieniową kotła nowo budowanego bloku energetycznego. Wydarzeniu towarzyszyło symboliczne przybicie tabliczek znamionowych kotła.

Próba ciśnieniowa kotła, łącznie z powierzchniami grzewczymi oraz kilkusetmetrowymi rurami, ma za zadanie sprawdzić szczelność całej instalacji. Ponad 134 tysiące spawów musiało wytrzymać ekstremalne ciśnienie 543 barów, które jest porównywalne z ciśnieniem występującym na głębokości 5500 m pod poziomem morza. Próba szczelności kotła to jeden z najważniejszych momentów podczas budowy każdego bloku energetycznego. Zgłoszone do Polskiego Urzędu Dozoru Technicznego pozytywne zakończenie próby, pozwala na przejście z fazy prac montażowych w fazę rozruchu bloku.

Parametry techniczne nowego bloku spełnią z zapasem rygorystyczne wymagania ochrony środowiska dotyczące emisji, które wynikają z przepisów krajowych i dyrektyw unijnych. Po uruchomieniu, nowa jednostka będzie produkować energię, która wystarczy do zaspokojenia potrzeb ok. 1 mln gospodarstw domowych. Pracę bloku przewidziano na ok. 30 lat.

fot. pgegiek.pl

Wydarzeniu towarzyszyło symboliczne przybicie tabliczek znamionowych kotła. W uroczystości wzięli udział, m.in. Henryk Baranowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej, wiceprezesi zarządu PGE GiEK: Krzysztof Domagała oraz Stanisław Żuk, a także przedstawiciele konsorcjum realizującego projekt: Yasuo Fujitani, wiceprezes Mitsubishi Hitachi Power Systems, Thomas Bohner, prezes Mitsubishi Hitachi Power Systems Europe GmbH, Dariusz Blocher, prezes zarządu Budimex oraz Cesar Suarez, prezes Tecnicas Reunidas.

fot. pgegiek.pl

Uruchomienie nowego bloku o mocy 450 MW netto planowane jest na 2020 rok. Nowy blok energetyczny w Grupie Kapitałowej PGE zastąpi jednostki starszej generacji i, tym samym, znacząco wpłynie na poprawę bezpieczeństwa energetycznego Polski. Łączna moc pracujących siedmiu bloków Elektrowni Turów wynosić będzie ok. 2000 MW, co pozwoli nie tylko całkowicie odbudować moc elektrowni, ale także w ciągu kolejnych lat efektywnie zagospodarować dostępne złoża węgla w pobliskiej kopalni.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: pgegiek.pl
Tagi

Wczytuję komentarze...

Za parking w Krakowie zapłacimy więcej. Nie brakuje kontrowersji

Zdjęcie ilustracyjne / fot. pixabay.com

  

W Krakowie za parkowanie zapłacimy więcej. 6, 5 i 4 zł – takie opłaty za godzinę parkowania w Krakowie zaakceptowali dziś radni miejscy. Nowe stawki mają obowiązywać od 15 grudnia. Za ich przyjęciem zagłosowało 23 radnych, przeciw było 13. Strefa płatnego parkowania będzie też rozszerzona.

Klub PiS zgłosił wobec przyjętej uchwały wotum separatum. Szef klubu Włodzimierz Pietrus argumentował, że radni nie otrzymali analizy zapełnienia miejsc parkingowych na obszarach, o które poszerzana jest strefa, nie było opinii podmiotu, który zarządza drogami i mogło przy przygotowaniu uchwały dojść do konfliktu interesów.

Według pierwotnej propozycji Zarządu Transportu Publicznego opłaty za parkowanie w ścisłym centrum miały wzrosnąć z 3 zł do 9 zł; 7 lub 5 zł za pierwszą godzinę i być zróżnicowane w kolejnych godzinach w zależności od podstrefy, na które podzielona jest strefa płatnego parkowania w Krakowie. Stawki te wywołały gorącą dyskusję, a radni z różnych klubów wskazywali, że są one zbyt wysokie.

