Cisza na morzu?

zdjęcie ilustracyjne / pixabay.com/rudi205

  

Polski system łączności morskiej sprawdza się na naszej części Bałtyku. Ale o jego skuteczności wielokrotnie przekonały się też jednostki pływające poza polskimi wodami terytorialnymi.

Na Morzu Bałtyckim, po którym dziennie pływa nawet 3 tysiące jednostek, dochodzi średnio do 120 wypadków i kolizji rocznie. Najbardziej niebezpieczne są Cieśniny Duńskie i okolice Helsinek. Jednak o wypadkach na polskich wodach terytorialnych słychać rzadko. Nie tylko ze względu na mniejszy ruch w tej części Bałtyku, ale też dlatego, że mamy bardzo skuteczny system łączności morskiej. Od ćwierć wieku za łączność w ramach ogólnoświatowego morskiego systemu powiadamiania odpowiada w Polsce firma Emitel, dysponująca odpowiednim zapleczem technologicznym i infrastrukturą. Emitel to polska spółka, której jedynym udziałowcem jest amerykański fundusz inwestycyjny Alinda.

Wzdłuż polskiego wybrzeża rozlokowane są stacje nasłuchowe. Dzięki nim dyżurujący przez całą dobę, 365 dni w roku, zespół doświadczonych i wyszkolonych operatorów może odbierać sygnały alarmowe i przekazywać je do Morskiego Ratowniczego Centrum Koordynacyjnego w Gdyni. Stamtąd zapewniana jest łączność w trakcie akcji poszukiwawczych i ratujących życie, wysyłane są porady medyczne, czy informacje pogodowe, niezbędne do bezpiecznej żeglugi. System łączności jest tak skonfigurowany, aby objąć cały obszar odpowiedzialności polskiej administracji morskiej. Zresztą nie tylko polskiej. Polacy wielokrotnie odbierali sygnały S.O.S od międzynarodowych jednostek poza naszymi wodami terytorialnymi.

- Co najmniej dwukrotnie nasi operatorzy odebrali wezwanie pomocy od niemieckich statków, które będąc na niemieckich wodach nie mogły połączyć się z rodzimymi służbami ratunkowymi. Gdynia natychmiast zawiadomiła służby niemieckie i marynarze zostali uratowani – mówi Beata Grabarczyk, rzecznik firmy Emitel.

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej nie raz odbierało wyrazy uznania dla polskiego systemu łączności morskiej i morskich ratowników za skuteczność służb ratunkowych. Dlatego pewnym zaskoczeniem było ogłoszenie w maju przetargu na nowy system łączności, obejmujący budowę całkiem nowej infrastruktury, w tym stacji nasłuchowych, powołanie nowych zespołów do obsługi systemu i przejęcie zadań od obecnego operatora. Zdaniem ekspertów, na których powołuje się operator, budowa nowego systemu może przynieść pogorszenie jakości i możliwości tego morskiego systemu bezpieczeństwa. – Emitel tworzył swoje stacje w najlepszych i najwyższych możliwych lokalizacjach na polskim wybrzeżu.

Między innymi dzięki temu ma tak dobry zasięg na morzu – wyjaśnia Beata Grabarczyk. Nowy system siłą rzeczy będzie musiał powstać w dużo gorszych lokalizacjach, przez co jego możliwości będą znacznie ograniczone. Przedstawiciele operatora uważają, że szkoda przeznaczać publiczne pieniądze na coś co już mamy i jest wydajne. Jest wiele pilniejszych projektów, które trzeba zrealizować by wzmocnić polską infrastrukturę morską.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Władze spółki CPK rozmawiają z liniami lotniczymi. Celem - uwzględnienie potrzeb przewoźników

Zdjęcie ilustracyjne / pixabay.com/CC0/amarandogala

  

Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozpoczęła oficjalne konsultacje z liniami lotniczymi ws. budowy portu. Dzisiaj odbyło się pierwsze spotkanie; celem rozmów jest m.in. weryfikacja założeń koncepcyjnych inwestycji, w tym uwzględnienie potrzeb przewoźników.

Pierwsze spotkanie Komitetu Konsultacyjnego (Airport Consultative Committee – ACC), powołanego przez Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) i spółkę Centralny Port Komunikacyjny, odbyło się w czwartek w Warszawie.

Spółka CPK poinformowała w komunikacie, że uczestniczyli w nim przedstawiciele Polskich Linii Lotniczych LOT, El Al, Emirates, Enter Air, Qatar Airways, SAS i Wizz Air oraz grup lotniczych: IAG (w jej skład wchodzą British Airways, Iberia, Aer Lingus, Level i Vueling) i Lufthansa Group (zrzesza przewoźników: Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines i Eurowings). W rozmowach brali też udział przedstawiciele sojuszu Star Alliance, w skład którego wchodzą m.in.: PLL LOT, Air China, Singapore Airlines, United Airlines, Turkish Airlines i South African Airways.

W rozmowach udział wzięli także przedstawiciele IATA, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Rady Przedstawicieli Linii Lotniczych w Polsce (BARIP) oraz firm kurierskich (np. DHL i FedEx).

- Uczestnicy ACC zapoznali się ze wstępną koncepcją Portu Lotniczego Solidarność. Celem ACC jest weryfikacja założeń koncepcyjnych inwestycji, uzgodnienie ich z potrzebami przewoźników i wprowadzenie do koncepcji ewentualnych korekt. Chodzi o to, żeby planowane rozwiązania – techniczne, operacyjne i finansowe – były zgodne z oczekiwaniami i potrzebami linii lotniczych

- napisano w komunikacie.

Pełnomocnik rządu ds. CPK. Mikołaj Wild wskazał na potrzebę konsultacji z przewoźnikami i firmami w celu zaplanowania lotniska spełniającego oczekiwania przyszłych podróżnych i jego użytkowników.

- Dzisiejsze spotkanie ACC to dopiero pierwsze z zaplanowanej serii. Mamy sygnały, że liczba zainteresowanych i uczestników kolejnych spotkań będzie jeszcze większa

- powiedział cytowany w komunikacie Wild.

Dodano, że zgodnie z założeniami spotkania plenarne będą się odbywały zwykle dwa - cztery razy w roku, a gospodarzem każdego z nich ma być CPK, inwestor planowanego lotniska.

Członek zarządu CPK ds. części lotniskowej inwestycji Dariusz Sawicki wyjaśnił, że konsultacje dotyczą m.in. potrzeb przewoźników jeśli chodzi o szeroko pojętą infrastrukturę lotniskową, w tym wymagania dotyczące terminali pasażerskich, płyt postojowych i infrastruktury cargo.

- Według naszych prognoz europejski popyt na podróże lotnicze wzrośnie do 2037 r. o ok. 50 proc., w związku z czym niezbędna jest budowa infrastruktury, która będzie w stanie na to zapotrzebowanie odpowiedzieć. Dzisiejsze ACC w Warszawie to sygnał, że jesteśmy świadomi brakującej przepustowości lotniczej w Europie, a poprzez projekt CPK chcemy zaoferować pasażerom rozwiązanie, na które czekają

- powiedziała cytowana w komunikacie Anca Apahidean z IATA.

Przy IATA działają Komitety Konsultacyjne przeznaczone dla największych projektów inwestycyjnych, w tym dla portów lotniczych Bangkok, Hong Kong International, Londyn Heathrow, Kuala Lumpur International, Manchester, Paryż Charles de Gaulle, Pekin Daxing i Sztokholm Arlanda - przypomniano w komunikacie.

- Spotkania ACC to kolejny krok w ramach konsultacji z partnerami branżowymi CPK. W połowie kwietnia spółka CPK rozpoczęła proces uzgodnień strategicznych. W inauguracyjnym spotkaniu wzięło udział ponad 60 przedstawicieli firm takich jak m.in. Polskie Linie Lotnicze LOT, LOT AMS, LS Airport Services, PAŻP, Poczta Polska, Orlen, LOTOS, PERN, PHH, FedEx, DHL, UPS i TNT Express

 - napisano.

W tym roku spółka CPK planuje m.in. wskazać doradcę strategicznego, czyli międzynarodowy podmiot z doświadczeniem inwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania portami przesiadkowymi.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. 

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl