Jak poinformował rybnicki urząd miasta, niedawne wprowadzenie do eksploatacji przez tamtejszego przewoźnika pięciu nowych autobusów spowodowało, że na miejscowych drogach przestały pojawiać się autobusy wysokopodłogowe. Ostatnich kilka jelczy bez niskiej podłogi zakończyło tam swoją służbę we wrześniu.

Przewoźnik, w ramach obowiązującej umowy z miastem, jest zobligowany do sukcesywnej wymiany taboru. Jak wyjaśnił cytowany wiceprezydent miasta Janusz Koper, wprowadzone ostatnio pięć autobusów jest częścią większej dostawy. Łącznie do miasta ma przyjechać piętnaście nowych autobusów.

Ciągle jeszcze tabor pozostawia sporo do życzenia, ale jest on sukcesywnie odnawiany. W dalszej kolejności kasowane będą najstarsze egzemplarze

- zadeklarował Koper. Obecnie dostarczane są pojazdy czeskiej marki SOR wyposażone we współczesne udogodnienia, m.in. w nowe urządzenia systemu biletowego, w których można płacić kartą bankową (bilet przyjmuje formę wirtualną).

„Takie rozwiązanie jest dziś koniecznością. Wiele osób dziś w ogóle nie używa gotówki, a drobne sprawunki załatwia po prostu +kliknięciem+ karty bankowej w czytnik. Dlaczego w autobusach miałoby być inaczej” - powiedział cytowany prezydent miasta Piotr Kuczera.

Obecnie już we wszystkich wozach w każdym kursie można zapłacić zbliżeniowo kartą bankową – umożliwiające to kasowniki znajdują się przy kierowcy. Ich instalacja była rozłożona w czasie: z wozami rezerwowymi objęła prawie sto pojazdów. Prócz fizycznego zamontowania kasowników, potrzebna była też wymiana oprogramowania.

Wprowadzone teraz udogodnienia są etapem prac nad integracją całej komunikacji w subregionie. Aby zachęcać mieszkańców do transportu publicznego wewnątrz miasta, Rybnik wiosną ub. roku obniżył ceny biletów komunikacji miejskiej, jednocześnie podwyższając opłaty za parkowanie.

W czerwcu br. władze Rybnika i Wodzisławia Śląskiego uruchomiły między tymi miastami dodatkowe połączenia kolejowe - po raz pierwszy w woj. śląskim dofinansowywane przez lokalne samorządy. W dni robocze kursuje między nimi 27 par pociągów w ciągu doby, m.in. ograniczając korki na łączącej miasta drodze krajowej nr 78.

Dostarczane do Rybnika nowe autobusy są też sukcesywnie oznaczane elementami graficznymi nowego miejskiego systemu identyfikacji wizualnej. To wdrażany od wiosny br. zbiór wytycznych dotyczących miejskiej symboliki oraz formy materiałów informacyjnych, promocyjnych czy urzędowych.

Graficzna część systemu oparta jest na uproszczonym miejskim herbie. Wykorzystuje też motywy z przedwojennych witraży w oknach sali posiedzeń rybnickiego urzędu miasta. Na bocznych ścianach autobusów pojawiają się więc postaci z witraży „mówiące” po śląsku: Jeżech (jestem) z Rybnika. Z kolei tyłu pojazdów ryba z rybnickiego herbu ostrzega: Dej pozor! (uważaj).