Szybciej z Łodzi Kaliskiej do Zgierza

Umowę na modernizację odcinka kolejowego Łódź Kaliska–Zgierz podpisały dzisiaj w Łodzi PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Inwestycja warta 220 mln zł sfinansowana jest z budżetu państwa. Projekt ma zostać zrealizowany w latach 2019-2022.

Zdjęcie ilustracyjne
pixabay.com/CC0/pasja1000

Odcinek kolejowy Łódź Kaliska-Zgierz jest fragmentem trasy łączącej Łódź z Kutnem, która ma być całkowicie zmodernizowana do końca 2023 roku. Linia Łódź-Kutno łączy aglomerację łódzką z magistralą Warszawa–Poznań.

Obecny na podpisaniu umowy wojewoda łódzki Zbigniew Rau podkreślił, że ten projekt to łączenie łódzkiej aglomeracji z mniejszymi ośrodkami regionalnymi.

- Każdy zdaje sobie sprawę jak ważne dla rozwoju gospodarczego, społecznego naszego województwa są to inwestycje

 - mówił. Zwrócił uwagę, że to kolejna inwestycja rządu w województwie łódzkim.

Z kolei członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) Arnold Bresch przypomniał, że piątkowa umowa jest kolejną, która pozwoli spółce zrealizować Krajowy Program Kolejowy – olbrzymie przedsięwzięcie, które do 2023 roku zakłada inwestycje rzędu 67 mld w infrastrukturę polskich kolei.

Jak mówił, odcinek między Łodzią Kaliską a Zgierzem jest niezwykle ważny z punktu widzenia zarówno życia aglomeracji łódzkiej, całego województwa, jak i obsługi ruchu międzyregionalnego w Polsce. Teraz pomiędzy Łodzią Kaliską i Zgierzem pociągi jadą 90 km na godz. Po zakończeniu prac składy pasażerskie przyspieszą do 120 km na godz., a towarowe do 100 km na godz.

Projekt zakłada wyższe perony na stacjach Łódź Żabieniec i Zgierz. Będą one wyposażone w wiaty, ławki, gabloty informacyjne, system oznakowania dotykowego oraz stojaki rowerowe. Na stacji Zgierz powstanie nowe przejście podziemnie, natomiast na stacji Łódź Żabieniec zostanie wyremontowane. Oba obiekty będą wyposażone w windy dla osób o ograniczonej zdolności poruszania się. Dodatkowo obok stacji Zgierz na ul. Długiej powstanie chodnik pod wiaduktem kolejowym.

Zdaniem spółki inwestycja "pozytywnie wpłynie na przewóz towarów". Zapewni to przebudowany układ torowy na stacjach Łódź Żabieniec i Zgierz oraz nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym.

Na całej trasie wymienione zostaną tory i sieć trakcyjna. Inwestycja obejmuje m.in. pięć peronów, 24 km torów, 43 rozjazdy, trzy mosty, trzy wiadukty. Według spółki wzrost poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego ma przynieść modernizacja pięciu przejazdów kolejowo-drogowych. Przejazd na ul. Owsianej w Łodzi otrzyma automatyczną sygnalizację świetlno-dźwiękową oraz lepsze oświetlenie.

Projekt ma być zrealizowany w latach 2019-2022. Prace budowlane ruszą w 2020 roku. Wartość podpisanej umowy to prawie 220 mln zł netto. Inwestycja zostanie sfinansowana ze środków budżetowych i zrealizowana przez konsorcjum firm Zakład Robót Komunikacyjnych DOM w Poznaniu, E=R=G Polska, Alusta oraz Ate.

Jak informuje PKP PLK w ramach prac na linii Łódź Kaliska–Zgierz–Kutno zostaną wykonane również prace na odcinkach Zgierz–Ozorków, Ozorków–Łęczyca oraz Łęczyca–Kutno. Pierwszy planowany do realizacji jest odcinek Łódź Kaliska–Zgierz. W następnej kolejności rozpoczną się roboty równolegle na dwóch odcinkach Zgierz–Ozorków i Ozorków–Łęczyca. Umowę na wykonanie prac projektowych i robót budowlanych tego ostatniego odcinka podpisano - w obecności premiera Mateusza Morawieckiego - pod koniec września tego roku.

Ostatnim etapem będzie przebudowa odcinka Łęczyca–Kutno. Trasa Łódź Kaliska-Kutno ma być przebudowana do końca 2023 roku. 

 

 



Źródło: PAP, niezalezna.pl

#Łódź #Zgierz #PKP #PLK #PKP Polskie Linie Kolejowe #Łódź Kaliska

redakcja
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo