Jak podał na swojej stronie internetowej samorządowy przewoźnik, w związku z zakupem w latach 2017-2018 - 81 niskopodłogowych autobusów oraz „w związku z planowanym zamiarem zakupu w latach 2019-2021 - 70 sztuk niskopodłogowych autobusów”, prosi on pasażerów o wypełnienie ankiety w celu "zebrania opinii na temat użytkowanego/oczekiwanego przez nich wyposażenia".

Większa część ankiety dotyczy określenia przez pasażerów, jak ważne są dla nich poszczególnych elementów wyposażenia m.in. pod kątem potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Chodzi o: zapowiedzi głosowe zewnętrzne i wewnętrzne, monitory wewnętrzne informujące o trasie, poręcze i elementy podłóg w kolorze kontrastowym (preferowany żółty), odróżniająca się tapicerka na miejscach dla niepełnosprawnych czy podświetlone i oznaczone Braillem przyciski do komunikacji z kierowcą.

Pasażerowie są też proszeni o określenie, jak ważne są: klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej, monitoring wewnętrzny, bezprzewodowy i darmowy dostęp do internetu, ładowarki USB i ew. inne udogodnienia (do wskazania).

W swoim apelu sosnowiecki PKM nawiązał do już zrealizowanych zakupów, składających się na warty 129,1 mln zł projekt unijny. Zapewnił on 89,1 mln zł dotacji do zakupu 78 nowych autobusów, w tym 35 hybrydowych, a także trzech autobusów elektrycznych wraz z systemem ładowania. Wszystkie już są eksploatowane.

Sosnowiecki PKM już wcześniej korzystał z hybrydowych autobusów. Sprawdziły się na tyle dobrze, że jeszcze w 2015 r. firma planowała zakup przy pomocy środków UE nawet 50 nowych hybryd (niezależnie od wozów elektrycznych). Po weryfikacji kryteriów projektowych i przetargu nowych autobusów hybrydowych będzie tam jednak 35.

Na plany wpłynęła m.in. ekonomia, wobec – jak się okazało - możliwości zakupu przy wsparciu UE większej liczby tańszych autobusów z napędem diesla (spełniających normę emisji Euro 6).

Ostatecznie w jednym przetargu kupiono 24 autobusów dwunastometrowych Solaris, 25 autobusów dwunastometrowych hybrydowych Volvo, 19 autobusów osiemnastometrowych Mercedes-Benz oraz 10 autobusów osiemnastometrowych hybrydowych Volvo. W innym przetargu zamówiono trzy autobusy elektryczne Solaris.

Na razie sosnowiecki PKM nie określił, jak zamierza sfinansować planowany zakup 70 nowych autobusów miejskich. Po aktualizacji obecnych programów operacyjnych, nie mogą one już dofinansowywać autobusów napędzanych wyłącznie silnikami wysokoprężnymi, choćby były zgodne z najnowszymi normami.

Wiosną br. przedstawiciele Centrum Unijnych Projektów Transportowych sygnalizowali, że w zatwierdzonych przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zmianach w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko wprowadzono zakaz finansowania z funduszy unijnych pojazdów z silnikiem diesla.

W opublikowanym w sierpniu br. przez ministerstwo tzw. Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych POIiŚ w opisie jego fragmentu poświęconego „rozwojowi publicznego transportu zbiorowego w miastach” zawarto zastrzeżenie, że „od momentu wejścia w życie zmienionej Umowy Partnerstwa oraz zmienionych programów operacyjnych nie jest możliwe ogłaszanie nowych naborów wniosków dopuszczających pojazdy z silnikiem diesla”.

O braku możliwości wsparcia zakupów pojazdów napędzanych wyłącznie silnikami diesla w zaktualizowanym Regionalnym Programie Operacyjnym Woj. Śląskiego na lata 2014-20 informował też pod koniec sierpnia urząd marszałkowski tego regionu.

W części śląskiego RPO, w której mieszczą się projekty związane z efektywnością energetyczną, odnawialnymi źródłami energii i gospodarką niskoemisyjną, usunięto możliwość wsparcia dla pojazdów „napędzanych wyłącznie silnikami diesla”; rozszerzono ją z kolei o wsparcie budowy i przebudowy tras rowerowych.

Ze zmian wynika, że choć unijne programy priorytetowo dotąd traktowały zakup pojazdów o alternatywnych systemach napędowych (elektrycznych, hybrydowych, biopaliwa, napędzanych wodorem itp.) teraz europejskie wsparcie dotyczące zakupów taborowych zostało skierowane wyłącznie w tę stronę.

Sosnowiecki PKM jest jednym z czterech największych tego typu samorządowych przedsiębiorstw komunikacji miejskiej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – obok podobnych spółek z Katowic, Gliwic oraz Tychów. Należy do samorządów czterech zagłębiowskich miast: Sosnowca, Dąbrowy Górniczej, Będzina i Czeladzi.