Polska kolej na ścieżce ekspansji. Współpraca firm kolejowych usprawni przewozy intermodalne w Europie

  

Grupa PKP CARGO to największy w Polsce i jeden z wiodących przewoźników kolejowych w Europie. Firma ma ambicje znacznego poszerzania swoich udziałów w rodzimym i zagranicznym rynku.

 – Odwracamy trend. W przeszłości, za czasów rządów koalicji PO–PSL, mieliśmy do czynienia ze „zwijaniem” się spółki, wyprzedażą aktywów, zaniedbaniem procesu modernizacji i zakupu taboru, co skutkowało utratą części rynku. W tym roku widać już zmianę, w pierwszym półroczu mieliśmy obroty na poziomie ponad 2,5 mld zł, czyli najwyższe w historii. Rośnie też masa ładunków przewożonych naszymi pociągami

– podkreśla Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A. – Teraz kontrolujemy około połowy polskiego rynku, a liczymy, że w kolejnych latach przekroczymy 60 proc., a będziemy też poszerzać naszą aktywność na rynkach zagranicznych – mówi Warsewicz.

Klient buduje rynek 

Jak osiągnąć te cele? Prezes PKP CARGO nie ma wątpliwości, że kluczem do sukcesu jest przygotowanie jak najlepszej oferty dla klientów. Chodzi nie tylko o cenę usługi, choć ta jest z pewnością istotna, ale również o odpowiednią organizację przewozów. Klient musi przede wszystkim otrzymać swój ładunek w odpowiednim czasie i miejscu. – Nie chcemy się ograniczać jedynie do roli przewoźnika kolejowego. Kładziemy nacisk na rozwijanie kompleksowych usług logistycznych, które obejmują przewóz ładunków „od drzwi do drzwi”. Tego oczekuje od nas rynek, klienci i tym wymaganiom staramy się coraz lepiej sprostać – zaznacza Czesław Warsewicz.

Prezes PKP CARGO argumentuje, że jego spółka przygotowuje się również do zmian, jakie widać w transporcie kolejowym. Większość ładunków przewożonych koleją w Polsce to towary masowe, takie jak węgiel kamienny czy kamień budowlany (łącznie około 60 proc. ładunków). To wynika ze specyfiki naszej gospodarki, gdzie z jednej strony podstawą energetyki jest węgiel, z drugiej ogromne inwestycje w infrastrukturę drogową i kolejową spowodowały boom w przewozach kruszyw. I ta sytuacja jeszcze przez jakiś czas będzie trwała, bo szykuje się w kolejnych latach również budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i ponad 1300 km nowych linii kolejowych do jego obsługi.

Później jednak struktura przewozów kolejowych w Polsce zacznie się zmieniać, co zresztą już widać po rosnącym udziale transportów intermodalnych w bilansie Grupy PKP CARGO. 

Specjalizacja: intermodalność

Co prawda przewozy kontenerów wydają się jeszcze nie mieć dużego znaczenia – to 4,4 mln ton ładunków w pierwszym półroczu 2018 r., czyli mniej niż 10 proc. całej przewiezionej masy – ale od kilku lat ten segment rynku cechuje się dużymi wzrostami. Z roku na rok przewozy intermodalne rosną w Grupie PKP CARGO o około 20 proc. i ta dynamika na pewno będzie się jeszcze długo utrzymywać. Chodzi tu zarówno o obsługę polskich portów morskich, jak i odbieranie ładunków jadących Nowym Jedwabnym Szlakiem. – Znaczenie intermodalu będzie rosło, a nasz rynek kolejowy będzie się stopniowo upodabniał do rynku zachodniego, gdzie dominują przewozy kontenerów – uważa Czesław Warsewicz. – Grupa PKP CARGO przygotowuje się do tego. Transporty intermodalne stają się jedną z naszych specjalizacji i tę ofertę będziemy rozszerzać z myślą o naszych obecnych i przyszłych klientach – zapewnia prezes Warsewicz.

W tym celu Grupa inwestuje w tabor, w jego modernizację i zakup nowych jednostek. Przykładem takich działań jest przetarg na zakup 936 platform intermodalnych, który został ogłoszony na początku września. Ponadto Grupa będzie inwestować w rozwój swoich terminali, w tym Małaszewicz, które są miejscem, gdzie dociera najwięcej pociągów jadących z Chin do Europy.

