Pociągiem z Helsinek do Warszawy. Finlandia chce przyspieszyć budowę Rail Baltica

flaga Finlandii - zdjęcie ilustracyjne / sbamueller CC BY-SA 2.0

  

Finlandia zamierza dołączyć do wspólnego przedsięwzięcia krajów bałtyckich koordynującego budowę trasy kolejowej Rail Baltica, łączącej Warszawę z Tallinem i pośrednio z Helsinkami – poinformowało dziś fińskie ministerstwo transportu i łączności.

Rail Baltica to ważny dla fińskiego transportu nowy szlak na rynki centralne. Dlatego Finlandia postanowiła przygotować się do przystąpienia do przedsięwzięcia joint venture RB Rail AS, koordynującego Rail Baltica, aby przyspieszyć ukończenie projektu

- powiedziała minister transportu i łączności Anne Berner, która w piątek spotkała się z minister gospodarki i infrastruktury Estonii Kadri Simson.

Obecnie „czekamy na oficjalne zaproszenie od udziałowców RB joint venture” - poinformowała Sabina Lindstroem, przedstawicielka fińskiego resortu. - Następnie rozpoczną się właściwe negocjacje co do możliwej pozycji udziałowca. W tej chwili jest bardzo trudno przewidzieć, jak długo będą trwały (te rozmowy) - dodała.

Podkreśliła również, że „w interesie Finlandii” jest powstanie Rail Baltica zgodnie z założonym harmonogramem, a Finlandia przedstawiła już pewne warunki swojego zaangażowania. - Jednym z nich jest to, że poziom zarządzania przedsięwzięciem musi być profesjonalny. Już samo to przyspieszyłoby projekt - oceniła Lindstroem.

Według fińskiego ministerstwa RB Rail AS „musi być odpowiedzialne za koordynację wszystkich spraw związanych z całym projektem, np. przez spółkę muszą przechodzić środki z funduszy UE”. Podkreślono też, że konkurencyjne procedury przetargowe muszą zawierać instrukcje zapewniające przejrzystość zamówień.

Według informacji m.in. estońskich mediów pod koniec września - gdy z funkcji prezesa RB Rail zrezygnowała Baiba Rubesa - spółka zaczęła poszukiwać kandydata na to stanowisko nie tylko w krajach bałtyckich, ale także w Polsce i Finlandii.

Według pierwotnego harmonogramu Rail Baltica - zelektryfikowana normalnotorowa trasa o długości ok. 1000 km łącząca Tallin z Warszawą przez polsko-litewską granicę - ma być ukończona w 2026 r. Połączyłaby kraje bałtyckie z europejską siecią kolejową. Koszt przedsięwzięcia, finansowanego głównie z funduszy unijnych, szacuje się na blisko 6 mld euro. Projekt został włączony do programu transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

Finlandia jest zainteresowana trasą Rail Baltica także w związku z rozważaną budową tunelu kolejowego pod dnem Zatoki Fińskiej, który miałby połączyć Tallin z Helsinkami. Na piątkowym spotkaniu ministrów transportu Finlandii i Estonii w Helsinkach potwierdzono, że prace i analizy przygotowawcze w związku z tym projektem będą kontynuowane.

Tunel między Tallinem a Helsinkami miałby znaczenie dla całej Europy. Razem z Rail Baltica tunel utworzyłby szybkie połączenie z Europą Środkową, a także z Azją

- podkreśliła Berner.

Podkreślono, że budowa tunelu o długości ok. 80 km, łączącego dworzec kolejowy w Helsinkach z dworcem w Tallinie, jest ”dużym projektem”, który według fińskiego ministerstwa ”wymaga finansowania z wielu źródeł - oprócz funduszy UE potrzebuje także wsparcia sektora prywatnego oraz rządowego”. Według niektórych wstępnych planów związanych z tym przedsięwzięciem tunel mógłby być gotowy w 2024 r.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Podpalił znajomego - usłyszał zarzut

zdjęcie ilustracyjne / pixabay.com/policja.pl

  

Zarzut zabójstwa postawiła prokuratura 28-latkowi, który w Sadlinkach (Pomorskie) podpalił znajomego i uciekł. 54-letni pokrzywdzony zmarł. Wcześniej mężczyźni pili razem alkohol na skwerze w centrum miejscowości, w okolicach dworca PKP.

O postawieniu 28-latkowi zarzutu dokonania zabójstwa poinformowała Grażyna Wawryniuk, rzecznik prasowa Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.

Wyjaśniła, że podejrzanemu może grozić minimalnie 8 lat więzienia, a maksymalnie nawet dożywocie. Rzecznik dodała, że w trakcie przesłuchania w Prokuraturze Rejonowej w Kwidzynie, mężczyzna przyznał się do popełnienia zarzucanego mu czynu. "Wyjaśnił, że był pijany i nie panował nad sobą. Był zły na pokrzywdzonego" – poinformowała Wawryniuk.

Incydent, w efekcie którego 54-latek stracił życie, miał miejsce w niedzielę w miejscowości Sadlinki niedaleko Kwidzyna (Pomorskie). Wawryniuk poinformowała, że ofiara i zabójca pili razem alkohol na skwerze w okolicach dworca PKP.

"Mężczyźni przysnęli siedząc na porzuconych tam fotelach. W pewnym momencie 28-latek obudził się i widząc, że pokrzywdzony jeszcze śpi, zaczął bawić się zapalniczką. Później podpalił jego bluzę i obserwował rozwój ognia"

– podała w komunikacie rzecznik.

Dodała, że gdy płomienie znacznie się rozwinęły, podpalacz uciekł, a po jakimś czasie zadzwonił na numer ratunkowy. Załoga karetki pogotowia, która przybyła na miejsce, stwierdziła śmierć pokrzywdzonego.

Wawryniuk poinformowała, że ze wstępnej opinii biegłego, który zbadał ciało ofiary, wynika, iż przyczyną śmierci 54-latka były "doznane obrażenia termiczne".

Rzecznik wyjaśniła, że 28-latek został zatrzymany przez policję w poniedziałek i tego samego dnia doprowadzono go do kwidzyńskiej prokuratury, gdzie usłyszał zarzuty.

Na wtorek prokuratura zaplanowała wizję lokalną na miejscu zabójstwa. Tego samego dnia prokuratorzy podejmą decyzję o środkach zapobiegawczych wobec 28-latka: niewykluczone, że skierują do sądu wniosek o tymczasowy areszt dla mężczyzny.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl,


Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl