Klucz do sukcesu na torach

/ niezalezna.pl

  

Panel dyskusyjny inaugurujący cykl debat eksperckich prowadzonych podczas niedawnego Kongresu 590 w Rzeszowie dotyczył wdrożenia innowacyjnych rozwiązań w przewozach i zarządzaniu branżą kolejową.

W dyskusji o roli innowacji dla rozwoju transportu kolejowego uczestniczyli Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Artur Dyczko, zastępca prezesa Jastrzębskiej Spółki Węglowej, Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP, Hubert Stępniewicz, prezes Fabryki Pojazdów Szynowych (FPS) Cegielski oraz Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.

Dwa tory rozwoju
Rozpoczynając panel wiceminister Andrzej Bittel stwierdził, że rozwój kolei w Polsce prowadzony jest dwutorowo. Jedna droga to modernizowanie infrastruktury zaniedbanej przez długie lata oraz odbudowa zasobów ludzkich. Druga to wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań dla zwiększania możliwości przewozowych w ruchu pasażerskim i towarowym.


Andrzej Antoni Olszewski, członek zarządu PKP, ocenił, że jedną i drugą drogę łączy m.in. niedawny zakup przez PKP Cargo lokomotyw Dragon 2 z nowosądeckiego Newagu. Przeznaczony do prowadzenia ciężkich składów towarowych pojazd posiada spalinowy moduł dojazdowy, pozwalający na wyeliminowanie konieczności zmiany lokomotyw na odcinkach pozbawionych trakcji elektrycznej, a to pozwala na oszczędność czasu i obniżenie kosztów transportu.


– Mamy 37 tys. sprawnych wagonów, ale potrzebujemy też innych, zupełnie nowych do realizowania przewozów nowego typu. Jesteśmy liderem technicznej innowacyjności na kolei, bo mamy nie tylko własne linie do produkcji zestawów kołowych w zakładach w Karsznicach (niedaleko Zduńskiej Woli). Kupujemy także nowe lokomotywy, w tym modele hybrydowe z opcją kierowania autonomicznego i przygotowujemy się do wprowadzenia lokomotyw z zasilaniem wodorowym. Także zarządzanie grupą należy interpretować jako innowacyjność – powiedział prezes Warsewicz. Dodał, że PKP Cargo będzie partnerem oferującym przewozy kolejowe jako główną działalność, ale chce stać się kompleksowym partnerem logistycznym. – Takie są teraz wymagania rynku, aby transportem towarów zająć się całościowo, zapewniając przewóz od pierwszej do ostatniej mili, od drzwi do drzwi – stwierdził szef PKP Cargo.

Dobry tabor przyciąga klientów
Prezes PKP Cargo podkreślił, że w swojej strategii spółka przygotowuje rozwiązania wybiegające daleko w przyszłość, czego przykładem jest lokomotywa zasilana wodorem, której produkcję planuje wspólnie z FPS Cegielski oraz Jastrzębską Spółka Węglową.


– Wdrożenie tego rodzaju napędu zapewni obniżenie kosztów energii, ale też zróżnicowanie w źródłach dostaw paliw. Teraz jeszcze technologia wodorowa jest droższa, ale wspólnie z JSW i FPS będziemy pracować nad rozwiązaniem tego problemu – zapowiedział prezes Warsewicz. List intencyjny w sprawie wspólnej budowy lokomotywy wodorowej przedstawiciele wspomnianych trzech firm podpisali właśnie 15 listopada podczas Kongresu 590 w Jasionce. Sygnatariusze listu zamierzają wspólnie pracować przy badaniach i pracach nad produkcją nowych typów taboru kolejowego o napędzie wodorowym. JSW zbuduje półprzemysłową instalację do produkcji wodoru z gazu koksowniczego, będącego produktem ubocznym podczas koksowania węgla, FPS Cegielski w czasie dwóch–trzech lat chce zaś zbudować pojazd gotowy do homologacji. Obecny przy podpisywaniu listu wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel zwrócił uwagę, że nikt dotąd nie podjął w Polsce budowy lokomotywy o napędzie wodorowym. W jego ocenie udział takich trzech doświadczonych partnerów z dużymi kompetencjami w kolejnictwie zapewnia powodzenie realizacji tego projektu.


Hubert Stępniewicz, prezes FPS Cegielski, ocenił, że dzięki modernizowaniu taboru przewoźnicy będą mocniej przyciągać pasażerów. – W FPS obniżamy w nowych wagonach koszty eksploatacji, w tym zużycie energii. Chcemy, żeby ludzie podróżowali w komforcie, z dostępem do rozrywki multimedialnej. Potrzebujemy do tego jednak zamówień od przewoźników. Temu służy m.in. program odnowy taboru PKP Intercity, który dał duży impuls rozwojowy dla branży – stwierdził prezes Stępniewski. Dodał, że FPS przygotowuje nowy pojazd dwusilnikowy Zespół Trakcyjny, wyposażony w napęd spalinowy i elektryczny. Zapewni on rozwiązanie problemów połączeń pasażerskich na liniach niezelektryfikowanych. Andrzej Olszewski z zarządu PKP zwrócił uwagę, że po zakończeniu fali remontów, dzięki którym prędkość na szlakach wzrośnie do 160 km na godzinę, będzie potrzebny nowy tabor z takimi osiągami. Zakupy nowego taboru dadzą też pewność, że po nowych torach pojada pojazdy, które się nie zepsują.


Innowacyjność to umiejętne zarządzanie.


Zdaniem Czesława Warsewicza innowacje na kolei to nie tylko pozyskiwanie przez przewoźników taboru najnowszej generacji, ale także stosowanie nowoczesnych technik w organizacji i zarządzaniu przewozami ludzi i towarów.


Takie działania pozwalają na lepsze wykorzystanie taboru, co przekłada się na większe możliwości przewozowe w PKP Cargo. Wspomniał, że spółka o 70 proc. zwiększyła przewóz kruszyw, pomimo ograniczenia średniej prędkości składów towarowych do 20 km/h z powodu remontów szlaków.


– Dostosowaliśmy procesy przewozowe, aby mimo trudności przewozić więcej. Dzięki modernizacji zarządzania wozimy dwa razy więcej ładunków niż dwa lata wcześniej i w tym także zawiera się innowacyjność – podkreślił prezes Warsewicz.

 

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Kolejny kontrowersyjny pochówek na warszawskich Powązkach? Cenckiewicz: to karygodny skandal

Zdjęcie ilustracyjne/Aleja Zasłużonych / By Adrian Grycuk - Praca własna, CC BY-SA 3.0 pl, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=78191611

  

Wiceminister obrony ze stanu wojennego spocznie blisko Alei Zasłużonych. Działacze kombatanccy są zaskoczeni. - Każdy pochówek żołnierzy, ministrów i funkcjonariuszy PRL na cmentarzach w miejscach zarezerwowanych dla osób zasłużonych uważam od zawsze za karygodny skandal, zagrażający pamięci i tożsamości niepodległego państwa polskiego - komentuje sprawę szef Wojskowego Biura Historycznego dr hab. Sławomir Cenckiewicz.

"Rzeczpospolita" przypomina, że gen. Zbigniew Nowak od 1976 roku aż do upadku PRL był wiceministrem obrony. Wcześniej - jak czytamy - przez kilka lat zastępował szefa Sztabu Generalnego, a równolegle przez dziesięciolecia był głównym inspektorem techniki WP.

"Najwyższe funkcje w armii pełnił zarówno podczas masakry na Wybrzeżu, jak i stanu wojennego, gdy dodatkowo zasiadał w KC PZPR. Blisko współpracował z gen. Wojciechem Jaruzelskim, z którym mieszkał po sąsiedzku przy ul. Ikara. Zmarł 14 lutego, a w piątek zostanie pochowany w kwaterze FIV Powązek Wojskowych"

- informuje "Rz".

Dziennik zwraca uwagę, że na mapie cmentarza jest to miejsce wyjątkowe.

"Grób generała od Alei Zasłużonych będzie dzielił jedynie żywopłot. Do jego najbliższych sąsiadów będą więc należeć m.in. jeden z 91 cichociemnych gen. Stefan Bałuk, dowódca z powstania warszawskiego gen. Janusz Brochwicz-Lewiński oraz więzień Auschwitz, żołnierz AK i dwukrotny szef MSZ Władysław Bartoszewski"

- czytamy w gazecie.

"Rzeczpospolita" przytacza wypowiedź dr. Jerzego Bukowskiego z krakowskiego Porozumienia Organizacji Kombatanckich i Niepodległościowych, zdaniem którego miejsce pochówku nie jest odpowiednie.

"Powązki Wojskowe są najbardziej prestiżową nekropolią, nie licząc Wawelu i Skałki. Na tym cmentarzu, a szczególnie w takiej lokalizacji, powinni leżeć wyłącznie niekwestionowani bohaterowie"

– mówi Bukowski.

Sprawę komentuje też na łamach "Rz" szef Wojskowego Biura Historycznego dr hab. Sławomir Cenckiewicz.

"Każdy pochówek żołnierzy, ministrów i funkcjonariuszy PRL na cmentarzach w miejscach zarezerwowanych dla osób zasłużonych uważam od zawsze za karygodny skandal, zagrażający pamięci i tożsamości niepodległego państwa polskiego"

– podkreśla. 

Podobne kontrowersje wywołała przed laty zapowiedź dotycząca miejsca pochówki Wojciecha Jaruzelskiego. Zwracano wówczas uwagę, że podczas gdy na "Łączce" wydobywa się szczątki żołnierzy niepodległościowego podziemia, na tym samym cmentarzu nadal chowani są komunistyczni generałowie.

[polecam:https://niezalezna.pl/55383-kombatanci-nie-chca-gen-jaruzelskiego-na-powazkach-w-alei-zasluzonych]

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, pap

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | Gazeta Polska Podcasts