Ekspansja zagraniczna

Istotną częścią strategii rozwoju PKP CARGO jest ekspansja zagraniczna. Grupa stara się jak najlepiej wykorzystać położenie Polski na przecięciu szlaków handlowych północ–południe i wschód–zachód. W jaki sposób? Przede wszystkim przez nawiązanie współpracy z zagranicznymi partnerami. Temu służy podpisanie na początku września listów intencyjnych o współpracy z kolejami z Włoch – Mercitalia Rail i Litwy – Lietuvos Geležinkeliai. Powołane zostały grupy robocze, których zadaniem jest przygotowanie wspólnych ofert przewozowych w korytarzu północ–południe. Dobrze rysują się także perspektywy współpracy kolei towarowych z państw Grupy Wyszehradzkiej, które podpisały memorandum o współpracy. – Wcielamy w życie ideę Trójmorza. Jednym z celów współpracy państw naszego regionu jest rozwój gospodarczy Europy Środkowej, który – jak wskazywał premier Mateusz Morawiecki – będzie służył rozwojowi całej Europy. I kolej ma w tym procesie ogromne znaczenie. Współpraca kolejarzy powinna spowodować bowiem usprawnienie przewozów intermodalnych między polskimi portami, a portami leżącymi nad Adriatykiem i Morzem Czarnym – wskazuje Czesław Warsewicz. To ułatwi także kierowanie po Europie strumienia towarów transportowanego Nowym Jedwabnym Szlakiem.

Ponadto zagraniczna ekspansja PKP CARGO ma polegać również na akwizycji innych podmiotów i otwieraniu poza Polską biur handlowych. Przyczółki w Europie już istnieją, polski przewoźnik jest właścicielem spółki AWT działającej w Czechach, na Węgrzech i Słowacji. – Chcemy być obecni nie tylko w Europie, planujemy rozwijanie własnej działalności w Azji, przede wszystkim w Chinach, gdzie mogłoby np. powstać nasze biuro handlowe. PKP CARGO ma bowiem kompetencje i możliwości samodzielnego prowadzenia transportów intermodalnych między Chinami a Europą – argumentuje Czesław Warsewicz. – PKP CARGO staje się firmą globalną, realizujemy w ten sposób strategię rządu premiera Mateusza Morawieckiego, w której kolej ma być jednym z kół zamachowych polskiej gospodarki – podkreśla prezes Warsewicz.

 

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl


Wczytuję komentarze...


Kiedy rekomendacja ministra zdrowia ws. daty wyborów prezydenckich? Szumowski wyjaśnia

/ Zbyszek Kaczmarek/Gazeta Polska

  

- Za tydzień lub dwa, kiedy poznam dane na temat przebiegu krzywej zachorowań, będę mógł wydać rekomendacje w sprawie wyborów prezydenckich - poinformował minister zdrowia prof. Łukasz Szumowski.

Minister zdrowia pytany na antenie TVN24 o to, czy rozmawiał z prezesem Prawa i Sprawiedlwiości Jarosławem Kaczyńskim o przełożeniu terminu wyborów prezydenckich, odpowiedział, że gdy będzie miał wiarygodne dane na temat przebiegu krzywej zachorowań, to wtedy zarekomenduje premierowi, prezydentowi i marszałkom postępowanie w najbliższych tygodniach.

"To będzie pewnie za tydzień, za półtora tygodnia"

- mówił.

[polecam:https://niezalezna.pl/319847-czy-wybory-prezydenckie-powinny-odbyc-sie-10-maja-andrzej-duda-zabral-glos]

Prof. Szumowski zaznaczył, że jego "rekomendacje, jako ministra zdrowia, jako lekarza będą oparte na danych, na liczbach zakażonych, na ryzyku epidemicznym".

Podkreślił, że rekomendacje co do konkretnych działań gospodarczych, politycznych, społecznych czy legislacyjnych może wydawać na podstawie danych.

"Co do przebiegu krzywej i pytań o maj, będę mógł powiedzieć za tydzień lub dwa"

- zaznaczył minister zdrowia.

Odnosząc się do tego, że samorządowcy już teraz muszą przygotowywać się do wyborów, muszą znaleźć lokale wyborcze, członków komisji, powiedział, że on "rekomenduje to, czy przeprowadzić wybory, czy zrobić takie, a nie inne działanie, a nie czy się przygotowywać do nich".

"Teraz jest sytuacja, że nie mamy jeszcze wiedzy, co będzie w maju w związku z tym, tak jak powiedziałem, za tydzień lub dwa wydam rekomendację"

- powtórzył szef resortu zdrowia.

Wybory prezydenckie zaplanowane są na 10 maja. Opozycja apeluje o zmianę daty wyborów i kalendarza wyborczego. Na początku tygodnia premier Mateusz Morawiecki mówił, że nie ma powodu, by przesuwać wybory prezydenckie.

Jedyną możliwością przełożenia wyborów jest wprowadzenie w Polsce jednego z trzech stanów nadzwyczajnych: stanu wojennego, stanu wyjątkowego lub stanu klęski żywiołowej.

 

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: PAP, niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | Gazeta Polska Podcasts