"Te stawki miały skłonić tych, którzy przyjeżdżają do strefy płatnego parkowania do kalkulacji, czy opłaca się im korzystać z samochodu. Mieliśmy nadzieję, że będzie więcej wolnych miejsc do parkowania. Zmasowana krytyka, z jaką spotkała się ta propozycja, skłoniła pana prezydenta do zmiany: w pierwszej podstrefie opłata za pierwszą i kolejne godziny wyniesie 6 zł, w drugiej 5 zł i w trzeciej 4 zł"

– powiedział w środę wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

"Ustępujemy pod siłą argumentów, ale muszę jasno i wyraźnie powiedzieć: Nie wiem, czy będą to kwoty w istotny sposób motywujące mieszkańców do zmiany przyzwyczajeń"

– dodał.

W strefie płatnego parkowania będą obowiązywały trzy grupy cenowe – zależnie od atrakcyjności turystycznej i zatłoczenia na ulicach. Opłata za parkowanie w podstrefie A to 6 zł za godzinę, w podstrefie B 5 zł i podstrefie C – 4 zł. Nie ma już zróżnicowania stawek w zależności od tego, jak długo pozostawimy samochód w strefie.

Zgodnie z podjętą uchwałą opłaty będą pobierane od poniedziałku do soboty, od godziny 10 do 20. Kierowcy nie zapłacą za parkowanie w: niedziele, Święta Wielkanoce, Wigilię i Boże Narodzenie oraz 1 listopada.

Abonament miesięczny na postój w podstrefie A ma kosztować 500 zł, w podstrefie B - 400 zł i w podstrefie C - 300 zł, a we wszystkich trzech – 750 zł. Niezmieniona została cena abonamentu dla mieszkańców strefy – nadal będzie on kosztował 10 zł za miesiąc oraz dla osób niepełnosprawnych – 2,50 zł miesięcznie, choć opłata ta jak zapowiedział wiceprezydent, ma być w przyszłości zlikwidowana. Kara za nieuiszczenie opłaty za postój wyniesie 150 zł.

Przywrócone zostaną papierowe identyfikatory dla osób stale mieszkających w danej podstrefie i płacących w Krakowie podatki. Identyfikatory mają być wkładane za szybę samochodu. Chodzi o ułatwienie kontroli prowadzonych przez patrole straży miejskiej i policji.

Radni zdecydowali także o powiększeniu strefy płatnego parkowania o Zabłocie i osiedle Podwawelskie już od jesieni, a od września przyszłego roku o część Krowodrzy (do ulicy Piastowskiej), Zwierzyńca do Rudawy, część Grzegórzek oraz kilka ulic w rejonie ronda Matecznego.

Klub Koalicji Obywatelskiej zgłosił także pomysł, by osoby, które chcą mieć "opłacone" miejsce parkingowe w konkretnym punkcie miasta np. przed określoną instytucją płaciły ryczałtem nie 500, ale 1 tys. zł miesięcznie. Ta poprawka została przyjęta. Radny tego klubu Andrzej Hawranek zaproponował, aby dla wszystkich pierwszych 15 minut parkowania było darmowe. Ta ostatnia propozycja spotkała się ze zdecydowanym sprzeciwem władz miasta, bo jak mówił wiceprezydent Kulig doprowadziłoby to do sytuacji, że kierowcy, co 15 minut będą przestawiać auta w inne miejsce strefy, żeby uniknąć płacenia.

Piotr Kubiczek z Inicjatywy "Nic o nas bez nas" i szef krakowskich struktur Kukiz'15, który zabrał głos, jako mieszkaniec Krakowa wskazał, że przy przygotowaniu uchwały mogło dojść do konflikt interesów.

"Żeby powstał projekt uchwały ZIKiT podpisał umowę z firmą IMS na wykonanie analizy ruchu i dostępności miejsc parkingowych w strefie płatnego parkowania, co było podstawą do przygotowania projektu uchwały. Sławomir Podgórski jest wiceprezesem tej firmy. Ta sama osoba opiniowała autopoprawkę prezydenta – to radca prawny. To skandal, brak transparentności i przejrzystości"

– mówił Kubiczek. Na to powołał się także PiS składając wotum separatum. Według urzędników do konfliktu interesów nie doszło, bo czym innym są badania przeprowadzone przez firmę, a czym innym opinia prawna.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl